• kvinnan03

tiggarna i Lund (centrum)

Är så trött på när de skriker, please snäll Madame?
    Jag måste gå omvägar hela tiden

Det är okej om de bara sitter still och tigger men detta har gått förlängt, 

Bara idag vid seven eleven så skrek en tiggare som sitter på torget hela tiden när jag skulle ta mig förbi.
    Jag bara gick framåt för jag tyckte det var så jobbigt men kom ju på att jag skulle gå till apoteket och fick vända och då började tiggaren igen.

Ni som bor i Lund
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)
  • Morningglory

Det finns ju dokumentärer för den som vill se sanningen om detta organiserade tiggeri.

Sen finns det folk med skygglappar som direkt börjar hetsa när någon försöker förklara sanningen om det organiserade tiggeriet, profit är vad det handlar om.

Lika illa som med stölder. Men eftersom tiggeri är mer accepterat så är tiggeri framgångsrikare.

Se filmen Gypsy Child Thieves (BBC Documentary), den är bara att googla sig fram. Där får man även på slutet se vad som sker med alla pengarna. Det är gigantiska monsterpalats som byggs med pengarna, i Rumänien.

• Anonym (Tragiskt)
    Galen tunna skrev 2014-03-29 07:22:25 följande:
    "Gud vad JAG tycker att tiggarna stör MIG på stan." Hur är ni funtade? Den naturliga, medmänskliga reaktionen på dessa människors livssituation är empati och medkänsla. Jag blir provocerad när tiggarlivet flera hundra mil från hem och familj utmålas som ett självvalt lyxliv. Vill någon ha deras plats? Fattigdom och misär kan man inte förbjuda. Det är kanske bra för vissa inskränkta, bekväma svenskar att få en kontaktyta mot lite av världens elände? Att Ebbas i sin bekväma medelklasstillvaro. Låt oss hjälpa och sätta press på Rumänien att bygga upp ett fungerande välfärdssystem!

Jag är förvånad att man inte ser dessa som ondgör sig över hur mycket pengar det går att få ihop genom tiggeri själva sitta utanför affärerna. Om det är så bra förtjänst att det är värt förnedringen, menar jag
  • lillaponnyn

här i Lund har jag inte sett någon ge pengar till tiggarna?? när jag har gått förbi dem och det gör jag dagligen

dock han unga killen ( ej invandrare) som springer runt och frågar efter pengar till tåget hela tiden, han ger folk en massa pengar till, tror han går på droger

• Anonym (?)

Här i Sthlm finns de överallt. En kvinna sitter vid Tekniska Högskolan, har en skylt framför sig där det står ungefär: Har fem barn men är hemlös. Borde man inte ringa soc angående dessa människor, stämmer det lär de få hjälp stämmer det inte vidtas andra åtgärder.

• Anonym (popisen)
    Anonym (?) skrev 2014-03-30 03:09:18 följande:
    Här i Sthlm finns de överallt. En kvinna sitter vid Tekniska Högskolan, har en skylt framför sig där det står ungefär: Har fem barn men är hemlös. Borde man inte ringa soc angående dessa människor, stämmer det lär de få hjälp stämmer det inte vidtas andra åtgärder.
    frågan är vad socialen kan göra?
    får de hjälpa till med bostad med mera?
    många säger att dem inte får pengar av socialen?
  • Litet My
    Galen tunna skrev 2014-03-29 07:22:25 följande:
    "Gud vad JAG tycker att tiggarna stör MIG på stan." Hur är ni funtade? Den naturliga, medmänskliga reaktionen på dessa människors livssituation är empati och medkänsla. Jag blir provocerad när tiggarlivet flera hundra mil från hem och familj utmålas som ett självvalt lyxliv. Vill någon ha deras plats? Fattigdom och misär kan man inte förbjuda. Det är kanske bra för vissa inskränkta, bekväma svenskar att få en kontaktyta mot lite av världens elände? Att Ebbas i sin bekväma medelklasstillvaro. Låt oss hjälpa och sätta press på Rumänien att bygga upp ett fungerande välfärdssystem!

Kan bara instämma.
  • lillaponnyn

Har någon sett någon som har lagt pengar till tiggarna i Lund?

• Anonym (Tragiskt)
    Anonym (popisen) skrev 2014-03-30 03:16:01 följande:
    frågan är vad socialen kan göra?
    får de hjälpa till med bostad med mera?
    många säger att dem inte får pengar av socialen?

Nej, inte om de inte är medborgare och folkbokförda här, då beviljas inte annat än ytterst akuta insatser. Är det en eu-migrant så är säkert barnen kvar i hemlandet och kvinnan här för att försöka få ihop pengar och skicka hem
  • Johanna83

Lillaponnyn: nä, faktiskt inte. Har heller aldrig mött de högljudda typerna. Men Dennis, killen som vill ha pengar till tåget, han får av många för han är hel och ren! Han om någon är rätt jobbig.. Tror också han knarkar

• Anonym (Gnutta)
    kvinnan03 skrev 2014-03-27 10:25:05 följande:
    Är så trött på när de skriker, please snäll Madame? Jag måste gå omvägar hela tiden Det är okej om de bara sitter still och tigger men detta har gått förlängt,  Bara idag vid seven eleven så skrek en tiggare som sitter på torget hela tiden när jag skulle ta mig förbi. Jag bara gick framåt för jag tyckte det var så jobbigt men kom ju på att jag skulle gå till apoteket och fick vända och då började tiggaren igen. Ni som bor i Lund Vad tycker ni?

Men herrejesuskristus....jag säger bara en sak; karma bitch! Karma! :(
Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)