• kvinnan03

tiggarna i Lund (centrum)

Är så trött på när de skriker, please snäll Madame?
    Jag måste gå omvägar hela tiden

Det är okej om de bara sitter still och tigger men detta har gått förlängt, 

Bara idag vid seven eleven så skrek en tiggare som sitter på torget hela tiden när jag skulle ta mig förbi.
    Jag bara gick framåt för jag tyckte det var så jobbigt men kom ju på att jag skulle gå till apoteket och fick vända och då började tiggaren igen.

Ni som bor i Lund
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)
  • Förtryckt
    Anonym (Hepp) skrev 2015-02-27 12:15:57 följande:

Är det inte så att antalet boplatser ökat från 17 till 44 bara på något år? Det kan ju inte vara positivt.

Det måste vara kring 2000 tiggare i Stockholm med omnejd nu. Minst. Antagligen fler. De sitter vid varje tunnelbaneuppgång vilket i normala fall med två uppgångar från perrong och två utvägar från dessa blir fyra tiggare per station. Räkna två tiggare per pendeltågsstation. Det blir massor!

Igår åkte jag tunnelbana till centralen och vidare med pendeltåg och sen tillbaka igen.

Då såg det ut såhär:

-en tiggarkvinna med huckle vid T-uppgången

-stor mängd tiggare i pelargången mellan t-centralen och centralstationen. Flera sålde någon hemmasnickrad tidning som hette sofya eller något sådant. De tog upp ALL plats i pelargången och stod ca en meter från varandra. Inga andra tidningsförsäljare, inga lottförsäljare, inga andra tiggare. De flesta var kvinnor med märkligt mönstrade långkjolar och hucklen.

-två tiggarkvinnor med hucklen vid pendeltågsstationen.

Och så likadant fast med olika folk när jag åkte hem sex timmar senare.

Jag säger inte att tiggarna sitter vid VARJE station. De kanske inte sitter vid Skarpnäck eller Hökarängen eller Handen. Men överallt där jag rör mig, på väl trafikerade områden, oavsett om det är slutstation eller inte, så finns de där. Förr satt de bara i innerstan. Nu är de överallt. Detta är ingen bra utveckling.
    ---
  • Förtryckt
    Anonym (suck) skrev 2015-02-27 13:44:56 följande:

och det beror ju främst på fördomar och rasism mot dom i hemlandet.

Hade den inte funnits och tiggarna fått hjälp via EUbidrag som deras hemland vägrat ta emot etc så hade det ju hjälpts

Fel och rätt.

Romernas problem beror inte alls främst pgs fördomar mot dem i hemlandet. Det beror, enligt statliga uttalanden från Rumänien, på att romerna själva inte vill utbilda sig trots att de har stipendier att söka och få. Det beror på att romerna i hög grad vögrar ts emot den hjälp de kan få.

Sen har Rumänien varit otroligt dåliga på att använda EUbidragen på rätt sätt och bara använt en liten del. Visst kan det också förekomma korruption.

Men allt är inte "alla andras fel".
    ---
  • Moulin Rouge

Vill bara göra en rättelse om mitt inlägg här ovan ang. "Hotell Paradiset" - den är inspelad i Bulgarien, INTE Rumänien! Same same, but different!

• Anonym (Livia)
    Förtryckt skrev 2015-03-13 12:32:46 följande:
    Fel och rätt.

Romernas problem beror inte alls främst pgs fördomar mot dem i hemlandet. Det beror, enligt statliga uttalanden från Rumänien, på att romerna själva inte vill utbilda sig trots att de har stipendier att söka och få. Det beror på att romerna i hög grad vögrar ts emot den hjälp de kan få.

Sen har Rumänien varit otroligt dåliga på att använda EUbidragen på rätt sätt och bara använt en liten del. Visst kan det också förekomma korruption.

Men allt är inte "alla andras fel".
    ---
    Och det gäller förstås alla romer? Inte så att det handlar om enskilda individer precis som det finns svenskar som varken vill jobba eller plugga, bara gnälla och ha pengar. Väldigt många rumänska tiggare samlar just ihop pengar till barnens skolgång eftersom det inte är gratis där, just för att barnen inte ska bli analfabeter och behöva tigga.
  • Anonym (Hepp)
    ManiLund skrev 2015-03-13 11:12:02 följande:

Hela världen är full av fattiga, sjuka, eländiga människor. Varför just romer från Rumänien ska ha nåt förstår jag inte. De har i nån mån valt att leva som de gör. De vill inte registreras och assimileras i Rumänien. Inte här heller. Nähäpp. Var fattiga då.

Det där är ett dilemma. Jag får inte alls grepp om saken faktiskt. Vill de leva som andra människor i Rumänien, som en del anser? Vill de, som jag tycker mig märka, på något sätt vara en stat i staten? Alltså vill de sköta sig skälva, ha sina egna regler och lagar osv? I så fall är det ju vanskligt. Det fungerar ju inte när vi nu har olika länder. Om alla folk vandrade runt hade det funkat. Hur löser man en sån sak? Hade romer kunnat ha ett eget land någonstans?
  • Anonym (Hepp)
    Förtryckt skrev 2015-03-13 12:27:53 följande:
    Det måste vara kring 2000 tiggare i Stockholm med omnejd nu. Minst. Antagligen fler. De sitter vid varje tunnelbaneuppgång vilket i normala fall med två uppgångar från perrong och två utvägar från dessa blir fyra tiggare per station. Räkna två tiggare per pendeltågsstation. Det blir massor!

Igår åkte jag tunnelbana till centralen och vidare med pendeltåg och sen tillbaka igen.

Då såg det ut såhär:

-en tiggarkvinna med huckle vid T-uppgången

-stor mängd tiggare i pelargången mellan t-centralen och centralstationen. Flera sålde någon hemmasnickrad tidning som hette sofya eller något sådant. De tog upp ALL plats i pelargången och stod ca en meter från varandra. Inga andra tidningsförsäljare, inga lottförsäljare, inga andra tiggare. De flesta var kvinnor med märkligt mönstrade långkjolar och hucklen.

-två tiggarkvinnor med hucklen vid pendeltågsstationen.

Och så likadant fast med olika folk när jag åkte hem sex timmar senare.

Jag säger inte att tiggarna sitter vid VARJE station. De kanske inte sitter vid Skarpnäck eller Hökarängen eller Handen. Men överallt där jag rör mig, på väl trafikerade områden, oavsett om det är slutstation eller inte, så finns de där. Förr satt de bara i innerstan. Nu är de överallt. Detta är ingen bra utveckling.
    När jag bodde i Malmö i slutet av 90-talet ansågs det vara ett stort problem att folk (uteliggare, a-lagare, narkomaner) tiggde omkring centralstationen och på andra ställen. Man arbetade aktivt för att få bort detta. Bland annat startade Hemlösas tidning. Plötsligt såg man inga som tiggde längre, förrän när romerna kom. De är många gånger fler än de som stod och tiggde på 90-talet kan jag säga. Om det var ett problem då måste det vara ett problem nu.

Om man tycker synd om tiggarna måste man ju anse att det är ett problem. Det är ju ingen hållbar eller trevlig lösning att behöva tigga. Och problem mår bra av att diskuteras!

• ManiLund

Romerna i Sverige har inte lyckats integrera sig trots en rätt förstående attityd och många decennier (århundraden?) i landet.

Det finns ett sug inåt i den romska kulturen. Man släpper inte sina medlemmar. De lever i klaner. De vill inte uppgå i nationen.

Givetvis finns det en del fördomar som gör livet svårare för dom, men det gnälls alldeles för mycket i stället för att man försöker lyfta sig själva och förbättra sin egen situation.

Många som uttalar sig om den strukturella rasismen och hur synd det är om romerna har uppenbarligen haft noll och intet med romer att göra i verkligheten.

• Moderno
    Moulin Rouge skrev 2015-03-13 12:21:51 följande:

En faktiskt MYCKET sevärd film är Hotell Paradiset! Finns på Youtube. En en timmes lång dokumentär som skildrar romernas kultur och sätt att leva på ett mkt bra sätt.
    Den visar bl a att Rumänien HAR gjort ansträngningar för att integrera romerna i det rumänska samhället, och på hur just det här projektet fallit ut.

Man KAN inte bara skylla på hur samhället har behandlat dom genom århundraden. Dom HAR till viss del själv valt sitt sätt att leva. Att stå utanför, vara sina egna, ha sin egen kultur.
    Som sagt- se gärna filmen! Man får en väldigt bra inblick i hur rumänska romer tänker och lever, på plats i Rumänien.

Har sett dokumentären tidigare och fick intrycket att det fanns mycket lycka i allt det vi skulle kalla för misär. Några medverkande var uppgivna, men de tog det ändå med ro. Så länge man trivs med sin livsstil och sin livssituation saknas ju riktiga incitament till förändring. En fascinerande dokumentär som rekommenderas (finns som sagt på Youtube).

Om man upplever tiggarna som ett problem (jag ser att många här gör det) och man vill hjälpa dem till ett bättre liv måste man förstå vad de själva vill. Och eftersom några andra möjligheter än hjälp (dvs. någon form av förbud mot tiggeri) knappast finns i närtid, med hänsyn till den politiska opinionen, måste det vara där man ska börja tycker jag.
  • Hecate
    nyans skrev 2014-03-27 17:44:09 följande:
    Det är EU-länder. Det finns många EU-bidrag för att hjälpa dessa människor i deras hemländer. Det är också därför de inte får soc-hjälp mm i Sverige. För att de är EU-migranter och varje medlemsland ytterst har ansvar för sina egna medborgare.

Sen kan man fråga sig om det var så klokt att låta Rumänien och Bulgarien gå med i EU... Med facit i hand NEJ.
    Det hade jag kunnat säga utan facit i handen. Men man är så hjälplös - besluten fattas över huvudet på en, fast man vet att det är dumma beslut. Och sedan får man leva med konsekvenserna av andras dåliga beslut - som nu detta att inte få gå i fred på gatan, att det inte längre känns lika trevligt att gå och fönstershoppa eller sätta sig på en uteservering.
  • Hecate
    ManiLund skrev 2015-03-13 13:29:59 följande:

Romerna i Sverige har inte lyckats integrera sig trots en rätt förstående attityd och många decennier (århundraden?) i landet.

Det finns ett sug inåt i den romska kulturen. Man släpper inte sina medlemmar. De lever i klaner. De vill inte uppgå i nationen.

Givetvis finns det en del fördomar som gör livet svårare för dom, men det gnälls alldeles för mycket i stället för att man försöker lyfta sig själva och förbättra sin egen situation.

Många som uttalar sig om den strukturella rasismen och hur synd det är om romerna har uppenbarligen haft noll och intet med romer att göra i verkligheten.

Håller med här. Jag råkar veta att rektorer och lärare lägger ner massor av arbete på att försöka övertala de svenska romerna (och även en del andra etniciteter) att låta sina barn gå ut grundskolan åtminstone. När de inkommer med blanketten att barnet nu har fyllt 16 alternativt har gått i skolan i så och så många dagar och därmed fullgjort sin skolplikt. Vad den unge/unga själv vill tar föräldrarna ingen hänsyn till heller.

Det är ju ingen som anställer en infödd svensk som inte har grundskolekompetens heller idag - ändå skriks det om diskriminering!

Dessutom har få svenska romer (eller finska, många av de romer som är folkbokförda i Sverige är finska romer) ens ett speciellt väsensskilt utseende eller efternamn. De flesta har ett svenskt eller finskt efternamn, och är lite mörkare i hår och ögon än Medelsvensson, men inte mycket (eftersom de blivit blandade under århundradenas lopp). Om man är bra på att se sådant kan man se lite indiska drag hos vissa, men långt ifrån alla. Men indier är ju inte någon folkgrupp som svenskar har något emot i allmänhet, så det "gör inget" heller.

Om de bara skulle lägga av den traditionella klädedräkten och låta bli att PRATA om att de är romer, låta bli att isolera sig i sina klaner, och låta ungdomarna gå i skolan - så skulle ingen ens behöva veta att de är romer på t.ex. en arbetsplats.
  • Anonym (genomskinligt)

de andra trådarna om tiggare övervakas av moderatorer och då får istället en gammal tråd om tiggare liv, vad genomskinligt

det verkar dessutom som att man frångått trådens ämne som är tiggarna i lund till att handla om romer i allmänhet

• Anonym (cluj)

Jag är svensk och bor i Rumänien. Jag träffade min bf i malmö och vi flyttade, för Rumänien är på uppgång och Sverige är på nedgång.

När jag var hemma och besökte släkten så höll jag på att skratta ihjäl mig när jag noterade dessa dumma naiva svenskar som förvånades över romer till höger och vänster från skåne och upp till dalarna... Sedan blev jag rädd. Det verkar som svenskarna tror att Romerna dykt upp som svampar ur marken. Inte en enda svensk har ifrågasatt hur de kom hit. Det tar tre dygn och ca 3000kr att åka från Rumänien till Sverige den billigaste vägen. 3000kr är inget en (och inte flera) fattiga människor lägger på att resa runt europa.

Fråga er:

Hur kom de hit? Med bil? Med buss? Med flyg?
    Hur kommer de till sin plats där de tigger varje morgon? Ser ni dem på bussen?
    Varför sitter det bara EN person vid varje affär/postlåda/bankomat/systembolag?
    Varför ser ingen av dem utmärglad ut? Varför väger de runt 100 pannor allesammans?
    Varför har de alla samma typ av skylt med ett antal barn (Som de övergivit hemma) och trots att de inte kan språket är alla skyltar på svenska?

Nu skall jag berätta hur det ser ut i Rumänien.
    I Sverige finns platser som Rosengård och Rinkeby, områden som beskrivs som "osäkra" och polis/brandkår/ambulanspersonal mm drar sig för att gå in. De är lugnet själv i jämförelse.
    I Rumänien finns hela byar som ägs av "minoriteten" ca 5 miljoner ?igan. Dessa byar går du inte in i om du inte tillhör deras klan. De kommer att döda dig. Dessa byar är isolserade från resten av Rumänien. Barn blir inte registrerade, de får ingen skolgång. Flickor har inte rätt att lära sig läsa eller skriva, när de får sin första mens gifts de bort till någon inom klanen. (Flickor som rymmer, gifter sig med någon annan, eller gud förbjude är homosexuella. Blir utslängda eller mördade.) Djur torteras för att barn skall lära sig hur man hanterar kniv, som är ett stolt klanvapen. (Googla ?igan och gatuhundar och titta på resultaten. Sedan kan ni börjar fråga er varför ni ser en ökning av försvunna husdjurs-afficher överallt i Sverige!)
    I Rumänien lever husdjuren bakom 3 meter höga staket. Du lämnar inte ditt barn obevakat i en lekpark i Rumänien, och du vistas inte ute på oupplysta platser när det är mörkt.
    Dessa människor är inte en utsatt grupp, de har erbjudits skola, bostäder och arbete. Allt tackar de nej till. För att de uppfostras till att tro att de är guds utvalda flock, och de skall leva som de alltid gjort.
    Saken är den att för att försörja hela klanen så behöver du pengar. Det kommer från tiggeri, prostitution och brottslighet. Klanledarna regerar över de som är lägre i hierarkin, och de måste rätta sig efter dem.
    Det är försent för Rumänien att lagstifta om tiggeri. Sverige har fortfarande chansen.
    Ett land där det finns ordningsregler, som polisen nu inte efterföljer. Regler om skolgång, som inte kommer hållas på för ni är rädda att kränka någon. Skatter och sociala avgifter är till för att skydda landets invånare, men som nu läggs på att handtera det jordskred av problem som kommer av att Sverige har lata regler som inte efterföljs. Så länge någon ger och ger, så finns det alltid någon som tar och tar.

Sverige lade 5,5miljoner bara i januari på romer. Hur tror ni det ser ut resten av året?

• tiggerhater123
    isolande skrev 2014-04-11 11:02:16 följande:
    Bra skrivet! Var själv tvungen att kommentera inlägg liknande TS på fejjan idag: "Nu är tiggarna äntligen i *perfekt bostadsidyll*". Flera kompisar till denna person svarar då typ: "Ja det är förjävligt! Telefon har de råd med och röker gör de oxå"." Förbjud slöddret" osv osv. Lite senare ser man samma personer lägga upp bilder på sina perfekta hem, hur de påtar i trädgården, senaste bilinköpet och mysiga bilder där de kramar sina barn.

Fy fan säger jag bara....
    mannen du är arab

bre
  • absalon

Jag brukar snacka lite med tiggarna här i Lund. En del är ganska trevliga. Ett fåtal är otrevliga. Som folk är mest. Ibland stoppar jag en slant eller sedel i burken. Vanligtvis låter jag bli.
    Ibland kommer någon viktigpetter fram och skäller på mig för att jag snackar med tiggarna och/ellere stoppar en peng i burken. Vid sådana tillfällen går jag demonstrativt tillbaka till tiggaren och fortsätter samtalet, samt lägger ytterligare en slant i burken.
    Jag - och ingen annan - avgör vem jag ska snacka med och ge pengar till.Cool

• Anonym (cluj)
    absalon skrev 2018-01-18 13:08:03 följande:

Jag brukar snacka lite med tiggarna här i Lund. En del är ganska trevliga. Ett fåtal är otrevliga. Som folk är mest. Ibland stoppar jag en slant eller sedel i burken. Vanligtvis låter jag bli.
    Ibland kommer någon viktigpetter fram och skäller på mig för att jag snackar med tiggarna och/ellere stoppar en peng i burken. Vid sådana tillfällen går jag demonstrativt tillbaka till tiggaren och fortsätter samtalet, samt lägger ytterligare en slant i burken.
    Jag - och ingen annan - avgör vem jag ska snacka med och ge pengar till.Cool

Och DU bistår därmed att kvarvara kvinnor i tiggeri, prostitution och underkastelse. BRA GJORT AV DIG! Du är säkert stolt!
  • absalon

Som sagt - jag avgör själv vilka jag vill snacke med och eventuellt ge en peng till. Ingen hysteriker ska därvidlag bestämma över mig.Cool

• Anonym (Diamant)
    absalon skrev 2018-02-05 17:24:25 följande:

Som sagt - jag avgör själv vilka jag vill snacke med och eventuellt ge en peng till. Ingen hysteriker ska därvidlag bestämma över mig.

Samma här.. :)
  • Anonym (cluj)
    absalon skrev 2018-02-05 17:24:25 följande:

Som sagt - jag avgör själv vilka jag vill snacke med och eventuellt ge en peng till. Ingen hysteriker ska därvidlag bestämma över mig.Cool

Det är ingen som bestämmer över dig, bara försöker utbilda dig i att din "goda gärning" är raka motsatsen. Men du är säkert sådan som inbillar sig att flickor mår bra av att inte få vara med på simlektioner eller att bortgifte är upp till familjen och inget man som utomstående ska lägga sig i.
    The road to hell is paved with good intentions.
  • Anonym (Arne)
    Moulin Rouge skrev 2015-03-13 12:21:51 följande:

En faktiskt MYCKET sevärd film är Hotell Paradiset! Finns på Youtube. En en timmes lång dokumentär som skildrar romernas kultur och sätt att leva på ett mkt bra sätt.

Den visar bl a att Rumänien HAR gjort ansträngningar för att integrera romerna i det rumänska samhället, och på hur just det här projektet fallit ut.

Man KAN inte bara skylla på hur samhället har behandlat dom genom århundraden. Dom HAR till viss del själv valt sitt sätt att leva. Att stå utanför, vara sina egna, ha sin egen kultur.

Som sagt- se gärna filmen! Man får en väldigt bra inblick i hur rumänska romer tänker och lever, på plats i Rumänien.

Det roliga är ju att "HotellParadiset" byggdes just för att dessa människor skulle ha nånstans att bo. De första dom för är att sälja precis allt som går att skruva eller bändas bort. De är toastolar, diskbänkar och tom fönster. Det slänger ut sin skit via fönster ( som nu bara är ett hål) och rätt ut på gatan. Ungar sitter och skiter utanför huset, helt öppet. Hundar och hästar går omkring i romernas skit och sopor. Hela området ser ut som en soptipp. Stackars djur alltså. Och då menar jag inte romerna utan hundarna och hästarna. De fick ett nytt fint hyreshus och totalförstörde det med sin skit. Ni måste se den för att förstå hur vidrigt det är. Ett nytt hus!! De får skylla sig själva. Va är de nu man säger.... själv göre-själv ha. Stämmer bra här.
  • absalon
    Anonym (cluj) skrev 2018-02-10 18:46:48 följande:
    Det är ingen som bestämmer över dig, bara försöker utbilda dig i att din "goda gärning" är raka motsatsen. Men du är säkert sådan som inbillar sig att flickor mår bra av att inte få vara med på simlektioner eller att bortgifte är upp till familjen och inget man som utomstående ska lägga sig i.
    The road to hell is paved with good intentions.
    Jag snackar med många människor. Även med såna,  som anser det oanständigt att deras småflickor deltar i simlektioner. Klart vi ska snacka med varandra över religionsgränser och andra gränser. Om det faller sig naturligt att prata simundervisning eller tvångsgifte, så gör jag det. Men man dyker ja knappast på en obekanting på stan och frågar, om han har gift bort sin minderåriga dotter än.
    Jag bedriver ingen välgörenhet, vare sig när jag snackar med folk på stan eller eventuellt stoppar en slant i tiggarens burk eller Frälsningsarméns bössa. Jag gör det om den, som håller i burken/bössan, är kul att snacka med. Vilket dom ibland är.Cool
Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)