• Mimmi O

Vad är det med föräldrar på barnkalas?!

Min son har varit på 5års-kalas i helgen.

Jag reagerade redan förra året (4års-kalasen) att det var så många som stannade hela kalaset. Om man är fyra år och ses på förskolan fem dagar i veckan så ska man klara att vara ifrån mamma och pappa 2h på barnkalaset!
    När vår son hade kalas förra året så stannade 6/10 föräldrar kvar hela kalaset. Jag vill inte ha dom här?!

Min son var som sagt på 5års-kalas i helgen... 4/13 föräldrar stannade. "Du vill nog att jag stannar Love".

Vad är problemet?! Det är inte föräldrarna jag bjudit.

Snart ska sonen ha 5års-kalas.
    Jag vill inte ha föräldrarna här.
    Jag vill kunna lägga all energi på barnen och kalaset men förra gången skulle de passas upp med mat och kaffe dom också.

Jag vill inte ha dom här!

Varför väljer ni föräldrar att stanna kvar? I undantagsfall där det verkligen inte går att lämna, kan man faktiskt fråga lite fint om man får vara kvar.... Men ni andra får gå!

• Svar på tråden Vad är det med föräldrar på barnkalas?!
  • oraklet från delphi

Ibland undrar man on vissa är nyfikna på hur det ser it hemma hos komåisen och om kalaset duger håller tillräckligt hög standard... tycker det är dumt om föräldrarna stannar blir ju tryckt stämmning då kalasvärden kanske inte slappnar av då och blir en lika bra " lekledare" kan förstå om man stannar om barnen är 1-4 år men sen tycker jag barnen ska få leka ifred från sina föräldrar om inte barnet är jätteblygt förståss

• MadHatter

Jag har varit med om att någon enstaka förälder stannat (en förälder en gång hos oss).

Jag utgår från att det oftast handlar om att barnet vill att föräldern ska vara kvar.

Men sen kan jag också tänka mig att om det är flera som stannar, att de andra föräldrarna blir osäkre. Bör man stanna eller gå? Man vill ju inte vara den enda föräldern som bara lämnar och går... Och då blir det ju fler och fler som stannar.

Så tydlighet kan nog också vara bra. Om du som någon säger skriver att "lämna ditt barn kl..." Så stannar nog bara de som verkligen känner att de behöver det.

• oraklet från delphi
    oraklet från delphi skrev 2014-04-14 07:53:40 följande:
    Ibland undrar man on vissa är nyfikna på hur det ser it hemma hos komåisen och om kalaset duger håller tillräckligt hög standard... tycker det är dumt om föräldrarna stannar blir ju tryckt stämmning då kalasvärden kanske inte slappnar av då och blir en lika bra " lekledare" kan förstå om man stannar om barnen är 1-4 år men sen tycker jag barnen ska få leka ifred från sina föräldrar om inte barnet är jätteblygt förståss

Förlåt alla stavfel... ska stå "om vissa förädrar" :)
  • oraklet från delphi
    oraklet från delphi skrev 2014-04-14 07:54:47 följande:

Och "kompisen"
  • Mimmi O
    Ramborg skrev 2014-04-14 07:50:27 följande:

Varför vill du inte lära känna barnets kompisars föräldrar, TS?

42.
    Det handlar inte om att jag inte vill lära känna barnens föräldrar. Jag skulle gärna fixa fika tillsammans med dem och barnen vid något annat tillfälle.

När min son har kalas så vill jag lägga allt krut på honom och hans kompisar! Vi brukar (har haft) ett par planerade aktiviteter samt fri lek. Under den fria leken så har jag haft fullt upp med att fixa mat eller fika till kalasbarnen och jag har inte haft tid att ta hand om föräldrarna.

Föräldrarna har inte heller erbjudit sig att hjälpa till.

De får kaffe och fika dem också. Om de nu är hemma så måste jag passa upp på dem. Det är ingenting jag kan förbise... Men jag hade gärna lagt all min kraft åt barnen!
  • amalie79

Grejen var ju att förr fanns inte frågan för då bodde de man hängde med i samma området. Trillade ex Anita och slog sig så fanns anitas mamma i huset bredvid. Iaf när man växt upp i lägenhet som jag :)

Nu ser det annorlunda ut och särskilt när man som våra killar har skilda föräldrar och går i friskola mitt emellan typ. Många cyklar också eftersom vi bor i en större stad. Då blir det ibland att föräldrar stannar för att det tar en halvtimme cykla hem och sen ska man vända och åka tillbaks med en gpng igen.

• Mimmi O
    oraklet från delphi skrev 2014-04-14 07:54:47 följande:

Tack! Det är precis det här jag menar! Ibland känns det precis som om de ska granska hur vårt kalas är och försöka toppa det själva.

Det känns granskande.
  • PrinsessanLeia

Jag tycker tvärtom att det är väldigt trevligt att föräldrar stannar för jag tycker det är bra att etablera en kontakt med föräldrarna. Här brukar de flesta köra första barnkalaset vid fyra år och då brukar vinsom föräldrar vara med och sen nästkommande år kan ofta barnet gå själv. Däremot brukar vi vara med även äldre barn på leklandskalas just för att det är en miljö med väldigt mycket barn för den som har kalaset att ha koll på. Men då finns vi mest där och sitter i ett hörn med en kopp kaffe typ.

• Vlad

Gör iordning ett rum med kuddar, en nespressobryggare och en tv och släng in dem där!
    Kanske kan du betala grannflickan för att passa dem?

• MTL

Jag kommer ha min blivande 4-årings första kalas i sommar och har inte ens tänkt tanken att föräldrarna stannar kvar. Men det hoppas jag verkligen, jättetrevligt ju!

Svar på tråden Vad är det med föräldrar på barnkalas?!