• Mimmi O

Vad är det med föräldrar på barnkalas?!

Min son har varit på 5års-kalas i helgen.

Jag reagerade redan förra året (4års-kalasen) att det var så många som stannade hela kalaset. Om man är fyra år och ses på förskolan fem dagar i veckan så ska man klara att vara ifrån mamma och pappa 2h på barnkalaset!
    När vår son hade kalas förra året så stannade 6/10 föräldrar kvar hela kalaset. Jag vill inte ha dom här?!

Min son var som sagt på 5års-kalas i helgen... 4/13 föräldrar stannade. "Du vill nog att jag stannar Love".

Vad är problemet?! Det är inte föräldrarna jag bjudit.

Snart ska sonen ha 5års-kalas.
    Jag vill inte ha föräldrarna här.
    Jag vill kunna lägga all energi på barnen och kalaset men förra gången skulle de passas upp med mat och kaffe dom också.

Jag vill inte ha dom här!

Varför väljer ni föräldrar att stanna kvar? I undantagsfall där det verkligen inte går att lämna, kan man faktiskt fråga lite fint om man får vara kvar.... Men ni andra får gå!

• Svar på tråden Vad är det med föräldrar på barnkalas?!
  • Mimmi O

Tack för alla svar! Övergripande känns det som om att jag ska vara väldigt tydlig i inbjudan!

Som jag skrev innan... Är det någon som har problem med att lämna eller lämnas så får de antingen träna på det eller strunta i att gå på barnkalas.

• Minniemousemommy
    Mimmi O skrev 2014-04-14 05:51:53 följande:
    Min son har varit på 5års-kalas i helgen. Jag reagerade redan förra året (4års-kalasen) att det var så många som stannade hela kalaset. Om man är fyra år och ses på förskolan fem dagar i veckan så ska man klara att vara ifrån mamma och pappa 2h på barnkalaset! När vår son hade kalas förra året så stannade 6/10 föräldrar kvar hela kalaset. Jag vill inte ha dom här?! Min son var som sagt på 5års-kalas i helgen... 4/13 föräldrar stannade. "Du vill nog att jag stannar Love". Vad är problemet?! Det är inte föräldrarna jag bjudit. Snart ska sonen ha 5års-kalas. Jag vill inte ha föräldrarna här. Jag vill kunna lägga all energi på barnen och kalaset men förra gången skulle de passas upp med mat och kaffe dom också. Jag vill inte ha dom här! Varför väljer ni föräldrar att stanna kvar? I undantagsfall där det verkligen inte går att lämna, kan man faktiskt fråga lite fint om man får vara kvar.... Men ni andra får gå!
    Är det hos en kompis som jag inte känner föräldrar till så skulle jag stanna kvar en stund, i alla fall när dom är så små. Jag skulle nog stanna kvar en stund så att jag ser vilka föräldrarna är, vad dom hat tänkt göra och bjuda på osv. Har lite small talk, sedan så skulle jag åka hem och komma tillbaka när kalaset är slut. När barnen blir 7-8 så kan det gå bra att släppa av dom bara tror jag, men helst inte då heller om jag inte känner föräldrarna. Nu går inte mina barn på dagis, men skulle dom gjort det så skulle jag ju lärt känna fröknarna under tiden som dom gått där på. Är det en ny kompis till mitt barn så känner jag ju inte hens föräldrar. Jag lämnar inte mina barn i helt okända människors händer. Men jag skulle inte stanna hela kalaset, jag skulle åka iväg när jag kollat läget.
  • Ramborg

Alltså, om man stannar är det väl för att man vill vara hjälpsam? Att man vill underlätta för kalasfamiljen?

Det är ju perfekt att kunna ha andra till att sätta igång korvkoket och blanda saft och vad det kan vara, så kan man själv fokusera på själva kalaset. Gratis serveringspersonal. Hur bra som helst ju. Be dem sätta på en kanna kaffe också, så klarar de sig.

42.
  • scanmia

Föräldrarna här brukar lite försynt fråga om de FÅR GÅ när de är barnkalas för barn i den åldern. Superbra om de stannar och hjälper till. 

• whitestar
    Mimmi O skrev 2014-04-14 15:59:49 följande:
    Tack för alla svar! Övergripande känns det som om att jag ska vara väldigt tydlig i inbjudan!

Som jag skrev innan... Är det någon som har problem med att lämna eller lämnas så får de antingen träna på det eller strunta i att gå på barnkalas.
    Oj,så hemskt,ska aldrig de lite känsligare barnen få gå på kalas ?Min son ville inte alls bli lämnad vid 4-årsåldern men bara jag var med och satt i bakgrunden gick det bra.I den åldern tycker jag det är helt okej!Han är 6 år nu och vill absolut inte ha mamma med.Men jag brukar alltid fråga om det går bra att jag lämnar och när jag stannade frågade jag alltid om det gick bra att jag stannade.Förväntar mig dock inte att bli uppassad,då jag stannade hade värdparet en termos vi fick ta kaffe ifrån om vi ville,och ev. nån bulle.Men jag var ju inte där för att gå på kalas,bara vara med som ett stöd i bakgrunden.
  • Rosa rugosa
    Mimmi O skrev 2014-04-14 15:59:49 följande:

Trist inställning du har, finns många barn som är blyga och att gå på kalas är inte samma som att träffa kompisarna på förskolan.
  • Grön Tiger

Jag tycker att det är konstigt med föräldrar som inte stannar när barnen är osäkra och skulle behöva ha en förälder närvarande. Sist vi hade kalas ägnade vi 80 procent av vår uppmärksamhet åt två barn av tolv- De hade uppenbarligen hellre hade haft en mamma eller pappa där. Vi hade förberett med fika till föräldrarna men men... ingen skulle stanna...

Hos oss är alla barn välkomna, men gärna föräldrarna också om barnen känner sig otrygga. Glad

• Butterscotch

Oj, jag tycker precis tvärtom. Det är för det första trevligt att lära känna barnens föräldrar, och sen är det skönt ur ett praktiskt perspektiv också att de stannar kvar. Det kan ju gå lite vilt till ibland och någon blir ledsen, och dessutom har jag ingen lust att torka andras barn i baken om de behöver bajsa under kalaset...

• Mickan76

Men snälla ts, vad ogin du verkar! Om föräldrarna stannar, äter lite tårta och snackar, so what?

• Natulcien

Vår son är bara 3,5 år, så vi har inte börjat anordna eller gå på kalas än. Jag är alltså obekant med det fenomenet än så länge. Men jag trodde att alla föräldrar till barn i förskoleåldern var med på kalasen åtminstone? Sådana kalas vet jag att mina syskonbarn har haft i alla fall. Alltid föräldrar närvarande, åtminstone upp till 6 års ålder. Inte dumpar man väl bara barnet och går? Eller?

Svar på tråden Vad är det med föräldrar på barnkalas?!