Anonym (Hepp) skrev 2015-02-27 12:15:57 följande:
Är det inte så att antalet boplatser ökat från 17 till 44 bara på något år? Det kan ju inte vara positivt.
Det måste vara kring 2000 tiggare i Stockholm med omnejd nu. Minst. Antagligen fler. De sitter vid varje tunnelbaneuppgång vilket i normala fall med två uppgångar från perrong och två utvägar från dessa blir fyra tiggare per station. Räkna två tiggare per pendeltågsstation. Det blir massor!
Igår åkte jag tunnelbana till centralen och vidare med pendeltåg och sen tillbaka igen.
Då såg det ut såhär:
-en tiggarkvinna med huckle vid T-uppgången
-stor mängd tiggare i pelargången mellan t-centralen och centralstationen. Flera sålde någon hemmasnickrad tidning som hette sofya eller något sådant. De tog upp ALL plats i pelargången och stod ca en meter från varandra. Inga andra tidningsförsäljare, inga lottförsäljare, inga andra tiggare. De flesta var kvinnor med märkligt mönstrade långkjolar och hucklen.
-två tiggarkvinnor med hucklen vid pendeltågsstationen.
Och så likadant fast med olika folk när jag åkte hem sex timmar senare.
Jag säger inte att tiggarna sitter vid VARJE station. De kanske inte sitter vid Skarpnäck eller Hökarängen eller Handen. Men överallt där jag rör mig, på väl trafikerade områden, oavsett om det är slutstation eller inte, så finns de där. Förr satt de bara i innerstan. Nu är de överallt. Detta är ingen bra utveckling.