pojkens skrev 2014-04-16 14:03:41 följande:
jag tycker inte det är så konstigt om man vill att ens förälder ska vara kvar på ett 4-5 årskalas. Vi hade ett 4-årskalas där föräldrarna inte var med , men det vara bara 4 barn och de följde med efter dagis, och de hade känt varandra i 3 år då. Nu vid 5 årskalaset var det en ny barngrupp där många inte hade varit hemma hos varnadra förut och min son vill inte gå ensam första gången hem till en kompis. Så då följer jag med och dricker kaffe. Tycker det är rätt trevligt att få lära känna de andra föräldrarna, och förväntar mig inte något särskilt mer än att jag är välkommen faktiskt. Skulle nog tycka det var knäppt om någon sa att föräldrarna inte fick komma!
Vi serverar inte kaffe på våra barnkalas, de är för barnen. Kan tycka att man kanske då inte ska bjuda barn som inte känner barnet väl så att det inte kan gå dit själv. Man kan gott vänta tills barnen är lite större att ha större kalas och bjuda in så många man inte känner eller där de lämnande föräldrarna känner sig så otrygga med kalasföräldrarna. Kan det vara så att ni som är så,oroliga och även verkar ha svårt att kommunicera med kalasföräldrarna eller att de kalasföräldrarna som bjuder för många barn som de behöver hjälp med men inte vågar be om hjälp för kalaset bor i väldigt otrygga områden. Jag har aldrig upplevt detta problem när vi har kalas för våra 4 barn. Från 4 år har barnen haft kalas utan att föräldrar har varit med givetvis med något litet undantag när barnet först har trott att det inte vågat men det har alltid gått bra efter ett tag. Hjälp har vi inte behövt för vi har bjudit ett lagom antal anpassat efter ålder. Även om någon behövt gå på toa har vi såklart klarat det galant, det sker väl även om det är kompisar hemma eller hur. Vi bor i en stor trygg stabil villaförort till storstad och har som sagt var inte varit med om liknande hysteriska föräldrar som här. Det som jag vet har förekommit när man vill bjuda hela förskolegrupper är att man bjuder hem dem en dag med pedagoger och allt. Då är igentligen alla dessa problem lösta alla barn blir bjudna alla barn har med sig sin pedagog så de behöver inte vara otrygga, det finns folk som kan torka barnen på toaletten. För att sedan lära känna föräldrarna fixa en tillställning med alla mammor och pappor tillsammans eller var för sig. Jättekul brukar vi göra. Så vi har inga problem med att kommunicera med varandra.