• Mimmi O

Vad är det med föräldrar på barnkalas?!

Min son har varit på 5års-kalas i helgen.

Jag reagerade redan förra året (4års-kalasen) att det var så många som stannade hela kalaset. Om man är fyra år och ses på förskolan fem dagar i veckan så ska man klara att vara ifrån mamma och pappa 2h på barnkalaset!
    När vår son hade kalas förra året så stannade 6/10 föräldrar kvar hela kalaset. Jag vill inte ha dom här?!

Min son var som sagt på 5års-kalas i helgen... 4/13 föräldrar stannade. "Du vill nog att jag stannar Love".

Vad är problemet?! Det är inte föräldrarna jag bjudit.

Snart ska sonen ha 5års-kalas.
    Jag vill inte ha föräldrarna här.
    Jag vill kunna lägga all energi på barnen och kalaset men förra gången skulle de passas upp med mat och kaffe dom också.

Jag vill inte ha dom här!

Varför väljer ni föräldrar att stanna kvar? I undantagsfall där det verkligen inte går att lämna, kan man faktiskt fråga lite fint om man får vara kvar.... Men ni andra får gå!

• Svar på tråden Vad är det med föräldrar på barnkalas?!
  • Elisabeth83

Jag bor visserligen i USA men här har hittills alltid alla föräldrar varit med. Det brukar vara rätt många då även syskon följer med. Kul tycker jag! Varför är det jobbigt med några extra par ögon som hjälper till?

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • k girl

När min son fyllde fyra år (och tre år, för den delen) hade vi kalas för våra vuxna vänner och barnen fick hänga med.  Nej men, det är ju jättetrevligt att sitta och surra och dricka kaffe medan ungarna leker. Nu har vi ju turen att barnens lekkamrater är vänner och bekanta till oss, men ändå. Jag skulle inte vilja bli lämnad med ansvaret för ett tiotal barn på egen hand.

• Tate

Tja, vi brukade stanna på kalasen när ungarna var fyra, fem av samma anledning som vi hade stannat om vi vid lämningen på förskolan insett att alla ordinarie anställda var sjuka, och som vikarie fanns en okänd vuxen utan utbildning som inte ens kunde namnet på mitt barn och som skulle ansvara för 25 ungar utomhus på en gård som inte var inhägnad och låg bredvid ån... Jag har tidigt insett att många andra vuxna inte har samma syn på säkerhet som jag - och om jag inte känner dem är det alltså omöjligt att veta om de tycker att fyraåringar hör hemma i trafiken, eller ej. När jag hämtade på ett kalas tio minuter innan utsatt tid stod ungarna ute på vägen och vinkade åt bilisterna medan de väntade på att de skulle bli upphämtade. Föräldern passade på att vara inne och städa efter kalaset. 

För övrigt är jag rätt glad att jag stannade på kalaset där en mamma hade bestämt sig för att hon ensam kunde ansvara för tjugo femåringar i simhallen. Och en av dem blev kissnödig och behövde hjälp på toaletten. Undrar fortfarande hur hon löst situationen om jag inte var där.

Jag har aldrig varit förvånad över att föräldrar stannar. Men jag har varit rätt förvånad över hur många föräldrar som tror att alla barn är exakt likadana som deras egna (och om deras egna är väl insatta i gränser som gäller på deras tomt, då är väl allas fyraåringar det?) och som tror att de själva är fyra gånger mer kompetenta än en utbildad förskolelärare, och därmed kan ansvara för fyra gånger fler barn. Ofta har jag tänkt "oj vad många barn, nåja de är ju två föräldrar" bara för att sedan få höra att den ena förälder tycker att "kalas är så stimmiga så hen passade på att åka iväg".

• Zirap

Nä vi hade 4-årsalas önskade vi att föräldrarna stannade just eftersom barnen är så små och för att jag dessutom gärna ville ha deras sällskap. Jag tror det är viktigt att vara tydlig i inbjudan vad man tänkt sig eftersom folk tycker och tänker olika.

• EvaÖman

Vill man inte ha föräldrarna där, så skriver man föräldrafritt, vill man ha sällskap/hjälp kan man väl ta hjälp utav familj. Är det barn som inte lyder o sitter fint när dom äter, be dom gå där ifrån eller säg att ni ringer barnets förälder. Våga säga till ett barn, dom far inte illa!

• PennyLane

Jag har en sjövild treåring och när hon blir bjuden på kalas följer jag eller hennes pappa med. Jag tycker inte det är konstigt att en förälder följer med och jag hjälper gärna till och förväntar mig inget till mig själv. När hon blir äldre får hon gärna gå själv men i nuläget känns det inte schysst att dumpa över henne på de kalasansvariga, då skulle de få att göra kan jag säga hahaha. Tror du får vara tydligare ts, skriv " lämna barnen kl...."

• naiga78

Jag och min man har en regel. Om man har kalas med barn som inte kan gå på toaletten själva då bör deras föräldrar stanna kvar. För jag känner inte alla barnen på förskolan och vet knappt vad deras föräldrar heter, därmed är jag en främling till dem och av ren trygghet så anser jag att föräldrarna ska stanna kvar liksom jag stannar kvar för mina ungar 3 och 5 när de är på kalas.

Dock kräver jag ingen fika eller att någon ska passa upp mig. Är man kvar på ett kalas så tycker jag att det är självklart att man ska hjälpa till så mycket det bara går.

• Kasperina

Alla kalas jag varit på med femåringen har haft en inbjudan ställd till hela familjen. Om du inte vill ha föräldrarna där så kan du väl skriva i inbjudan att de kan lämna barnen kl si och hämta dem igen kl så?

• megsi

Skriv som många har föreslaget att kalaset är föräldrafritt. Man får utgå från att kalasföräldrarna ser till att själva styra upp eventuell hjälp och bjuda ett lagom antal för åldern. Jag tycker att det är fräckt att om det är hemmakalas stanna kvar utan att vara inbjuden. Sedan kan det väl hända att det är något barn som inte klarar av det men det skulle jag påstå är mycket sällan och då får man lösa det. Men stanna kvar för att hjälpa till! Om det behövdes eller att föräldrarna ville det så hade du fått reda på det innan.

• YokohamaNr2

När de har varit i den åldern har jag frågat föräldern om denne behöver någon hjälp och iså fall stannat. Ibland har det också varit en bit i från oss så det inte har varit någon ide att åka hem för att vända och åka tillbaka. Vissa barn som mitt är dessutom mycket förtjust i förskolan men inte lika förtjust i kalas, det är en helt annan grej, kan bli högljutt och stojigt som han inte direkt gillar, dock vill han ju gärna gå. Så jag känner av helt enkelt är det en nära kompis och hemma kan jag lämna, är det någon han inte känner jättebra eller om det är på ett lekland, kan han vilja att jag stannar

Svar på tråden Vad är det med föräldrar på barnkalas?!