• kvinnan03

tiggarna i Lund (centrum)

Är så trött på när de skriker, please snäll Madame?
    Jag måste gå omvägar hela tiden

Det är okej om de bara sitter still och tigger men detta har gått förlängt, 

Bara idag vid seven eleven så skrek en tiggare som sitter på torget hela tiden när jag skulle ta mig förbi.
    Jag bara gick framåt för jag tyckte det var så jobbigt men kom ju på att jag skulle gå till apoteket och fick vända och då började tiggaren igen.

Ni som bor i Lund
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)
  • nyans
    lillaponnyn skrev 2014-04-11 14:56:27 följande:
    hade ingen anning om att man kunde det alltså anmäla
    Tiggeri är inte förbjudet i sig, så det är ingen idé att anmäla. Men om tiggaren är påstridig, tar tag i dig eller ställer sig i vägen t ex, kan det vara fråga om ett brott.
  • Anonym (Tragiskt)
    nyans skrev 2014-05-24 21:34:25 följande:
    Tiggeri är inte förbjudet i sig, så det är ingen idé att anmäla. Men om tiggaren är påstridig, tar tag i dig eller ställer sig i vägen t ex, kan det vara fråga om ett brott.
    Det är ju precis det som står?
  • Anonym (Lundabo)

Jag tycker också det blivit mer. De ropar "please please" utanför varenda butik känns det som.
    Det som jag tycker är obehagligt är dock de yngre männen som går efter en och tigger.
    Nån av dem som tog tag i mig för lite sen eftersom jag bara gick och ignorerade, så jag sa bara "No, I don´t have any money!"

Jag är inte rasist eller nåt heller, men jag tycker det är lite obehagligt och jag är inte gjord av pengar heller...jag kan inte ge pengar hit och dit...så mycket får man inte som ex student och numera arbetslös och snart mammaledig.

• Anonym (M)
    Anonym (arg) skrev 2014-05-24 17:26:31 följande:

oh jag kan inte förklara hur irriterad jag blir på dessa tiggare speciellt den här killen som ''haltar''

han springer nästan efter mig när jag passerar honom för att han vill att jag ska ge honom pengar 

jag har sett honom både i lund och malmö, och jag har alltid undrat hur han orkar ta sig mellan dessa två ställena om han nu har ett sånt dåligt ben

Han fejkar, och det gör 99% av dem. Jag bor i Uppsala och här har vi fyra-fem haltande gubbar, såg dessutom fem-sex med samma "handikapp" inne i Stockholm i helgen.... De kom väl på att de fick mer pengar om man var handikappad. Men jag blir bara förbannad när det är så uppenbart fejk.
  • Ellenxoxoxo

Det var någon som undrade och ja jag ger alltid de mynt jag har över till tiggare. Brukar fördela dem lite jämnt mellan dem jag träffar på på vägen till/från dit jag ska.

Ett problem kan man lösa på långsiktiga (typ Rumäniens välfärdssystem) och kortsiktiga (ge dem pengar) sätt och att ignorera ett tror jag ute hjälper alls! Att löse problemen i hemlandet gör att fler inte behöver tigga och att ge de som redan tigger pengar hjälper dessa stackars människor! Skärp er, ni som tycker det stör ert perfekta lundaliv när ni handlar på malmborgs (för övrigt den dyraste livsmedelsaffären i Lund vilket visar på er levnadsstandard) eller ska in på lindex: det handlar om människor!

• Anonym (Ellen)

Det var någon som undrade och ja jag ger alltid de mynt jag har över till tiggare. Brukar fördela dem lite jämnt mellan dem jag träffar på på vägen till/från dit jag ska.

Ett problem kan man lösa på långsiktiga (typ Rumäniens välfärdssystem) och kortsiktiga (ge dem pengar) sätt och att ignorera ett tror jag ute hjälper alls! Att löse problemen i hemlandet gör att fler inte behöver tigga och att ge de som redan tigger pengar hjälper dessa stackars människor! Skärp er, ni som tycker det stör ert perfekta lundaliv när ni handlar på malmborgs (för övrigt den dyraste livsmedelsaffären i Lund vilket visar på er levnadsstandard) eller ska in på lindex: det handlar om människor

• Anonym (popisen)

I Norge kommer de förbjuda
    Ska dem förbjuda i sverige med? VAD tycker ni?

Igår satt en upp vi stationen som pratade i en fin mobil en samsung kostar nog en slant....hur har man råd med det?

själv använder jag ericsson en gamla har inte råd med en modern bara så där

• Anonym (popisen)

fick idag syn på en lite kille på ca 10 år eller 12 år som satt och tiggde vid clemenstroget

tycker det har gått för långt nu

får barn tigga? 

• Anonym (Jo då)
    Anonym (Tragiskt) skrev 2014-03-27 15:21:00 följande:

Nej, jag tänkte på fallet där en kvinna fick missfall (stod om det för några månader sen, tror det var sthlm, inte lund) och inte hade råd med vårdkostnaderna

kommunerna betalar inte något uppehälle om det inte är akut kris, annars är det härbärgen, egenbyggda kåkstäder eller inneboende hos någon som gäller

Men papperslösa flyktingar har rätt att både få vård och gå i skola. Så då kan även EU medborgare få samma!
  • Anonym (popisen)
    Anonym (förbjud!) skrev 2014-04-11 10:32:28 följande:
    Jag begriper inte ens hur de kommer in i Sverige. Som du säger borde de väl kunna visa att de kan försörja sig? Fast vet inte hur den regeln tillämpas i Sverige. Nej, det är inte tillåtet att bygga kåkstäder. Av den anledningen blir de avhysta ständigt.
    Jo man kan vara i sverige i 3 månader och inte behöva jobba eller så

eller har jag fel?
Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)