• kvinnan03

tiggarna i Lund (centrum)

Är så trött på när de skriker, please snäll Madame?
    Jag måste gå omvägar hela tiden

Det är okej om de bara sitter still och tigger men detta har gått förlängt, 

Bara idag vid seven eleven så skrek en tiggare som sitter på torget hela tiden när jag skulle ta mig förbi.
    Jag bara gick framåt för jag tyckte det var så jobbigt men kom ju på att jag skulle gå till apoteket och fick vända och då började tiggaren igen.

Ni som bor i Lund
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)
  • Anonym (Uppsala)

Massa i Uppsala med. Det nya är nu ha foto på alla barn framför sig. Först var det stå på knä stilen, sen hade typ alla kryckor, sen skreks det please madam/sir, please!! Och nu foto på familjen. Visst tycker jag synd om dom men känns helt organiserat.

• Anonym (Bortskämdaärni!)

Nu får ni väl ändå ge er!

Tror ni på allvar att någon faktiskt vill lämna släkt och vänner för att åka till ett främmande land och förnedra sig själv? Säger inte det en hel del om hur illa de faktiskt har det i sitt hemland. De får ingen hjälp här heller, just därför står de på gatorna. Om det är något ni borde känna är det sympati! Inte irritation " Åh vad störigt! Här står en människa som har ingenting och försöker överleva guuuud vad irriterande!!".
    Öppna ögonen tack och se längre än ert bekväma svenssonliv!

• Anonym (spårat)
    Anonym (Bortskämdaärni!) skrev 2014-03-27 21:34:13 följande:

Tror ni på allvar att någon faktiskt vill lämna släkt och vänner för att åka till ett främmande land och förnedra sig själv? Säger inte det en hel del om hur illa de faktiskt har det i sitt hemland. De får ingen hjälp här heller, just därför står de på gatorna. Om det är något ni borde känna är det sympati! Inte irritation " Åh vad störigt! Här står en människa som har ingenting och försöker överleva guuuud vad irriterande!!".

Ja, de har det förmodligen illa i sitt hemland, och då är det där problemen måste lösas, om än med EU-hjälp. Men dessa länder är numera med i EU och det innebär inte bara rättigheter utan också skyldigheter. Sverige och andra länder kan inte hjälpa dessa tiggare annat än tillfälligt / akut. Ska de fortsätta vara med i EU måste de leva upp till kraven.
  • Anonym (spårat)
    Anonym (Bortskämdaärni!) skrev 2014-03-27 21:34:13 följande:

Och alla i Sverige har det inte "bekvämt" heller...

Dessa onyanserade känsloutspel börjar bli tröttsamma.
  • Anonym (*AG)

Har detta beteende inte kommit till Lund förens nu?

Vi har haft identiskt agerande i minst 3 år i Göteborg, med största sannolikhet mer, men jag kommer inte riktigt ihåg.

• kvinnan03
    Anonym (*AG) skrev 2014-03-28 00:30:57 följande:
    Har detta beteende inte kommit till Lund förens nu?

Vi har haft identiskt agerande i minst 3 år i Göteborg, med största sannolikhet mer, men jag kommer inte riktigt ihåg.
    det har funnits länge men nu på sisto har det blivit mer och mer tiggare och några av dem har börjat skrika när man går förbi pelase madamme?

• Anonym (*AG)
    kvinnan03 skrev 2014-03-28 00:52:05 följande:
    det har funnits länge men nu på sisto har det blivit mer och mer tiggare och några av dem har börjat skrika när man går förbi pelase madamme?

Jag tänkte mer just på de som beklagar sig högljudt.
  • kvinnan03
    Anonym (*AG) skrev 2014-03-28 01:00:52 följande:
    Jag tänkte mer just på de som beklagar sig högljudt.
    vet inte rikigt när dem kom hit....
  • Anonym (Vägrar)

Skulle aldrig drömma om att ge pengar till dessa tiggare. Har alltför många gånger sett vart pengarna tar vägen. Ett helt gäng tiggare, 10-15 st levde rövare på pendeltågsstationen, de halade upp öl efter öl och levde rövare. Igår stod en tiggerska o rökte utanför stationen och då reagerade tom min lilla dotter, hon frågade varför de måste tigga när de ändå har pengar till cigaretter. Varför får de vara kvar? Ska vi ge dem våra pengar så att de kan supa o röka? Nej, förbjud tiggeri NU...

• Galen tunna

"Gud vad JAG tycker att tiggarna stör MIG på stan." Hur är ni funtade? Den naturliga, medmänskliga reaktionen på dessa människors livssituation är empati och medkänsla. Jag blir provocerad när tiggarlivet flera hundra mil från hem och familj utmålas som ett självvalt lyxliv. Vill någon ha deras plats? Fattigdom och misär kan man inte förbjuda. Det är kanske bra för vissa inskränkta, bekväma svenskar att få en kontaktyta mot lite av världens elände? Att Ebbas i sin bekväma medelklasstillvaro. Låt oss hjälpa och sätta press på Rumänien att bygga upp ett fungerande välfärdssystem!

Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)