• Mon bébé 81

Vi runt 35 år som väntar barn

Fortsättningen på denna tråd:

www.familjeliv.se/Forum-1-336/m72080461.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-26 22:04
    Bebislängt: 33, från Stockholm, första barnet. BF 25/9 enligt senaste UL.

Mjölkchoklad: 37 år, 4:e barnet, bor i Skåne, BF 2/11 2014.

Mon Bébé 81: 33 år, första barnet, bor i Stockholm, BF 26/11 204.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-27 16:11
    Vildhallon, 36 år, 1:a barnet, bor i Värmland, BF 140915

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-01 12:21
    Liina 78: Jag är 35 år, 1:a barnet, bor i Umeå, BF 140731

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-13 15:46
    Ljusfat: 31, skåne, första barnet 15/12

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-14 07:07
    hellokitty: 34 år, bor i Malmö, BF 30/5, fjärde barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-22 15:10
    frugan01: Ska bli 37 till sommar och bor i Skåne. Är gravid med 2:a barnet och det blir någon gång mitten på november.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-25 08:02
    cesso79: 35 år från Stockholm. BF 3 nov, första barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-02 16:27
    Irmeline: Jag är 35 och väntar andra barnet i oktober (BF 2 oktober), har en dotter på 2 år. Nyinflyttad i Uppsala från Stockholm dit jag pendlar för jobb.

• Svar på tråden Vi runt 35 år som väntar barn
  • Bebislängt
    LuPeRo skrev 2014-08-26 22:30:21 följande:

Vi fick inte se könet på UL tyvärr, bebisen låg som en groda med hälarna över hela könet smile2.gif Ganska svårt att se då!
    Så nu lutar det åt privat TUL på Emma Ultraljudsklinik någon gång i september. Får se om jag kan övertala sambon smile5.gifsmile2.gif

Ny vagn beställdes och i helgen packade vi upp den. Så nu kan vi släppa det smile9.gif
    Spjälsäng framplockad, madrass, bilskydd, amningskudde, bärsjal, kläder, overall m.m. Nästa att inhandla är blöjor, tvättlappar, amningskupor och annat smått. Ska även passa på och hämta ut lite gratisväskor här och var smile5.gif

Men vilken buse!

Hämtade Apoteket kronans babykasse, den var riktigt bra! Babylands Babybox kan man dock hoppa över. Det enda som var nåt att ha var två stycken blöjor.

Jag har bara blöjor kvar att köpa. Och eventuellt tänker jag köpa hem mjölkersättning som trygghet.

Jag är sådär nöjd med vår vagn. Den verkar väldigt rejäl och bra men den känns lite klumpig. Tänkte att jag ville ha en vagn med fyra rejäla hjul men nu tänker jag att vi skulle ha köpt en smidigare och lättare med vändbara hjul istället. Nåväl, man vänjer sig väl. Och om ett år kan man väl köpa nån inte allt för dur sulky. Den här vagnen kostade ändå bara 4000 pga halva priset. Och den är nog perfekt för långa vinterpromenader!
  • LuPeRo
    Bebislängt skrev 2014-08-26 22:38:00 följande:
    Men vilken buse!

Hämtade Apoteket kronans babykasse, den var riktigt bra! Babylands Babybox kan man dock hoppa över. Det enda som var nåt att ha var två stycken blöjor.

Jag har bara blöjor kvar att köpa. Och eventuellt tänker jag köpa hem mjölkersättning som trygghet.

Jag är sådär nöjd med vår vagn. Den verkar väldigt rejäl och bra men den känns lite klumpig. Tänkte att jag ville ha en vagn med fyra rejäla hjul men nu tänker jag att vi skulle ha köpt en smidigare och lättare med vändbara hjul istället. Nåväl, man vänjer sig väl. Och om ett år kan man väl köpa nån inte allt för dur sulky. Den här vagnen kostade ändå bara 4000 pga halva priset. Och den är nog perfekt för långa vinterpromenader!
    Ja det sa vi också Men vi är supernyfikna nu och kommer ta reda på könet, på något sätt På Emma Ultraljudklinik kan vi kombinera TUL och kolla könet!

Kronans har jag också hämtat, helt okej faktiskt. Babylands struntar jag i. Men där är några andra som jag ska försöka få tag på Har beställt napp (MAM), sked (Bambino) och vällingburk (Semper) helt gratis! Man får passa på

Jag är supernöjd med vår vagn! Lite klumpig men ändå smidig, ganska bred och rejäla däck. Nu vet jag att den klarar av långa promenader både på landet och i stan. Med sonen köpte vi en sittvagn när han var 1,5 år, smidigare och mindre att ta med sig. Nackdelen är att han aldrig ville sitta i den så den är i stort sett fortfarande ny och grabben blir 4 i november
  • Bebislängt
    LuPeRo skrev 2014-08-26 22:44:32 följande:
    Ja det sa vi också smile5.gif Men vi är supernyfikna nu och kommer ta reda på könet, på något sätt smile2.gif På Emma Ultraljudklinik kan vi kombinera TUL och kolla könet!

Kronans har jag också hämtat, helt okej faktiskt. Babylands struntar jag i. Men där är några andra som jag ska försöka få tag på smile5.gif Har beställt napp (MAM), sked (Bambino) och vällingburk (Semper) helt gratis! Man får passa på smile5.gif

Jag är supernöjd med vår vagn! Lite klumpig men ändå smidig, ganska bred och rejäla däck. Nu vet jag att den klarar av långa promenader både på landet och i stan. Med sonen köpte vi en sittvagn när han var 1,5 år, smidigare och mindre att ta med sig. Nackdelen är att han aldrig ville sitta i den så den är i stort sett fortfarande ny och grabben blir 4 i november smile2.gif
    Det blir säkert bra med vår vagn också. Den kommer definitivt klara av vintern och långa promenader och den känns relativt lättkörd. Det enda som är är väl att den känns lite bred, klumpig (väger 18kg) och kanske lite svårkörd i butiker. Å andra sidan går vi väldigt sällan i butiker så jag förstår inte varför jag oroar mig så mycket för det.

Dessutom känns det ju som att den känns smidigare när man använder sittdelen sen. Och till sommaren kommer vi ändå köparen sulky när vi ska utomlands och då kan man ju använda den även vid kortare tågresor inom landet osv.

Hur får man saker från mam och Semper? :)
  • jamieblue
    Bebislängt skrev 2014-08-26 16:57:59 följande:
    Det är ju snart :) särskilt med tanke på hur länge man redan har gått.

Jag jobbade min sista dag på mitt extrajobb i söndags. Det är så skönt. Stod i butik så det var rätt tungt i slutet. Nu ägnar jag mig bara åt min egen firma de sista veckorna. Jag har nåt att göra och samtidigt kan jag göra det från sängen om jag vill. Plus att jag kan välja hur mycket jag vill jobba :)

Men tror inte att du får långtråkigt. Tycker att jag har tusen saker jag vill fixa hela tiden.
    Ja, det har gått väldigt lång tid! Vill slå något i huvudet på alla som säger "det går så fort" Flört Jag har ju varit gravid nästan hela 2014 = lååååång tid, hehe. 

Skönt att slippa stå i butik, kan tänka mig att det är jobbigt. Kontorsjobb är faktiskt också ganska jobbigt, fast på ett annat sätt. Jag blir så trött i kroppen och särskilt ryggen av att sitta ned så mycket. Så här nära inpå föräldraledigheten har jag mest skrivjobb framför datorn, så det är inte mycket rörelse inte. 
    Mon bébé 81 skrev 2014-08-26 18:26:02 följande:

jamieblue: hihi, känner igen det här med att ha svårt att koncentrera sig. Jag har exakt tre månader kvar till BF idag, men det känns som att min hjärna har gått på ledighet för länge sen. Stackars kollegorna undrar väl vad jag gör ibland Flört.

Haha, ja, det är tyvärr svårt att hålla samma intresse uppe tycker jag. 
  • jamieblue
    Bebislängt skrev 2014-08-27 08:34:36 följande:
    Det blir säkert bra med vår vagn också. Den kommer definitivt klara av vintern och långa promenader och den känns relativt lättkörd. Det enda som är är väl att den känns lite bred, klumpig (väger 18kg) och kanske lite svårkörd i butiker. Å andra sidan går vi väldigt sällan i butiker så jag förstår inte varför jag oroar mig så mycket för det.

Dessutom känns det ju som att den känns smidigare när man använder sittdelen sen. Och till sommaren kommer vi ändå köparen sulky när vi ska utomlands och då kan man ju använda den även vid kortare tågresor inom landet osv.
    Köpte du en Emmaljunga? Har inte superkoll på vagnar men noterade i babyaffären att många Emmaljunga är stora, stabila och av den tyngre sorten. 

Vi köpte till slut en begagnad Kronan City. Får se hur den funkar i snö? men de svängbara framhjulen går åtminstone att låsa så jag hoppas det funkar ok. Känns som det är svårt att hitta en vagn som är bra på allt. 

Och nu har vi precis köpt babyskydd. Fy vad dyrt! Känner tyvärr ingen som vi kan låna eller köpa av och jag är lite för nojig för att våga köpa begagnat. Dömer inte den som köper begagnat alltså, men vågar inte själv. 
    LuPeRo skrev 2014-08-26 22:44:32 följande:
    Kronans har jag också hämtat, helt okej faktiskt. Babylands struntar jag i. Men där är några andra som jag ska försöka få tag på Har beställt napp (MAM), sked (Bambino) och vällingburk (Semper) helt gratis! Man får passa på

Jag är supernöjd med vår vagn! Lite klumpig men ändå smidig, ganska bred och rejäla däck. Nu vet jag att den klarar av långa promenader både på landet och i stan. Med sonen köpte vi en sittvagn när han var 1,5 år, smidigare och mindre att ta med sig. Nackdelen är att han aldrig ville sitta i den så den är i stort sett fortfarande ny och grabben blir 4 i november
    MAM och Bambino, kan man beställa från deras hemsida eller hur är det nu? 
    Du får hålla tummarna för att bebis nr 2 vill sitta i sittvagnen Glad

Tack för bra inlägg om förlossningsväska och amning Irmeline!
  • LuPeRo
    Bebislängt skrev 2014-08-27 08:34:36 följande:

Hur får man saker från mam och Semper? :)

Precis så tänkte jag också med vår nya vagn. Den väger runt 15-18 kg och är ganska bred. Men jag går ytterst sällan i affärer och går man i en matbutik kan man ju ta bilstolen i kundvagnen. Och vi har en nästan ny sulky som kommer att användas flitigt sen

Semper; Gör dig medlem på deras sida så får du en gratis vällingburk.

Bambino och MAM finns på Facebook, dom har haft gratis napp och sked ganska länge. Men det gäller att utnyttja det

• LuPeRo
    jamieblue skrev 2014-08-27 20:19:12 följande:
    MAM och Bambino, kan man beställa från deras hemsida eller hur är det nu? 
    Du får hålla tummarna för att bebis nr 2 vill sitta i sittvagnen Glad

Tack för bra inlägg om förlossningsväska och amning Irmeline!
    MAM och Bambino är via deras Facebook sidor
    Semper är via hemsidan. Nestlé har också vällingburk men då får man betala fraktkostnaden på 55 kr, helt klart värt det egentligen då deras är större.

Jag fick hem min Semper burk i veckan och den är ganska liten, men man kanske kan ha gröt eller ersättning i den

Ja jag hoppas att vi får möjlighet att utnyttja denna vagnen till fullo, sonen kan än idag inte sitta still så det är nog något han har med sig livet ut
  • MjölkChoklad

Mycket att läsa ikapp - roligt Får nog gå in här oftare, så jag hänger med bättre!

Vecka 32 nu och har i stort sett fixat det mesta till bebisen - lite begagnat har vi fyndat (spjälsäng, babysitter) och sedan har jag passat på i olika webbshoppar när det varit nedsatt pris/rea. Vagnen hämtar vi i början av oktober.

Denna veckan har jag sjukskrivit mig eftersom jag har så mycket sammandragningar - var ohållbart att jobba... Får se om det blir bättre av att ta det lugnt denna veckan. 

Funderar på förlossningen och undrar hur det blir denna fjärde gång 1:a gången tog det väl en 8-10 timmar och jag hann med EDA - toppen
    2:a gången tog det 40 minuter från att vi kom in till KK och bebis var ute. 3:e gången 14 minuter... Mannen är nervös att vi ska föda hemma denna gången

I BB-väskan tänker jag packa mjuka kläder till mig och bebis, stora trosor, stora bindor, amningsbh'ar, amningskupor, bröstvärmare, bebisfilt, gose/snutte till bebis, necessär, blöjor, kamera (nyladdade batterier och plats på minneskortet), mobil o laddare och säkert något jag glömt... Babyskydd hämtar nog mannen hemma innan vi kör hem (bor typ 10 minuter från sjukhuset). Hos oss hamnar man på patienthotellet efter förlossningen (om allt gått bra såklart) och där få man se till att ha blöjor och bindor med sig.

Ska kolla upp Kronans babybox och de andra sidorna

• Bebislängt
    MjölkChoklad skrev 2014-09-02 16:13:45 följande:

Mycket att läsa ikapp - roligt smile2.gif Får nog gå in här oftare, så jag hänger med bättre!

Vecka 32 nu och har i stort sett fixat det mesta till bebisen - lite begagnat har vi fyndat (spjälsäng, babysitter) och sedan har jag passat på i olika webbshoppar när det varit nedsatt pris/rea. Vagnen hämtar vi i början av oktober.

Denna veckan har jag sjukskrivit mig eftersom jag har så mycket sammandragningar - var ohållbart att jobba... Får se om det blir bättre av att ta det lugnt denna veckan. 

Funderar på förlossningen och undrar hur det blir denna fjärde gång smile2.gif 1:a gången tog det väl en 8-10 timmar och jag hann med EDA - toppen smile1.gif
    2:a gången tog det 40 minuter från att vi kom in till KK och bebis var ute. 3:e gången 14 minuter... Mannen är nervös att vi ska föda hemma denna gången smile5.gif

I BB-väskan tänker jag packa mjuka kläder till mig och bebis, stora trosor, stora bindor, amningsbh'ar, amningskupor, bröstvärmare, bebisfilt, gose/snutte till bebis, necessär, blöjor, kamera (nyladdade batterier och plats på minneskortet), mobil o laddare och säkert något jag glömt... Babyskydd hämtar nog mannen hemma innan vi kör hem (bor typ 10 minuter från sjukhuset). Hos oss hamnar man på patienthotellet efter förlossningen (om allt gått bra såklart) och där få man se till att ha blöjor och bindor med sig.

Ska kolla upp Kronans babybox och de andra sidorna smile2.gif

Haha, ni får åka in vid minsta känning :)
  • Bebislängt

Var hos barnmorskan igår, alla värden var fina, magen ligger precis på kurvan, jag har gått upp sammanlagt 12kg och bebisen är fixerad med huvudet neråt. :)

Går in i v38 på fredag så det känns som om han skulle kunna komma vilken dag som helst. Och max är det ju ca 5 veckor kvar. Så himla spännande!

Svar på tråden Vi runt 35 år som väntar barn