• kvinnan03

tiggarna i Lund (centrum)

Är så trött på när de skriker, please snäll Madame?
    Jag måste gå omvägar hela tiden

Det är okej om de bara sitter still och tigger men detta har gått förlängt, 

Bara idag vid seven eleven så skrek en tiggare som sitter på torget hela tiden när jag skulle ta mig förbi.
    Jag bara gick framåt för jag tyckte det var så jobbigt men kom ju på att jag skulle gå till apoteket och fick vända och då började tiggaren igen.

Ni som bor i Lund
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)
  • isolande
    Anonym (popisen) skrev 2014-04-11 11:26:14 följande:
    hundra om dagen okej
    Ja du det är inte lätt för oss svenskar heller nu, många håller hårt i stålarna och det gör jag med
    Men gör det, håll i dina stålar som soc betalat ut åt dig. Men du behöver fanimej inte sparka på de som ligger. Låt dom vara, ignorera deras rop efter dig, titta åt andra hållet. Är det så förbenat svårt ?
  • Anonym (förbjud!)
    Anonym (popisen) skrev 2014-04-11 11:26:14 följande:
    hundra om dagen okej
    Ja du det är inte lätt för oss svenskar heller nu, många håller hårt i stålarna och det gör jag med
    Tror inte vi kan föreställa oss den misär de lever i, i hemlandet.
  • Gathehielm
    Anonym (förbjud!) skrev 2014-04-11 11:30:11 följande:
    Vilket hemland? Zigenare har självmant valt att inte ha något hemland.
  • isolande
    Gathehielm skrev 2014-04-11 11:33:17 följande:
    Och därför förtjänar de att vara fattiga och leva i misär eller hur menar du?
  • Anonym (förbjud!)
    Gathehielm skrev 2014-04-11 11:33:17 följande:
    Nej, de har de inte. Valt själva alltså. De har alltid genom historien varit utstötta. Här, tiggarna i Sverige, handlar det oftast om rumänska zigenare. Viss skillnad också mellan finska zigenare och zigenarna i östeuropa. Ska inte gå in på det men går att läsa på nätet.
  • Anonym (popisen)
    Anonym (förbjud!) skrev 2014-04-11 11:30:11 följande:
    jo jo

Men de måste ju inte skrika och dra i en för det
    jag menar då ger ju ingen pengar till sådan människor
    speciellt han som står utanför lindex med käpp, man ser ju också att folk dra sig undan att gå in på lindex
    och seven eleven ner i stan
  • ManiLund
    kvinnan03 skrev 2014-03-27 10:30:49 följande:
    Jag tycker liksom, okej då när de bara satt innan men nu när de skriker och har sig...

Du har så rätt i det du skriver där att dem ska hjälp i sina hemländer.

De blir bara fler och fler i lund nu
    En tur i centrala Lund innebär att man får kryssa fram mellan dom...

Jag tycker de borde förbjudas.

Nån som testat att erbjuda nån av dom jobb? Skulle de ta det? Skulle de jobba?

• Anonym (förbjud!)
    Adolf den store skrev 2014-04-11 11:43:27 följande:
    Då hade du iallafall jobbat för pengarna......
    Jo, men hur skulle dessa stackare få jobb? Vi, svensk statsmakt, har skickat hur mycket pengar till rumänska zigenare. Dvs till deras regering. Men det är inte många zigenare som får ta del av det här biståndet. Fan vet vad rumänska politiker gör med våra biståndspengar.....

Tiggeri ingår inte i vår kultur. VILKEN SKAM! Att gå på centralen och tigga några kronor... visst. Men ingen svensk, eller ett mycket litet fåtal, sitter i ett gathörn och sträcker fram muggar. Vi gör inte sånt i vår välfärd. Så man skall nog tänka till lite innan man kastar sten.
  • lillaponnyn
    ManiLund skrev 2014-04-11 11:44:45 följande:
    En tur i centrala Lund innebär att man får kryssa fram mellan dom...

Jag tycker de borde förbjudas.

Nån som testat att erbjuda nån av dom jobb? Skulle de ta det? Skulle de jobba?

det har jag också funderat på men det finns nästan inga jobb här i skåne 

Tror i alla fall männen hade tagit jobben
    Frågan är om de här frivilligt? funderade på det nyss, kanske de är här för tvångs??
  • isolande
    lillaponnyn skrev 2014-04-11 11:47:29 följande:
    det har jag också funderat på men det finns nästan inga jobb här i skåne 

Tror i alla fall männen hade tagit jobben
    Frågan är om de här frivilligt? funderade på det nyss, kanske de är här för tvångs??
    Men är du på riktigt? Fattigdomen och misären i deras hemland TVINGAR dem hit för att överleva.
Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)