• Mimmi O

Vad är det med föräldrar på barnkalas?!

Min son har varit på 5års-kalas i helgen.

Jag reagerade redan förra året (4års-kalasen) att det var så många som stannade hela kalaset. Om man är fyra år och ses på förskolan fem dagar i veckan så ska man klara att vara ifrån mamma och pappa 2h på barnkalaset!
    När vår son hade kalas förra året så stannade 6/10 föräldrar kvar hela kalaset. Jag vill inte ha dom här?!

Min son var som sagt på 5års-kalas i helgen... 4/13 föräldrar stannade. "Du vill nog att jag stannar Love".

Vad är problemet?! Det är inte föräldrarna jag bjudit.

Snart ska sonen ha 5års-kalas.
    Jag vill inte ha föräldrarna här.
    Jag vill kunna lägga all energi på barnen och kalaset men förra gången skulle de passas upp med mat och kaffe dom också.

Jag vill inte ha dom här!

Varför väljer ni föräldrar att stanna kvar? I undantagsfall där det verkligen inte går att lämna, kan man faktiskt fråga lite fint om man får vara kvar.... Men ni andra får gå!

• Svar på tråden Vad är det med föräldrar på barnkalas?!
  • stormfågel

För mig beror det främst på om jag "litar på" kalasvärdarna om jag stannar eller inte. Kommer jag till ett barnkalas dit hela barngruppen från förskolan är bjuden och kanske några grannbarn och kalasföräldrarna står lite lamt i ett hörn och ser tafatta ut stannar jag alla gånger.

Är det uppstyrt, lagom många barn (som man tror att föräldrarna i fråga kan hantera) och verkar vara ordning och reda så lämnar jag gärna.

• Flickanx2

Nej, jag tycker inte du har rätt TS. Det är föräldrar som känner sina egna barn bäst och även om det är barnet du bjudit så kan du inte begära att det barnet kanske inte kan vara på kalas utan sin mamma eller pappa. Även om det är själv på dagis!

Du vet inte hur detta barn är. Kanske hon/han tycker det är något speciellt att gå på kalas och är lite nervös? Det finns många anledningar till varför mamma eller pappa ska stanna.

Däremot, kan jag hålla med om att det är BARNET som är på kalas. Föräldrarna ska inte servas (ja, en kopp kaffe kan man väl bjuda på;), men de kan inte "begära" att du som är värd (tillsammans med ditt barn som har kalaset, såklart), ska sitta och "underhålla" föräldrarna.

De är där för att deras barn ska känna trygghet och ska hålla sig i bakgrunden så att andra barn inte störs.

Ett barnkalas är vad namnet tyder på, just ett kalas för barn. Föräldrar som är med ska inte vara något annan än ett "bihang" till det barn som vill det.

Och du, det blir bättre (veet att det inte är roligt alla ggr att ha någons mammas eller pappas ögon på sig hela kalaset igenom;). När de kommer uppåt 6-års ålder så vill barn oftast inte ha med sig föräldrarna. Tro mig.

Så det är nog bara att hålla ut ;) 

• skruttan8

Är vårt barn tryggt med det så brukar inte vii stanna, givetvis ska vi också känna oss trygga med det. Är det bara dagiskompisar har vi aldrig stannat. Själva föredrar vi f-fritt eftersom vi vill lägga uppmärksamhet på barnen. Bor i lägenhet också så det är inte jättegott ut om plats Från fem brukar de flesta lämna barnet i vår ort.

• Torken

Jag har själv funderat lite på det där + tusen andra grejer som rör kalas men just det har jag förstått att det är ganska vanligt att föräldrarna stannar och jag kan absolut förstå det upp till en viss ålder så jag ser inga konstigheter utan snarare fördelar.

Min son ska ha sitt första barnkalas nu när han fyller år 5år & jag är själv Supernervös! Han har bjudit 9 vänner & vi ska ha det på ett lekland. Hur funkar det?! Vad anser man gälla då tänker jag? Jag förutsätter & hoppas att föräldrarna stannar men jag tänker rent säkerhetsmässigt, bör jag & mina kompanjoner springa efter ungarna för att se till att de inte gör sig illa? Jag låter ju inte min egen son springa vind för våg medan jag sitter med en kaffe liksom, dessutom brukar jag ju vara med & leka Med honom på ställen som de här men hur bär man sig åt med 9 st till? Hur gör man lämpligast för att få in alla?

Ååh, så många frågor! Men jag är säker på att det går bra jag måste bara få nerverna i schack :D

• mar0der

Vad är det för självupptagna människor med bristande förmåga till självreflektion som utgår från att ens föreställning om något helt trivialt som om föräldrar stannar eller ej på ett kalas, är den korrekta? Och sedan anklagar andra för att fatta dåligt när det är personen själv som inte förstår.

Vem fan har bestämt att det är allmänkännedom att föräldrar inte skall vara med på barnens kalas?

Pinsamt TS.

? Det är inte förvånande att människor med lägre begåvning lockas till förenklande ideologier.
  • megsi
    Flickanx2 skrev 2014-04-15 13:14:04 följande:
    Nej, jag tycker inte du har rätt TS. Det är föräldrar som känner sina egna barn bäst och även om det är barnet du bjudit så kan du inte begära att det barnet kanske inte kan vara på kalas utan sin mamma eller pappa. Även om det är själv på dagis! Du vet inte hur detta barn är. Kanske hon/han tycker det är något speciellt att gå på kalas och är lite nervös? Det finns många anledningar till varför mamma eller pappa ska stanna. Däremot, kan jag hålla med om att det är BARNET som är på kalas. Föräldrarna ska inte servas (ja, en kopp kaffe kan man väl bjuda på;), men de kan inte "begära" att du som är värd (tillsammans med ditt barn som har kalaset, såklart), ska sitta och "underhålla" föräldrarna. De är där för att deras barn ska känna trygghet och ska hålla sig i bakgrunden så att andra barn inte störs. Ett barnkalas är vad namnet tyder på, just ett kalas för barn. Föräldrar som är med ska inte vara något annan än ett "bihang" till det barn som vill det. Och du, det blir bättre (veet att det inte är roligt alla ggr att ha någons mammas eller pappas ögon på sig hela kalaset igenom;). När de kommer uppåt 6-års ålder så vill barn oftast inte ha med sig föräldrarna. Tro mig. Så det är nog bara att hålla ut ;) 

Klampa in som objuden förälder på ett barnkalas tycker jag är direkt ohyfsat. Finns några bra alternativ att ta till. Antingen så tackar man helt enkelt nej, men varför inte kontakta kalas föräldern och höra om de vill ha hjälp eller tala om att ditt barn är extremt blygt. Det är ingen som kan tänka sig att kalasföräldrarna kanske tycker att det är jättepinsamt att leka lekar och fjanta sig som man ju faktiskt ofta gör när man har kalas. Och varför i hela fridens namn ska man bjuda på en kopp kaffe på ett barnkalas. Då kräver du något iallafall kalaset är ju ett barnkalas och fokus ligger på barnen. Var ska hela gänget sitta någonstans. Många har trångt.
  • ninjabebbe
    fluu skrev 2014-04-14 19:00:09 följande:
    Jag tycker istället att det är konstigt att du tycker att det är konstigt att föräldrar stannar. Troligen för att barnen vill. Jag var hemskt blyg och osäker som liten så jag tror inte att jag var själv på ett kalas fören runt sju år.
    Barnen må känna varandra, men de känner kanske inte kompisarnas föräldrar så väl och de är dessutom i en kanske helt ny miljö....

Hos oss hade det varit självklart att föräldrar får stanna.
    Verkligen! Jag växte upp på 80-talet och av gamla foton att döma så var det rätt vanligt att föräldrar deltog, även dagisfröknarna var inbjudna! Skulle tippa att ungefär hälften stannade när vi var i 6-årsåldern, sen minskade detta år för år. Det hade nog en del att göra med huruvida föräldrarna var intresserade av att lära känna mina föräldrar och om det var föräldrar som de redan umgicks med. 

Jag hoppas vid Gud inte att mina barns kompisars föräldrar bara dumpar av dem hos oss de första gångerna! Då kanske jag måste släppa hunden på ungarna.
  • mme02

Vi hade dotterns första kalas nyligen (hon fyllde 5 ar) och vi skev i inbjudan att föräldrarna gärna fick stanna kvar om föräldern/barnet ville. Dom inbjudna barnen var 3-6 ar gamla och även om barnen känner varandra känner barnen inte oss föräldrar. 
    Tre föräldrar (av 8 inbjudna barn) stannade kvar och jag tyckte det var väldigt trevligt att lära känna föräldrarna lite bättre ocksa. Till ett av barnen hade jag önskat att en förälder stannade, det barnet har lite speciella behov och det är svart att veta hur man ska "hantera" barnet när vi inte alls känner henne. 

• megsi

Att ha ett barn/föräldrakalas är väl jättetrevligt om det är det värdfamiljen vill. Men att ta för givet att man får stanna är emot alla etikettsregler. Kan väl inte vara så svårt att prata med värdfamiljen innan om man är osäker.

• LängtansBlåaBlomma
    megsi skrev 2014-04-15 14:45:51 följande:

Klampa in som objuden förälder på ett barnkalas tycker jag är direkt ohyfsat. Finns några bra alternativ att ta till. Antingen så tackar man helt enkelt nej, men varför inte kontakta kalas föräldern och höra om de vill ha hjälp eller tala om att ditt barn är extremt blygt. Det är ingen som kan tänka sig att kalasföräldrarna kanske tycker att det är jättepinsamt att leka lekar och fjanta sig som man ju faktiskt ofta gör när man har kalas. Och varför i hela fridens namn ska man bjuda på en kopp kaffe på ett barnkalas. Då kräver du något iallafall kalaset är ju ett barnkalas och fokus ligger på barnen. Var ska hela gänget sitta någonstans. Många har trångt.
    "Extremt blyg" - du får det att låta så konstigt och fel. Och vaddå klampa in som objuden förälder? Har du VIP lista lr??
Svar på tråden Vad är det med föräldrar på barnkalas?!