• kvinnan03

tiggarna i Lund (centrum)

Är så trött på när de skriker, please snäll Madame?
    Jag måste gå omvägar hela tiden

Det är okej om de bara sitter still och tigger men detta har gått förlängt, 

Bara idag vid seven eleven så skrek en tiggare som sitter på torget hela tiden när jag skulle ta mig förbi.
    Jag bara gick framåt för jag tyckte det var så jobbigt men kom ju på att jag skulle gå till apoteket och fick vända och då började tiggaren igen.

Ni som bor i Lund
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)
  • Adolf den store
    Anonym (förbjud!) skrev 2014-04-11 11:46:23 följande:
    Jo, men hur skulle dessa stackare få jobb? Vi, svensk statsmakt, har skickat hur mycket pengar till rumänska zigenare. Dvs till deras regering. Men det är inte många zigenare som får ta del av det här biståndet. Fan vet vad rumänska politiker gör med våra biståndspengar.....

Tiggeri ingår inte i vår kultur. VILKEN SKAM! Att gå på centralen och tigga några kronor... visst. Men ingen svensk, eller ett mycket litet fåtal, sitter i ett gathörn och sträcker fram muggar. Vi gör inte sånt i vår välfärd. Så man skall nog tänka till lite innan man kastar sten.

Har erbjudit några i min hemstad jobb i min trädgård, men neeeeeeej då..."no no, no work".."monyyyyy pliiiiiiis" fick jag till svar!! Skänker inte en spänn efter det!!

Eller jo, till musikanter eller dom som faktiskt gör något kan få, men inte dessa stillasittande hjon!!
    Oderint dum metuant
  • lillaponnyn
    isolande skrev 2014-04-11 11:49:28 följande:
    Men är du på riktigt? Fattigdomen och misären i deras hemland TVINGAR dem hit för att överleva.
    Ja
    Men jag tror det är ligor som tvingar hit i vissa fall.
  • lillaponnyn
    Anonym (förbjud!) skrev 2014-04-11 11:46:23 följande:
    Jo, men hur skulle dessa stackare få jobb? Vi, svensk statsmakt, har skickat hur mycket pengar till rumänska zigenare. Dvs till deras regering. Men det är inte många zigenare som får ta del av det här biståndet. Fan vet vad rumänska politiker gör med våra biståndspengar.....

Tiggeri ingår inte i vår kultur. VILKEN SKAM! Att gå på centralen och tigga några kronor... visst. Men ingen svensk, eller ett mycket litet fåtal, sitter i ett gathörn och sträcker fram muggar. Vi gör inte sånt i vår välfärd. Så man skall nog tänka till lite innan man kastar sten.
    jorå 

Men innan satt dessa tiggare i Lund och var tysta nu skriker dem och dra i en det har liksom spårat ut här
  • Anonym (förbjud!)
    lillaponnyn skrev 2014-04-11 12:02:15 följande:
    jorå 

Men innan satt dessa tiggare i Lund och var tysta nu skriker dem och dra i en det har liksom spårat ut här
    Jag är ute på stan varje dag till och från jobb. Och går förbi minst tre tiggare på vägen. Hittills har ingen någonsin dragit i mig eller skrikit på mig. De sitter tysta med utsträckt mugg.
  • nyans

I Göteborg var tiggarna mer påflugna för 1-2 år sen. Kom fram eller ropade efter en. Det beteendet har minskat, samtidigt som tiggarna har blivit fler. Jag gissar att det hänger ihop. Även om många tycker synd om dem, har toleransnivån sjunkit när det gäller påflugna tiggare. Skulle det bli värre, skulle ännu fler ropa på förbud.

• lillaponnyn
    Anonym (förbjud!) skrev 2014-04-11 12:04:58 följande:
    Jag är ute på stan varje dag till och från jobb. Och går förbi minst tre tiggare på vägen. Hittills har ingen någonsin dragit i mig eller skrikit på mig. De sitter tysta med utsträckt mugg.
    Nä dem som skriker please madame hela tiden? och han med käpp som dra i folk ibland?

vart går du någonstans vid stationen? vid kunt den stores torg? eller vad nu torget heter vid expressou house?
  • Anonym (förbjud!)
    lillaponnyn skrev 2014-04-11 12:20:32 följande:
    Nä dem som skriker please madame hela tiden? och han med käpp som dra i folk ibland?

vart går du någonstans vid stationen? vid kunt den stores torg? eller vad nu torget heter vid expressou house?
    Jag är runt Stortorget, Botulfsplatsen... Känner igen den där snubben med käpp. Han stod vid Botulfs förut. Han går starkt framåtlutad va? Inget fel på honom faktiskt. Har sett honom gå alldeles utmärkt när det är folktomt. Men ser ut att falla när som helst:)
  • lillaponnyn
    Anonym (förbjud!) skrev 2014-04-11 12:23:29 följande:
    Jag är runt Stortorget, Botulfsplatsen... Känner igen den där snubben med käpp. Han stod vid Botulfs förut. Han går starkt framåtlutad va? Inget fel på honom faktiskt. Har sett honom gå alldeles utmärkt när det är folktomt. Men ser ut att falla när som helst:)
    okej
    det har jag aldrig tänkt på men han brukar ju dra i folk och han gjort det mot mig med
  • Anonym (Hepp)
    Gathehielm skrev 2014-04-11 11:33:17 följande:
    Vilket hemland? Zigenare har självmant valt att inte ha något hemland.
    Självmant?
Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)