• kvinnan03

tiggarna i Lund (centrum)

Är så trött på när de skriker, please snäll Madame?
    Jag måste gå omvägar hela tiden

Det är okej om de bara sitter still och tigger men detta har gått förlängt, 

Bara idag vid seven eleven så skrek en tiggare som sitter på torget hela tiden när jag skulle ta mig förbi.
    Jag bara gick framåt för jag tyckte det var så jobbigt men kom ju på att jag skulle gå till apoteket och fick vända och då började tiggaren igen.

Ni som bor i Lund
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)
  • Anonym (Svårt...)
    Anonym (suck) skrev 2015-02-27 13:05:01 följande:
    Du har rätt i en sak, ja det är högaktuellt med den rasism och fördomsfullhet som sprider sig i Sverige, det är något vi måste få bukt med och det är där det stora problemet ligger.
    Du tycker inte att det stora problemet ligger i att det finns folk som tvingas tigga för att överleva?
  • Anonym (suck)
    Anonym (Svårt...) skrev 2015-02-27 13:41:23 följande:
    Du tycker inte att det stora problemet ligger i att det finns folk som tvingas tigga för att överleva?
    och det beror ju främst på fördomar och rasism mot dom i hemlandet.

Hade den inte funnits och tiggarna fått hjälp via EUbidrag som deras hemland vägrat ta emot etc så hade det ju hjälpts på plats istället för att sitta dag ut och dag in utanför affärer i Sverige, det kanske hade haft tid att istället få träffas och umgås med sin familj, få jobb, utbildning etc, så nej det stora problemet är inte att vissa i Sverige tycker det är jobbigt med människor som tigger.

• Anonym (Svårt...)
    Anonym (suck) skrev 2015-02-27 13:44:56 följande:
    och det beror ju främst på fördomar och rasism mot dom i hemlandet.

Hade den inte funnits och tiggarna fått hjälp via EUbidrag som deras hemland vägrat ta emot etc så hade det ju hjälpts på plats istället för att sitta dag ut och dag in utanför affärer i Sverige, det kanske hade haft tid att istället få träffas och umgås med sin familj, få jobb, utbildning etc, så nej det stora problemet är inte att vissa i Sverige tycker det är jobbigt med människor som tigger.
    Tror att de flesta kan se det hela ur ett större perspektiv. Men oavsett orsaker och verkan så måste ju ämnet få diskuteras. För det är ju uppenbarligen ett problem för många, allt ifrån tiggarna själva till de som blir trakasserade av några av dem.
  • Anonym (skuld?)
    Du har rätt i en sak, ja det är högaktuellt med den rasism och fördomsfullhet som sprider sig i Sverige, det är något vi måste få bukt med och det är där det stora problemet ligger.
    Så länge utländska tiggare fortsätter att komma hit i stora mängder så kommer diskussionen att fortsätta, vad du än tycker om det.

Och hur är det rasism att se tiggeri som ett stort samhällsproblem? Ärligt, är inte R-ordet lite VÄL uttjatat och överanvänt vid det här laget?
  • ManiLund

Hela världen är full av fattiga, sjuka, eländiga människor. Varför just romer från Rumänien ska ha nåt förstår jag inte. De har i nån mån valt att leva som de gör. De vill inte registreras och assimileras i Rumänien. Inte här heller. Nähäpp. Var fattiga då.

• Anonym (--)
    Anonym (skuld?) skrev 2015-02-27 16:34:39 följande:
    Så länge utländska tiggare fortsätter att komma hit i stora mängder så kommer diskussionen att fortsätta, vad du än tycker om det.

Och hur är det rasism att se tiggeri som ett stort samhällsproblem? Ärligt, är inte R-ordet lite VÄL uttjatat och överanvänt vid det här laget?

Totalt urvattnat skulle jag säga, den som svänger runt med rasistkortet idag säger tydligt "jag vet inte vad man ska göra åt problematiken men jag erkänner aldrig att det finns en".

ManiLund skrev 2015-03-13 11:12:02 följande:

Hela världen är full av fattiga, sjuka, eländiga människor. Varför just romer från Rumänien ska ha nåt förstår jag inte. De har i nån mån valt att leva som de gör. De vill inte registreras och assimileras i Rumänien. Inte här heller. Nähäpp. Var fattiga då.

Håller fullt med, dom önskar inte att ingå i vårt samhälle, dom vill bara leva på oss och alla andra som låter sig utnyttjas.

ta gratis mat, sovplatser (som för den delen tränger undan våra egna behövande) passar jättebra, att däremot föras in i systemet och tvingas till att jobba för sina pengar och betala skatt passar inte.

• Anonym (Va?)

Va? Vart kom rasism och fördomsfullhet in i tråden? Det va då självaste fan va det skriks rasism överallt. Tiggeriet är ett problem och det måste folk få uttrycka utan att rasistkortet ska upp för jämnan.
  • Moulin Rouge

En faktiskt MYCKET sevärd film är Hotell Paradiset! Finns på Youtube. En en timmes lång dokumentär som skildrar romernas kultur och sätt att leva på ett mkt bra sätt.
    Den visar bl a att Rumänien HAR gjort ansträngningar för att integrera romerna i det rumänska samhället, och på hur just det här projektet fallit ut.

Man KAN inte bara skylla på hur samhället har behandlat dom genom århundraden. Dom HAR till viss del själv valt sitt sätt att leva. Att stå utanför, vara sina egna, ha sin egen kultur.
    Som sagt- se gärna filmen! Man får en väldigt bra inblick i hur rumänska romer tänker och lever, på plats i Rumänien.

Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)