• kvinnan03

tiggarna i Lund (centrum)

Är så trött på när de skriker, please snäll Madame?
    Jag måste gå omvägar hela tiden

Det är okej om de bara sitter still och tigger men detta har gått förlängt, 

Bara idag vid seven eleven så skrek en tiggare som sitter på torget hela tiden när jag skulle ta mig förbi.
    Jag bara gick framåt för jag tyckte det var så jobbigt men kom ju på att jag skulle gå till apoteket och fick vända och då började tiggaren igen.

Ni som bor i Lund
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)
  • Anonym (förbjud!)
    kvinnan03 skrev 2014-03-27 15:05:37 följande:
    för dem social bidrag med?

vart bor dem när dem är i Lund? är det på härbärget? piletorp? 
    Många bor i husvagnar, bilar etc. Och nej, de får inget socialbidrag. Nån kanske bor hos rumänska bekanta som är bosatta här sedan länge....
  • kvinnan03
    Anonym (Tragiskt) skrev 2014-03-27 14:48:22 följande:
    Det är oerhört tragiskt och något av en ond cirkel: ju fler tiggare, desto hårdare konnkurrens och desto mer desperation vilket föder mer påstridighet. Denna påstridighet som många vittnar om, och då menar jag inte bara här i tråden, skulle kunna gå under ofredande.
    Jag vill se hårdare tag mot de här länderna, att Sverige skickar en räkning dit (för plats på härbärge, sjukvårdskostnader eller annat - det är ändå människor vi talar om och de ska inte behöva dö i Sverige) och att EU agerar kraftfullt eftersom det rör sig om medlemsländer
    betalar lunds kommun för det? sjukvård och allt?

hm....
  • Anonym (Tragiskt)
    kvinnan03 skrev 2014-03-27 15:13:49 följande:
    betalar lunds kommun för det? sjukvård och allt?

hm....

Nej, jag tänkte på fallet där en kvinna fick missfall (stod om det för några månader sen, tror det var sthlm, inte lund) och inte hade råd med vårdkostnaderna
    kommunerna betalar inte något uppehälle om det inte är akut kris, annars är det härbärgen, egenbyggda kåkstäder eller inneboende hos någon som gäller
  • Anonym (Förbud!)

Förbjud fattigdom och dåliga livsval!

• kvinnan03
    Anonym (förbjud!) skrev 2014-03-27 15:12:16 följande:
    Många bor i husvagnar, bilar etc. Och nej, de får inget socialbidrag. Nån kanske bor hos rumänska bekanta som är bosatta här sedan länge....
    okej..då hänger jag med.
  • Anonym (Dra upp roten)
    Anonym (Förbud!) skrev 2014-03-27 15:22:50 följande:
    Förbjud fattigdom och dåliga livsval!
    Det låter som den bästa änden att börja i. Tiggeri är slutprodukten av ett liv i misär. Ingen människa med genuin självrespekt (ett ordnat liv) sätter sig frivilligt på gatan och ropar please madame! Om det inte är något fel i hjärnkontoret, men då pratar vi om en sjuk människa som OCKSÅ behöver hjälp.
  • nyans

Blir de både fler och mer påstridiga, är det bara en tidsfråga innan medborgarna kräver att det förbjuds... Hur synd det än är om dessa människor...

Men man borde sätta större press på hemländerna som sagt.

• Anonym (Dra upp roten)
    nyans skrev 2014-03-27 17:40:05 följande:
    Blir de både fler och mer påstridiga, är det bara en tidsfråga innan medborgarna kräver att det förbjuds... Hur synd det än är om dessa människor...

Men man borde sätta större press på hemländerna som sagt.
    Du är medveten om att de kommer från ganska fattiga hemländer va?
  • nyans
    Anonym (Dra upp roten) skrev 2014-03-27 17:41:48 följande:
    Du är medveten om att de kommer från ganska fattiga hemländer va?
    Det är EU-länder. Det finns många EU-bidrag för att hjälpa dessa människor i deras hemländer. Det är också därför de inte får soc-hjälp mm i Sverige. För att de är EU-migranter och varje medlemsland ytterst har ansvar för sina egna medborgare.

Sen kan man fråga sig om det var så klokt att låta Rumänien och Bulgarien gå med i EU... Med facit i hand NEJ.
  • Anonym (spårat)

Det har definitivt spårat ur. Särskilt när det sitter en i nästan varenda gathörn och många inte nöjer sig med att bara sitta där utan ropar efter en, man inte längre kan sätta sig på en parkbänk utan att de kommer fram osv...

De "förstör" inte det offentliga rummet med sin blotta närvaro, men däremot genom sitt beteende. Därför ser jag tyvärr ingen annan lösning än att förbjuda tiggeri och kanske samtidigt (med EU-medel) starta projekt eller bidra med insamlingar mm i deras hemländer. Dessa länder måste helt enkelt börja ta sitta ansvar om de vill vara kvar i EU! Men EU kan absolut hjälpa till.

Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)