Jag förstår inte känslan av skuld eller dåligt samvete som många uttrycker när de går förbi tiggarna. Det är trots allt hemländernas fel att de måste tigga, inte vårt. Och det kan inte vara upp till Sverige att försörja dessa människor, många svenskar har det själva tufft och de flesta kommuner har tajt ekonomi redan som det är. Visst kan vi hjälpa till viss del, men vi kan inte ta ansvar för hur många som helst.
Detta handlar ju inte om att strunta i att hjälpa någon som befinner sig i en tillfällig kris, även fast man skulle kunna. Då förstår jag om man känner skuld, i rimlig mån bör vi självklart ställa upp för varandra! Att bara sköta sig själv och skita i andra leder inte till något bra samhälle.
Men det exploderande EU-tiggeriet har ju blivit ett permanent och strukturellt problem. Det handlar inte om en medmänniska på stan som vid en tillfällig, akut kris behöver din hjälp, utan dessa människor försörjer sig på att tigga. Nu har de dessutom börjat tränga undan svenska Faktum-försäljare (jag köper ofta tidningen Faktum, det är därför jag reagerar) som tydligen har blivit utsatta för våld och hot. Det är inte okej, och det är inte okej att kåkstäder växer fram i Sverige. Man kan konstatera detta och ändå känna medlidande med fattiga EU-migranter.