• Mimmi O

Vad är det med föräldrar på barnkalas?!

Min son har varit på 5års-kalas i helgen.

Jag reagerade redan förra året (4års-kalasen) att det var så många som stannade hela kalaset. Om man är fyra år och ses på förskolan fem dagar i veckan så ska man klara att vara ifrån mamma och pappa 2h på barnkalaset!
    När vår son hade kalas förra året så stannade 6/10 föräldrar kvar hela kalaset. Jag vill inte ha dom här?!

Min son var som sagt på 5års-kalas i helgen... 4/13 föräldrar stannade. "Du vill nog att jag stannar Love".

Vad är problemet?! Det är inte föräldrarna jag bjudit.

Snart ska sonen ha 5års-kalas.
    Jag vill inte ha föräldrarna här.
    Jag vill kunna lägga all energi på barnen och kalaset men förra gången skulle de passas upp med mat och kaffe dom också.

Jag vill inte ha dom här!

Varför väljer ni föräldrar att stanna kvar? I undantagsfall där det verkligen inte går att lämna, kan man faktiskt fråga lite fint om man får vara kvar.... Men ni andra får gå!

• Svar på tråden Vad är det med föräldrar på barnkalas?!
  • Purlan

Hade 5-årskalas för sonen i helgen. 12 ungar och vi var på stranden. Inga föräldrar stannade Dock hade vi med ett par "egna" extra vuxna fall något skulle hända plus at vi lämnat bort lillebror Vill inte heller ha en massa föräldrar där.

Däremot tycker jag att det är naturligt om föräldrarna stannar om det tex hade varit treårskalas eller om det varit kalas på ettt lekland (men då håler man sig förslagsvis i fikahörnan bara för att vara där om det behövs.) 

E april-2009 och A mars-2011
  • KramKalas

Min son är 4år och de (tre) kalas han hittills varit på har en förälder.varit medbjuden om barnet velat de. Har hittills varit med. Ett av kalasen hade han kunnat va själv då de var hos bästa kompisen men kompisens mamma o jag är nära vänner så vi passade på att umgås också

• Natulcien

Du får väl vara tydlig med vad du vill om det är viktigt för dig att det ska vara på ett visst sätt...

• nevermind

Jag håller helt med dig TS! Föräldrarna är ju inte bjudna. Och om barnen behöver dem så bör man förvarna.

• La Lola
    Natulcien skrev 2014-04-14 10:55:44 följande:
    Du får väl vara tydlig med vad du vill om det är viktigt för dig att det ska vara på ett visst sätt...
    Exakt. Sånt skriver man ju i inbjudan. Annars får man ju skylla sig själv lite....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Göteborg 6
    Vlad skrev 2014-04-14 08:03:45 följande:
    Gör iordning ett rum med kuddar, en nespressobryggare och en tv och släng in dem där!
    Kanske kan du betala grannflickan för att passa dem?
    RÄTT !
    In med mammorna i en tryckkammare .
  • Tittij

Har inte läst alla svar så jag kanske upprepar redan skrivna kommentarer..

Här gör vi lite blandat. När våra "små2 (2-4 år) fyller år så blir oftast även föräldrarna bjudna. Vi bor alla ganska stort och vi gillar att umgås och fika. så då busar barnen och en förälder styr upp lekarna medan vi vuxna fikar och "skvallrar".

När våra stor barn fyller år (5-7 år) så har de börjar be om att få vara själva. Då respekterar vi självklart detta då de absolut klarar att vara själva och dessutom VILL det. Så då lämnar vi på kalaset och hämtar 2 timmar senare.

så hos oss och våra vänner handlar det inte alls om att vi inte kan/törs/vill lämna barnen, utan om att vi gillar att träffas allihop :)

• Tittij

Glömde; Var tydlig i inbjudan att det är ett kalas där BARNEN är välkomna och att du inte har plats för alla vuxna.

• hallontroll

Bäst att du är tydlig på inbjudningskortet när barnen ska hämtas och lämnas . De måste väl förstå vad gäller då. ;) Fast man borde fatta att inbjudan gäller folk som nämns i inbjudan. Tar dessa föräldrar med sina barn och mormor och hunden till fester där bara de är inbjudna? Visst kan man förstå om man frågar om de får stanna om barnen vill att de stannar , men att bara stanna och förvänta sig mat /fika utan att bli bjuden är märkligt.

• Lilje

Men börja fråga om dom kan hjälpa till. Är dom där kan dom ju sätta fram tårtan, lägga upp korv, sätta över ny kaffe när det tar slut. Fråga lite snällt så brukar det gå bra. Dom är ju egentligen inte inviterade, och då får dom ta del i serveringen tycker jag.

Svar på tråden Vad är det med föräldrar på barnkalas?!