• Mimmi O

Vad är det med föräldrar på barnkalas?!

Min son har varit på 5års-kalas i helgen.

Jag reagerade redan förra året (4års-kalasen) att det var så många som stannade hela kalaset. Om man är fyra år och ses på förskolan fem dagar i veckan så ska man klara att vara ifrån mamma och pappa 2h på barnkalaset!
    När vår son hade kalas förra året så stannade 6/10 föräldrar kvar hela kalaset. Jag vill inte ha dom här?!

Min son var som sagt på 5års-kalas i helgen... 4/13 föräldrar stannade. "Du vill nog att jag stannar Love".

Vad är problemet?! Det är inte föräldrarna jag bjudit.

Snart ska sonen ha 5års-kalas.
    Jag vill inte ha föräldrarna här.
    Jag vill kunna lägga all energi på barnen och kalaset men förra gången skulle de passas upp med mat och kaffe dom också.

Jag vill inte ha dom här!

Varför väljer ni föräldrar att stanna kvar? I undantagsfall där det verkligen inte går att lämna, kan man faktiskt fråga lite fint om man får vara kvar.... Men ni andra får gå!

• Svar på tråden Vad är det med föräldrar på barnkalas?!
  • Natulcien
    megsi skrev 2014-04-15 14:45:51 följande:

Klampa in som objuden förälder på ett barnkalas tycker jag är direkt ohyfsat. Finns några bra alternativ att ta till. Antingen så tackar man helt enkelt nej, men varför inte kontakta kalas föräldern och höra om de vill ha hjälp eller tala om att ditt barn är extremt blygt. Det är ingen som kan tänka sig att kalasföräldrarna kanske tycker att det är jättepinsamt att leka lekar och fjanta sig som man ju faktiskt ofta gör när man har kalas. Och varför i hela fridens namn ska man bjuda på en kopp kaffe på ett barnkalas. Då kräver du något iallafall kalaset är ju ett barnkalas och fokus ligger på barnen. Var ska hela gänget sitta någonstans. Många har trångt.
    Jag tycker att det enklaste är att kommunicera med varandra istället för att leka gissningslekar.

• Butterscotch
    megsi skrev 2014-04-15 15:29:12 följande:
    Men att ta för givet att man får stanna är emot alla etikettsregler.
    Om det gäller stora barn kan jag hålla med, men det finns inga "etikettsregler" som säger att det är normalt att dumpa barn som inte ens kan gå på toaletten själva hos folk som de kanske inte ens känner särskilt väl. Då är det snarare etikett att välkomna även föräldrarna till kalaset, eftersom de behövs ur ett omsorgsperspektiv.
  • fluu

Om att skriva "föräldrafritt" om ni inte vill ha föräldrarna kvar. Gör verkligen det då och mena det. Jag som litet, blygt och osäkert barn hade inte velat få höra det väl på kalaset. Visserligen hade jag troligen inte ens vågat ge kalaset en chans om jag inte fick ha med mig pappa.
    Det hände flera gånger när jag var liten och var på väg till ett kalas att vi fick stanna på vägen flera gånger eftersom jag fick sådan ångest av att inte kunna bestämma om jag skulle våga själv eller om pappa(som enda förälder mot slutet) skulle få stanna. Jag kunde både se fram emot kalas och gråta av ångest över att gå dit. Ända upp i 8-9 års åldern.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Teny
    mar0der skrev 2014-04-15 14:38:02 följande:
    Vad är det för självupptagna människor med bristande förmåga till självreflektion som utgår från att ens föreställning om något helt trivialt som om föräldrar stannar eller ej på ett kalas, är den korrekta? Och sedan anklagar andra för att fatta dåligt när det är personen själv som inte förstår.

Vem fan har bestämt att det är allmänkännedom att föräldrar inte skall vara med på barnens kalas?

Pinsamt TS.

Tummen upp från mig för detta inlägg! Jag undrar vad det är för fel på världen (inklusive mig själv, som hänger här och läser rätt frekvent) när det inte går att göra NÅNTING rätt utan att en massa gnällspikar ska negga ner sig totalt!

Jag har både hört och läst motsatsen till den här tråden också, föräldrar som blir raaasande för att andra föräldrar inte förståååår att de faktiskt behöver stanna kvar på kalaset med sin jobbiga unge...

• Sunshine02

Själv tycker jag tvärtom, att det är rätt skönt när föräldrarna stannat, eftersom det annars blir så många barn att hålla koll på själv. :) Och så lär man känna föräldrarna bättre, tycker det är bra. :)

• LHUF
    Torken skrev 2014-04-15 14:06:54 följande:

Jag har själv funderat lite på det där + tusen andra grejer som rör kalas men just det har jag förstått att det är ganska vanligt att föräldrarna stannar och jag kan absolut förstå det upp till en viss ålder så jag ser inga konstigheter utan snarare fördelar.

Min son ska ha sitt första barnkalas nu när han fyller år 5år & jag är själv Supernervös! Han har bjudit 9 vänner & vi ska ha det på ett lekland. Hur funkar det?! Vad anser man gälla då tänker jag? Jag förutsätter & hoppas att föräldrarna stannar men jag tänker rent säkerhetsmässigt, bör jag & mina kompanjoner springa efter ungarna för att se till att de inte gör sig illa? Jag låter ju inte min egen son springa vind för våg medan jag sitter med en kaffe liksom, dessutom brukar jag ju vara med & leka Med honom på ställen som de här men hur bär man sig åt med 9 st till? Hur gör man lämpligast för att få in alla?

Ååh, så många frågor! Men jag är säker på att det går bra jag måste bara få nerverna i schack :D

Vi hade på lekland för dottern nu och dom var 14 stycken 6 åringar. Dom lekte väldigt fint och vi var 4 som delade upp oss och höll koll på olika delar. Vi behövde aldrig gå in och leka med dom utan dom kom om det var något. När föräldrarna kom så letade vi tillsammans upp barnen. Dom kommer ingenstans och det mesta är ju säkert.. Men visst lite svettig var man ibland
  • Luella

Jag stannar kvar för det mesta men då hjälper man till och dukar av etc. När mina barn har kalas får föräldrar mer än gärna stanna kvar. Det har aldrig varit något problem att sätta på en kanna kaffe sen kan dom prata med varandra och bonda och man har dom som back up när det behövs. Helt perfekt tycker jag.

• Min underbara hjärtan

Min lästa är fyra fyller fem å jag stannar på kalas därför att hon är super allergisk mot vissa nötter rätt mycket som bl.a. Innehåller spår osv.

vi brukar ta med eget fika i bland vet dom andra å ha fixat men inget jag/vi begär att dom ska.

Hon är duktig å vet om din allergi men jag kan inte lägga det ansvaret på henne eller någon annan vuxen ( föräldrar på kalas) som oftast är nog stressade) för tänk om det är så att hon skulle få i sig? Ja då äre in med Annapenn spruta och få i henne en dryck ringa 112 och tillkalla ambulans och bli hon fort sämre så äre spruta 2 i innan ambulans kommit ! Spm ni nog förstår skulle det uppstå vill jag finnarnas där och föröka förhindra det så mycket som möjligt!!!

• Margaux

Vi hade 4års kalas i helgen. 12 barn och 20 vuxna..... Vi hade ingen tanke på att föräldrarna skulle gå. Nästa år ska vi nog ha fest på lekland eller så så då blir det annorlunda. Men varför ska inte vuxna kunna vara med? Inte så lätt att veta tycker jag. Skriv i inbjudan vad som gäller så slipper man irritation......

• don Quijote

jag vägrade bli lämnad ensam  på barnkalas som liten och är trots det väldigt självständig idag!

Svar på tråden Vad är det med föräldrar på barnkalas?!