• Tom Araya

Vad är det med föräldrar på barnkalas?!

Luella skrev 2014-04-15 21:35:02 följande:
    Jag tycker att det är trevligt att träffa andra föräldrar. Det är väl inget tramsigt i det?
    Bjud hem dem till dig då.
  • Tom Araya
    mar0der skrev 2014-04-15 14:38:02 följande:
    Vad är det för självupptagna människor med bristande förmåga till självreflektion som utgår från att ens föreställning om något helt trivialt som om föräldrar stannar eller ej på ett kalas, är den korrekta? Och sedan anklagar andra för att fatta dåligt när det är personen själv som inte förstår.

Vem fan har bestämt att det är allmänkännedom att föräldrar inte skall vara med på barnens kalas?

Pinsamt TS.
    Står syster Stina och mamma Berit på inbjudan, eller är det bara Andreas?
    Det borde i allra högsta grad vara allmänkännedom att det är de som står på inbjudan som är bjudna, ingen annan.
    Jag avskyr när folk bjuder in sig själva.
  • Tom Araya
    Furtuna skrev 2014-04-16 02:40:39 följande:
    Jag hade inte velat va själv med tio barn,ang förskolan får man inte ens va själv med de antalet (visst, du kanske har din man med) nu e min tjej så liten så svårt att veta men när hon är självständig (äter själv, kissar själv,torkar sig själv,kan ringa om något händer) då kan jag lita på att lämna henne hos någon jag inte känner.. Gissar på att det stora problemet är att du inte känner de andra föräldrarna men de kan jag rekommendera dig att ta tiden till.. Känner man sitt barns vänners föräldrar kan man förstå sig på vännerna bättre och även ha en bättre kommunikation när de blir äldre o går o festar på egen hand så att säg, de e bara bra att komma överens med de andra föräldrarna, telefonträd o liknande är något som lätt glöms bort men de e bra att ha den kontakten om något händer.. Som nämt e väl fem åringar för små men du vet inte om ditt barn har samma vänner om sex-sju år när de närmar sig tonåren o då e föräldrakontakt himla bra.. Det är lite rörigt känner jag (blev väckt 2 på natten så hur pigg e man egentligen?) men jag hade inte velat att min dotter hade massa vänner vars föräldrar jag inte kan kommunicera med..
    Den som håller i kalaset kan väl be andra föräldrar hjälpa till efter behov istället för att andra ska avgöra det behovet.
  • Tom Araya
    Mimmi O skrev 2014-04-14 05:51:53 följande:
    Min son har varit på 5års-kalas i helgen. Jag reagerade redan förra året (4års-kalasen) att det var så många som stannade hela kalaset. Om man är fyra år och ses på förskolan fem dagar i veckan så ska man klara att vara ifrån mamma och pappa 2h på barnkalaset! När vår son hade kalas förra året så stannade 6/10 föräldrar kvar hela kalaset. Jag vill inte ha dom här?! Min son var som sagt på 5års-kalas i helgen... 4/13 föräldrar stannade. "Du vill nog att jag stannar Love". Vad är problemet?! Det är inte föräldrarna jag bjudit. Snart ska sonen ha 5års-kalas. Jag vill inte ha föräldrarna här. Jag vill kunna lägga all energi på barnen och kalaset men förra gången skulle de passas upp med mat och kaffe dom också. Jag vill inte ha dom här! Varför väljer ni föräldrar att stanna kvar? I undantagsfall där det verkligen inte går att lämna, kan man faktiskt fråga lite fint om man får vara kvar.... Men ni andra får gå!
    Jag hade också blivit irriterad i det läget.
  • Tom Araya

När jag var barn var det släkt som kom i hela familjer medan andra kompisar kom själva.

Men på 70-talet avlades bara superbarn som klarade sig själva mycket bättre än dagens vilsna telingar.Skrattande

• Tom Araya
    glassen skrev 2014-04-16 21:35:23 följande:
    Nja, riktigt så var det nog inte. Jag var jätteblyg och hade aldrig gått på ett barnkalas utan en förälder i den åldern. Men det var inget bekymmer för jag var heller inte bjuden på kalas när jag var så liten. Så kanske är förändringen att dagens föräldrar och är så hysteriska med att ordna kalas innan barnen egentligen är mogna för det.
    Det är möjligt, jag minns ju bara tillbaka till ca 4-5-årsåldern och före dess kanske det var mest släkt, vänner och grannar till mina föräldrar och deras barn och att de då kom allihop.
    Men från 5-6-årsåldern gick barn i alla fall på kalas själva.
  • Tom Araya
    jenniferjenifer skrev 2014-04-16 22:34:25 följande:
    Alla kalas som jag har blivit bjuda på är av vänner,självklart stannar jag kvar. Det bjuds på mat och dryck till alla. Alla barnen har riktigt roligt, springer runt och leker medans dom vuxna håller till i köket. Och när jag har barnkalas bjuder jag ju självklart mina vänner med deras barn, och nu är ju alla barnen så små. Skulle aldrig lämna min 3 åriga dotter/son hos någon dagiskompis som jag absolut inte känner, eller vet hur föräldrarna är. Men alla är väl olika. Själv tycker jag att det är upp till var och en, men skulle min äldsta få någon inbjudan nu när hon börjat skolan är en annan sak, då är hon stor nog för att kunna klara sig själv och kunna ringa hem om det är något, som 3 åring kan man inte det. Jag vet inte hur små kalas TS har, men hemma hos mig är vi minst 20 småbarn och sen vuxna på det, i mitt hem är alla välkommna, som sagt det är ju mina vänner och inte "dagiskompisar"
    Du har helt klart poäng i det du säger, men TS hade 5-årskalas och jag tycker inte att en normal 5-åring ska vara/är så borttappad utan mamma och pappa att de måste vara med jämt. Utvecklingen går fort i de åldrarna.
  • Tom Araya
    skruttan8 skrev 2014-04-18 19:08:13 följande:
    Varför börja med barnkalas så tidigt, tycker 5 år är lagom, då kan de gå själva, de flesta iallafall
    I TS fall handlar det om 5-årskalas.
Svar på tråden Vad är det med föräldrar på barnkalas?!