Inlägg från: Anonym (Hepp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hepp)

tiggarna i Lund (centrum)

När jag flyttade till Malmö var det många tiggare överallt, men mest på centralen (inte lika många som nu dock). Det var svenska missbrukare. Detta problem försvann så gott som helt när de började sälja Aluma.

På 1800-talet fanns massa tiggare. Vi ville inte ha det så och byggde därför upp vårt sociala skyddsnät, bekostat av skattepengar. Ska i nu betala ännu högre skatt för att även få bort romska tiggare? eller vänta... vi betalar en skyhög avgift till EU. EU har gett Rumänien pengar för att lösa problemet...

• Anonym (Hepp)
    kvinnan03 skrev 2014-03-27 15:05:37 följande:
    för dem social bidrag med?

vart bor dem när dem är i Lund? är det på härbärget? piletorp? 
    Aaaa! Så irriterande när folk inte kan skilja på 'de' och 'dem'!
  • Anonym (Hepp)

Jag fattar inte. det är fri rörlighet i Europa, men man måste väl kunna försörja sig de tre månader man är i ett annat EU-land? Det kan ju inte dessa människor. En annan sak. Är det tillåtet att bygga upp kåkstäder?

• Anonym (Hepp)
    Anonym (popisen) skrev 2014-04-11 10:46:07 följande:
    Det undrar jag med
    Kan man bara flytta hit till sverige utan att liksom kunna försörja sig? 

Vi har ju inte visum det kanske vi skulle haft i sverige

Är det likadant i Danmark, Norge eller? Finland kan man bara komma dit som EU medlem och arbeta? eller bo

Jag menar om jag flyttar till Norge kan jag få social bidrag i Norge? måste man inte vara norsk medborgare då?
    Norge är inte med i EU. I och för sig har vi väl ett nordiskt samarbet.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (popisen) skrev 2014-04-11 10:53:37 följande:
    jaha där lärde jag mig något nytt
    tack

Dem som bor i kåkstäderna som de själv har byggt här i Sverige (rumäner ect) söker dem uppehållstillstånd i Sverige eller måste de göra det
    Kan de få pengar att gå i skolan då kanske?
    SFI för svenskar?
    Man får väl bo i ett EU-land 3 månader utan uppehållstillstånd, men måste kunna visa att man kan försörja sig (rätta mig om jag har fel, den som kan).
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (popisen) skrev 2014-04-11 10:58:43 följande:
    En fråga är varför ger så många till Dennis och inte till de utländska tiggarna här i Lund

Känner man mer empati till Dennis eller? tror folk på hans saga
    Har tappat busskortet och måste till Malmö kan jag få 45 kr?

Han frågar ju det nästan varje kväll vid stationen eller att han måste akut till något i Helsingborg?
    De tror väl att han verkligen HAR tappat busskortet. Om de visste att han står där varje dag hade de inte gett något. För några år sedan var det ett (svenskt) par i Lund som behövde någon tia till bensin. De stod tydligen där i ett par dagar.
  • Anonym (Hepp)

Det är väl inte fel att tiggarna köper burgare. Något måste de ju äta.

• Anonym (Hepp)
    Gathehielm skrev 2014-04-11 11:33:17 följande:
    Vilket hemland? Zigenare har självmant valt att inte ha något hemland.
    Självmant?
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (förbjud!) skrev 2014-04-11 11:23:27 följande:
    Jag tror att de är i ett så förtvivlat läge hemma att de känner att de inte har nåt annat val:( Barn att försörja etc. Läste en artikel att ett par som kommit hit inte lyckats skicka hem pengar på två månader: "vi måste ju äta också, och vi får bara ihop nån hundralapp om dagen".....
    De kanske kan göra som thailändarna - plocka bär i skogen. Det finns en hel del jobb i jordbruket också, som tex jordgubbsplockare. Thailändarna åker inte hit och tigger.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (BarajagMaria) skrev 2015-02-27 01:49:56 följande:

Tycker med att det är jobbigt med alla tiggare som sitter med 10 meters mellan rum, undrar ofta ibland över hur dem har råd att komma till Sverige när man inte har en enda krona ? Visst smugglas en del människor in i landet, men ändå. Lika tråkigt när man ser ligor stå och samla in pengarna som tiggarna har samlat in, förrut gav jag ofta en peng, men när man sett det, känns det inte alls rätt längre när man vet att dem som kanske behöver pengar som mest inga får.

Det är inte säkert att det är ligor. Det är nog troligare att det är klanmedlemmar.

För egen del tycker jag att det är otrevligt att det bildas små kåkstäder i Sverige. Det ska inte finnas kåkstäder i det här landet. det var bl.a av den anledningen vi byggde upp välfärdssamhället.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Less som fan...) skrev 2015-02-27 12:13:28 följande:

Jag bor i Sthlm där det är extremt mycket tiggare. Tidningarna skriver om det hela tiden och jag är så förbaskat jävla less på att Sverige inte gör något åt tiggarproblemet!! Vart jag än befinner mig i min hemstad så är de där. På tåg, buss, tunnelbana, utanför alla affärer, sjukhus ÖVERALLT!!!!!! Tyvärr verkar inte Riksdagen se det som ett problem och vill inte göra något åt saken!!!! Jag tycker att Rumänien ska börja hantera sina egna problem och att Sverige ska förbjuda tiggeri!!

Är det inte så att antalet boplatser ökat från 17 till 44 bara på något år? Det kan ju inte vara positivt.
  • Anonym (Hepp)

Visst finns det flera länder med kåkstäder, men då är det landets egna fattiga som bor där och landet hade kunnat lösa det genom omfördelning av resurser.

• Anonym (Hepp)
    Anonym (suck) skrev 2015-02-27 13:05:01 följande:
    Du har rätt i en sak, ja det är högaktuellt med den rasism och fördomsfullhet som sprider sig i Sverige, det är något vi måste få bukt med och det är där det stora problemet ligger.
    Så tiggarna har slutat tigga?
  • Anonym (Hepp)
    ManiLund skrev 2015-03-13 11:12:02 följande:

Hela världen är full av fattiga, sjuka, eländiga människor. Varför just romer från Rumänien ska ha nåt förstår jag inte. De har i nån mån valt att leva som de gör. De vill inte registreras och assimileras i Rumänien. Inte här heller. Nähäpp. Var fattiga då.

Det där är ett dilemma. Jag får inte alls grepp om saken faktiskt. Vill de leva som andra människor i Rumänien, som en del anser? Vill de, som jag tycker mig märka, på något sätt vara en stat i staten? Alltså vill de sköta sig skälva, ha sina egna regler och lagar osv? I så fall är det ju vanskligt. Det fungerar ju inte när vi nu har olika länder. Om alla folk vandrade runt hade det funkat. Hur löser man en sån sak? Hade romer kunnat ha ett eget land någonstans?
  • Anonym (Hepp)
    Förtryckt skrev 2015-03-13 12:27:53 följande:
    Det måste vara kring 2000 tiggare i Stockholm med omnejd nu. Minst. Antagligen fler. De sitter vid varje tunnelbaneuppgång vilket i normala fall med två uppgångar från perrong och två utvägar från dessa blir fyra tiggare per station. Räkna två tiggare per pendeltågsstation. Det blir massor!

Igår åkte jag tunnelbana till centralen och vidare med pendeltåg och sen tillbaka igen.

Då såg det ut såhär:

-en tiggarkvinna med huckle vid T-uppgången

-stor mängd tiggare i pelargången mellan t-centralen och centralstationen. Flera sålde någon hemmasnickrad tidning som hette sofya eller något sådant. De tog upp ALL plats i pelargången och stod ca en meter från varandra. Inga andra tidningsförsäljare, inga lottförsäljare, inga andra tiggare. De flesta var kvinnor med märkligt mönstrade långkjolar och hucklen.

-två tiggarkvinnor med hucklen vid pendeltågsstationen.

Och så likadant fast med olika folk när jag åkte hem sex timmar senare.

Jag säger inte att tiggarna sitter vid VARJE station. De kanske inte sitter vid Skarpnäck eller Hökarängen eller Handen. Men överallt där jag rör mig, på väl trafikerade områden, oavsett om det är slutstation eller inte, så finns de där. Förr satt de bara i innerstan. Nu är de överallt. Detta är ingen bra utveckling.
    När jag bodde i Malmö i slutet av 90-talet ansågs det vara ett stort problem att folk (uteliggare, a-lagare, narkomaner) tiggde omkring centralstationen och på andra ställen. Man arbetade aktivt för att få bort detta. Bland annat startade Hemlösas tidning. Plötsligt såg man inga som tiggde längre, förrän när romerna kom. De är många gånger fler än de som stod och tiggde på 90-talet kan jag säga. Om det var ett problem då måste det vara ett problem nu.

Om man tycker synd om tiggarna måste man ju anse att det är ett problem. Det är ju ingen hållbar eller trevlig lösning att behöva tigga. Och problem mår bra av att diskuteras!

Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)