Inlägg från: Anonym (Tragiskt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tragiskt)

tiggarna i Lund (centrum)

Det är oerhört tragiskt och något av en ond cirkel: ju fler tiggare, desto hårdare konnkurrens och desto mer desperation vilket föder mer påstridighet. Denna påstridighet som många vittnar om, och då menar jag inte bara här i tråden, skulle kunna gå under ofredande.
    Jag vill se hårdare tag mot de här länderna, att Sverige skickar en räkning dit (för plats på härbärge, sjukvårdskostnader eller annat - det är ändå människor vi talar om och de ska inte behöva dö i Sverige) och att EU agerar kraftfullt eftersom det rör sig om medlemsländer

• Anonym (Tragiskt)
    kvinnan03 skrev 2014-03-27 15:13:49 följande:
    betalar lunds kommun för det? sjukvård och allt?

hm....

Nej, jag tänkte på fallet där en kvinna fick missfall (stod om det för några månader sen, tror det var sthlm, inte lund) och inte hade råd med vårdkostnaderna
    kommunerna betalar inte något uppehälle om det inte är akut kris, annars är det härbärgen, egenbyggda kåkstäder eller inneboende hos någon som gäller
  • Anonym (Tragiskt)
    Galen tunna skrev 2014-03-29 07:22:25 följande:
    "Gud vad JAG tycker att tiggarna stör MIG på stan." Hur är ni funtade? Den naturliga, medmänskliga reaktionen på dessa människors livssituation är empati och medkänsla. Jag blir provocerad när tiggarlivet flera hundra mil från hem och familj utmålas som ett självvalt lyxliv. Vill någon ha deras plats? Fattigdom och misär kan man inte förbjuda. Det är kanske bra för vissa inskränkta, bekväma svenskar att få en kontaktyta mot lite av världens elände? Att Ebbas i sin bekväma medelklasstillvaro. Låt oss hjälpa och sätta press på Rumänien att bygga upp ett fungerande välfärdssystem!

Jag är förvånad att man inte ser dessa som ondgör sig över hur mycket pengar det går att få ihop genom tiggeri själva sitta utanför affärerna. Om det är så bra förtjänst att det är värt förnedringen, menar jag
  • Anonym (Tragiskt)
    Anonym (popisen) skrev 2014-03-30 03:16:01 följande:
    frågan är vad socialen kan göra?
    får de hjälpa till med bostad med mera?
    många säger att dem inte får pengar av socialen?

Nej, inte om de inte är medborgare och folkbokförda här, då beviljas inte annat än ytterst akuta insatser. Är det en eu-migrant så är säkert barnen kvar i hemlandet och kvinnan här för att försöka få ihop pengar och skicka hem
  • Anonym (Tragiskt)
    lillaponnyn skrev 2014-04-11 12:02:15 följande:
    jorå 

Men innan satt dessa tiggare i Lund och var tysta nu skriker dem och dra i en det har liksom spårat ut här

Om någon skriker och drar i dig tycker jag att du ska polisanmäla för då är det ett fall av ofredande. Även om du inte vet vad personen heter så verkar det ju finns samstämmigt signalement så polisen kan mycket väl känna till vem eller så har de inte alltför svårt att hitta personen
  • Anonym (Tragiskt)
    lillaponnyn skrev 2014-04-11 14:42:11 följande:
    Okej vad bra du sa det
    då vet jag det

Skulle någon genom att förfölja, ta tag i eller på annat sätt framkalla stort obehag/rädsla förmå någon att lämna ifrån sig pengar kan det tom vara fråga om rån. Min uppfattning är att de flesta tiggare därför är mycket tysta och diskreta men som sagt, anmäl om du ser eller råkar ut för något liknande
  • Anonym (Tragiskt)
    nyans skrev 2014-05-24 21:34:25 följande:
    Tiggeri är inte förbjudet i sig, så det är ingen idé att anmäla. Men om tiggaren är påstridig, tar tag i dig eller ställer sig i vägen t ex, kan det vara fråga om ett brott.
    Det är ju precis det som står?
Svar på tråden tiggarna i Lund (centrum)