• megsi

Vad är det med föräldrar på barnkalas?!

Skriv som många har föreslaget att kalaset är föräldrafritt. Man får utgå från att kalasföräldrarna ser till att själva styra upp eventuell hjälp och bjuda ett lagom antal för åldern. Jag tycker att det är fräckt att om det är hemmakalas stanna kvar utan att vara inbjuden. Sedan kan det väl hända att det är något barn som inte klarar av det men det skulle jag påstå är mycket sällan och då får man lösa det. Men stanna kvar för att hjälpa till! Om det behövdes eller att föräldrarna ville det så hade du fått reda på det innan.

• megsi
    Flickanx2 skrev 2014-04-15 13:14:04 följande:
    Nej, jag tycker inte du har rätt TS. Det är föräldrar som känner sina egna barn bäst och även om det är barnet du bjudit så kan du inte begära att det barnet kanske inte kan vara på kalas utan sin mamma eller pappa. Även om det är själv på dagis! Du vet inte hur detta barn är. Kanske hon/han tycker det är något speciellt att gå på kalas och är lite nervös? Det finns många anledningar till varför mamma eller pappa ska stanna. Däremot, kan jag hålla med om att det är BARNET som är på kalas. Föräldrarna ska inte servas (ja, en kopp kaffe kan man väl bjuda på;), men de kan inte "begära" att du som är värd (tillsammans med ditt barn som har kalaset, såklart), ska sitta och "underhålla" föräldrarna. De är där för att deras barn ska känna trygghet och ska hålla sig i bakgrunden så att andra barn inte störs. Ett barnkalas är vad namnet tyder på, just ett kalas för barn. Föräldrar som är med ska inte vara något annan än ett "bihang" till det barn som vill det. Och du, det blir bättre (veet att det inte är roligt alla ggr att ha någons mammas eller pappas ögon på sig hela kalaset igenom;). När de kommer uppåt 6-års ålder så vill barn oftast inte ha med sig föräldrarna. Tro mig. Så det är nog bara att hålla ut ;) 

Klampa in som objuden förälder på ett barnkalas tycker jag är direkt ohyfsat. Finns några bra alternativ att ta till. Antingen så tackar man helt enkelt nej, men varför inte kontakta kalas föräldern och höra om de vill ha hjälp eller tala om att ditt barn är extremt blygt. Det är ingen som kan tänka sig att kalasföräldrarna kanske tycker att det är jättepinsamt att leka lekar och fjanta sig som man ju faktiskt ofta gör när man har kalas. Och varför i hela fridens namn ska man bjuda på en kopp kaffe på ett barnkalas. Då kräver du något iallafall kalaset är ju ett barnkalas och fokus ligger på barnen. Var ska hela gänget sitta någonstans. Många har trångt.
  • megsi

Att ha ett barn/föräldrakalas är väl jättetrevligt om det är det värdfamiljen vill. Men att ta för givet att man får stanna är emot alla etikettsregler. Kan väl inte vara så svårt att prata med värdfamiljen innan om man är osäker.

• megsi
    Margaux skrev 2014-04-15 21:15:47 följande:
    Vi hade 4års kalas i helgen. 12 barn och 20 vuxna..... Vi hade ingen tanke på att föräldrarna skulle gå. Nästa år ska vi nog ha fest på lekland eller så så då blir det annorlunda. Men varför ska inte vuxna kunna vara med? Inte så lätt att veta tycker jag. Skriv i inbjudan vad som gäller så slipper man irritation......

Då kanske man inte direkt ska kalla det för barnkalas. Barnkalas är till för barn man bjuder lagom antal barn fikar eller äter lite leker lekar tillsammans med barnen, skattjakt eller fiskdamm är ett vanligt inslag också. Barn vuxenkalas också jättetrevligt men de vanliga inslagen av aktiviteter inriktat på barnen förekommer inte lika tydligt. Barn vuxenkalas kan vara en bra aktivitet att ha om man vill lära känna nya dagisföräldrar, men också mycket trevligt om man till största delen bara bjuder in sina kompisar med barn. Kalas med dagis föräldrar kan rekommenderas att ha på dagis eftersom det inte blir något problem med utrymmet.
  • megsi

Ja det är ju faktiskt så att man är ansvarig för skador som ens barn förorsakar . En av anledningarna till att man har sk drulleförsäkring. Just i det här fallet så har TS sagt att det var ok att barnet satt i vagnen och barnets barnvakt har låtit henne hoppa. Då kan man ju tycka att det är de två som ska betala. Hade TS inte låtit barnet använda vagnen utan sagt nej så hade situationen mycket möjligt aldrig uppkommit. Barnet hade mycket möjligt inte hoppat om barnvakten visste att hon inte fick använda vagnen. (Kanske)

• megsi
    Furtuna skrev 2014-04-16 09:26:25 följande:
    Läs ts igen.. Du svara nog i fel tråd :)

Så var det:)
  • megsi
    pojkens skrev 2014-04-16 14:03:41 följande:
    jag tycker inte det är så konstigt om man vill att ens förälder ska vara kvar på ett 4-5 årskalas.  Vi hade ett 4-årskalas där föräldrarna inte var med , men det vara bara 4 barn och de följde med efter dagis, och de hade känt varandra i 3 år då. Nu vid 5 årskalaset var det en ny barngrupp där många inte hade varit hemma hos varnadra förut och min son vill inte gå ensam första gången hem till en kompis. Så då följer jag med och dricker kaffe. Tycker det är rätt trevligt att få lära känna de andra föräldrarna, och förväntar mig inte något särskilt mer än att jag är välkommen faktiskt. Skulle nog tycka det var knäppt om någon sa att föräldrarna inte fick komma! 

Vi serverar inte kaffe på våra barnkalas, de är för barnen. Kan tycka att man kanske då inte ska bjuda barn som inte känner barnet väl så att det inte kan gå dit själv. Man kan gott vänta tills barnen är lite större att ha större kalas och bjuda in så många man inte känner eller där de lämnande föräldrarna känner sig så otrygga med kalasföräldrarna. Kan det vara så att ni som är så,oroliga och även verkar ha svårt att kommunicera med kalasföräldrarna eller att de kalasföräldrarna som bjuder för många barn som de behöver hjälp med men inte vågar be om hjälp för kalaset bor i väldigt otrygga områden. Jag har aldrig upplevt detta problem när vi har kalas för våra 4 barn. Från 4 år har barnen haft kalas utan att föräldrar har varit med givetvis med något litet undantag när barnet först har trott att det inte vågat men det har alltid gått bra efter ett tag. Hjälp har vi inte behövt för vi har bjudit ett lagom antal anpassat efter ålder. Även om någon behövt gå på toa har vi såklart klarat det galant, det sker väl även om det är kompisar hemma eller hur. Vi bor i en stor trygg stabil villaförort till storstad och har som sagt var inte varit med om liknande hysteriska föräldrar som här. Det som jag vet har förekommit när man vill bjuda hela förskolegrupper är att man bjuder hem dem en dag med pedagoger och allt. Då är igentligen alla dessa problem lösta alla barn blir bjudna alla barn har med sig sin pedagog så de behöver inte vara otrygga, det finns folk som kan torka barnen på toaletten. För att sedan lära känna föräldrarna fixa en tillställning med alla mammor och pappor tillsammans eller var för sig. Jättekul brukar vi göra. Så vi har inga problem med att kommunicera med varandra.
  • megsi
    Swipter skrev 2014-04-16 18:59:00 följande:
    Nu har jag bara läst TS men blev lite förbryllad. Mina barn är fortfarande små, sist vi hade kalas hade vi 3-årskalas. Då skrev vi i inbjudan att minst en förälder behövde stanna kvar. Nu vet jag ju inte hur mycket som kommer hända på ett år, men jag trodde man följde med 4-åringen med? Du menar att du och din sambo klarar av 30 st 4-åringar själva? :o (okej, om man inte bjuder in öppet kan man ju skippa bjuda alla på förskolan, men hur många 4-åringar går det per vuxen?)

Bjuda 30 barn på kalas oavsett ålder låter mer som 18 årsfesten på lokal. Man bjuder givetvis ett lagom antal barn kvalitet istället för kvantitet. Tror nog att din 4 åring får det mysigare med en 3-4 kompisar som ni kan ha kul med och där barnen givetvis känner sig tryggare med. Och framförallt ditt barn får fokus på sig på sitt kalas.
Svar på tråden Vad är det med föräldrar på barnkalas?!