• Mon bébé 81

Vi runt 35 år som väntar barn

Fortsättningen på denna tråd:

www.familjeliv.se/Forum-1-336/m72080461.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-26 22:04
    Bebislängt: 33, från Stockholm, första barnet. BF 25/9 enligt senaste UL.

Mjölkchoklad: 37 år, 4:e barnet, bor i Skåne, BF 2/11 2014.

Mon Bébé 81: 33 år, första barnet, bor i Stockholm, BF 26/11 204.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-27 16:11
    Vildhallon, 36 år, 1:a barnet, bor i Värmland, BF 140915

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-01 12:21
    Liina 78: Jag är 35 år, 1:a barnet, bor i Umeå, BF 140731

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-13 15:46
    Ljusfat: 31, skåne, första barnet 15/12

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-14 07:07
    hellokitty: 34 år, bor i Malmö, BF 30/5, fjärde barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-22 15:10
    frugan01: Ska bli 37 till sommar och bor i Skåne. Är gravid med 2:a barnet och det blir någon gång mitten på november.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-25 08:02
    cesso79: 35 år från Stockholm. BF 3 nov, första barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-02 16:27
    Irmeline: Jag är 35 och väntar andra barnet i oktober (BF 2 oktober), har en dotter på 2 år. Nyinflyttad i Uppsala från Stockholm dit jag pendlar för jobb.

• Svar på tråden Vi runt 35 år som väntar barn
  • Mon bébé 81
    Bebislängt skrev 2014-08-26 19:45:16 följande:
    Jag mådde inte illa i början men började må lite illa på förmiddagarna kring v30. Men det är inte varje dag. Men man har något hormonpåslag däromkring.
    Ah, då är det säkert därför! 
  • Irmeline
    Bebislängt skrev 2014-08-26 08:48:10 följande:

Måste man ha med ett nattlinne till bb? Jag äger inget sånt. Man kan väl lika gärna ha mysbyxor och en t-shirt väl? Tänker att under själva förlossningen så har man väl sjukhuskläder ändå?

Håller på och planerar min förlossningsväska. Helt sjuuukt nära nu! V37 på fredag.

Jag funderar på att gå på en amningskurs men jag vet inte om det bara kommer att stressa mig mer inför amningen. Men min bm rekommenderar verkligen det. Har ju varit på en kurs redan men där gick de inte igenom amningen så mycket. Men vad är det man bör veta?

Inför första barnet var jag på "föräldrautbildning" som var en 2-timmars föreläsning om förlossning och amning på danderyds sjukhus inför en jättegrupp. Hann inte igenom all amning för en kille svimmade när de började tala om sutureringen (när man syr efter FL). Flört 
    Jag skulle säga att det var ok, men inte livsviktigt. Däremot skulle jag tipsa om gubrun abscals bok :att föda. Den var superbra. Innan FL kan det vara bra att känna till alla steg, öppningsskedet med dess värkar, och krystnings/utdrivningsskedet med krystvärkar som är annorlunda. Hur bebisen tar sig ut genom att rotera etc. Första kapitlet tog dessutom upp när man ska kontakta FL under latensfasen hemma. Vad som gör att man måste åka in direkt (t.ex. grönt fostervatten), och vad man kan kämpa på med hemma. Bra att ha lite direktiv så man vet när man ska bege sig till FL. Och så kan det vara bra att känna till smärtlindringsmetoder (tens, sterila kvaddar, lustgas, epidurel etc..)

Gällande amningen så är det svårt att läsa på innan. Man bör veta att bebisen ska ta en stor del av bröstet i munnen (inte bara vårtan), huvudet ska lutas lite bakåt så bebisen sträcker sig uppåt, näsan ska vara fri för andning. Jag fick sår så på efterkontrollen pratade jag med amningsmottagningen på sjukhuset, det jag gjorde fel var att jag försökte böja mig och föra bröstet till bebisen istället för bebisen till bröstet, vilket också gav en ganska ansträngd amningsställning. När jag ändrade lite så försvann såren på några dagar. Men i början suger de mycket, ofta och länge så man får räkna med en del slitage. När de lär sig bli effektivare går det mycket fortare. Gick från att amma 1h per gång till max 5 min i slutet ;)  En annan sak som kan vara bra att känna till är att det gör ont i livmodern i början när man ammar, för att den drar ihop sig. Om amningen lyckas eller inte beror inte bara på vad mamman gör, olika barn är olika bra på att suga också. Det dröjde en stund innan mjölken kom igång senast så vi tilläggsmatade med ersättning. Ska ta med en tetra i BB-väskan denna gång Cool

Gällande förlossningsväskan så packade jag massor förra gången, lyssnade på alla tips från alla internetsidor och packade allt som stod på alla listor. Men det som jag verkligen behövde var:
    Förlossningen: Höga varma strumpor, tofflor, en mjuk bygellös BH/top (gillar inte att gå utan stöd och att det skaver). Kamera är också bra att ha. Glad
    BB: Efter förlossningen så vill man givetvis duscha så neccesär med sånt är bra (tandborste, duschkräm, schampoo, deo, men strunta i ev. smink eller så). Sen så bodde jag i ett par gravidmjukisar och amningstoppar. Hade med mig gravidjeans men inte en chans att jag skulle sätta dem på mig. Stora trosor är också att rekommendera. Man får jättebindor på sjukhuset för blödningen (avslaget), och i början kan man ha deras nättrosor om man vill, sen när man går ner lite i bindstorlek så behöver man stora trosor man inte är rädd om (köpte nya stora oömma bomullstrosor). Att ha stora bindor hemma till första tiden är också ett tips (liksom små blöjor). Ofta får man blöjor på sjukhuset under tiden man är där (men inte alltid) så packa ner några för säkerhets skull. Sen så behöver man en/två amningsBH:ar. Jag skulle tipsa om mjuka utan bygel eller spets. Inte så sexigt men jäklar vad de andra skaver. Hade en mjuk (abecita) som var den enda jag ville ha så för att kunna tvätta fick jag köpa fler (du bor i amningsBH dygnet runt eftersom det läcker annars). Bra att ha amningsinlägg också att ha i BH:n som fångar upp droppar så de inte kommer i BH:n.
    Till bebisen kan det som sagt vara bra med blöjor utfall att, annars lite kläder, strumpor och en liten mössa. Jag ska även ha med ersättning då jag hade en hungrig dotter sist, men det är inget måste. Om ni har någon filt/litet gosedjur ni vill att den ska ha i sängen kan ni ta med det, men inget måste.
  • Irmeline

Ursäkta långt inlägg sist Flört
    Glömde en viktig sak man måste ha med: Babyskydd till färden hem, och om det är kall säsong ytterkläder till sig och bebis.

• Bebislängt
    Irmeline skrev 2014-08-26 21:28:00 följande:
    Inför första barnet var jag på "föräldrautbildning" som var en 2-timmars föreläsning om förlossning och amning på danderyds sjukhus inför en jättegrupp. Hann inte igenom all amning för en kille svimmade när de började tala om sutureringen (när man syr efter FL). Flört 
    Jag skulle säga att det var ok, men inte livsviktigt. Däremot skulle jag tipsa om gubrun abscals bok :att föda. Den var superbra. Innan FL kan det vara bra att känna till alla steg, öppningsskedet med dess värkar, och krystnings/utdrivningsskedet med krystvärkar som är annorlunda. Hur bebisen tar sig ut genom att rotera etc. Första kapitlet tog dessutom upp när man ska kontakta FL under latensfasen hemma. Vad som gör att man måste åka in direkt (t.ex. grönt fostervatten), och vad man kan kämpa på med hemma. Bra att ha lite direktiv så man vet när man ska bege sig till FL. Och så kan det vara bra att känna till smärtlindringsmetoder (tens, sterila kvaddar, lustgas, epidurel etc..)

Gällande amningen så är det svårt att läsa på innan. Man bör veta att bebisen ska ta en stor del av bröstet i munnen (inte bara vårtan), huvudet ska lutas lite bakåt så bebisen sträcker sig uppåt, näsan ska vara fri för andning. Jag fick sår så på efterkontrollen pratade jag med amningsmottagningen på sjukhuset, det jag gjorde fel var att jag försökte böja mig och föra bröstet till bebisen istället för bebisen till bröstet, vilket också gav en ganska ansträngd amningsställning. När jag ändrade lite så försvann såren på några dagar. Men i början suger de mycket, ofta och länge så man får räkna med en del slitage. När de lär sig bli effektivare går det mycket fortare. Gick från att amma 1h per gång till max 5 min i slutet ;)  En annan sak som kan vara bra att känna till är att det gör ont i livmodern i början när man ammar, för att den drar ihop sig. Om amningen lyckas eller inte beror inte bara på vad mamman gör, olika barn är olika bra på att suga också. Det dröjde en stund innan mjölken kom igång senast så vi tilläggsmatade med ersättning. Ska ta med en tetra i BB-väskan denna gång Cool

Gällande förlossningsväskan så packade jag massor förra gången, lyssnade på alla tips från alla internetsidor och packade allt som stod på alla listor. Men det som jag verkligen behövde var:
    Förlossningen: Höga varma strumpor, tofflor, en mjuk bygellös BH/top (gillar inte att gå utan stöd och att det skaver). Kamera är också bra att ha. Glad
    BB: Efter förlossningen så vill man givetvis duscha så neccesär med sånt är bra (tandborste, duschkräm, schampoo, deo, men strunta i ev. smink eller så). Sen så bodde jag i ett par gravidmjukisar och amningstoppar. Hade med mig gravidjeans men inte en chans att jag skulle sätta dem på mig. Stora trosor är också att rekommendera. Man får jättebindor på sjukhuset för blödningen (avslaget), och i början kan man ha deras nättrosor om man vill, sen när man går ner lite i bindstorlek så behöver man stora trosor man inte är rädd om (köpte nya stora oömma bomullstrosor). Att ha stora bindor hemma till första tiden är också ett tips (liksom små blöjor). Ofta får man blöjor på sjukhuset under tiden man är där (men inte alltid) så packa ner några för säkerhets skull. Sen så behöver man en/två amningsBH:ar. Jag skulle tipsa om mjuka utan bygel eller spets. Inte så sexigt men jäklar vad de andra skaver. Hade en mjuk (abecita) som var den enda jag ville ha så för att kunna tvätta fick jag köpa fler (du bor i amningsBH dygnet runt eftersom det läcker annars). Bra att ha amningsinlägg också att ha i BH:n som fångar upp droppar så de inte kommer i BH:n.
    Till bebisen kan det som sagt vara bra med blöjor utfall att, annars lite kläder, strumpor och en liten mössa. Jag ska även ha med ersättning då jag hade en hungrig dotter sist, men det är inget måste. Om ni har någon filt/litet gosedjur ni vill att den ska ha i sängen kan ni ta med det, men inget måste.
    Tack för tips! Det är exakt så jag känner för amningen. Har varit på Danderyds kurs som var sex timmar nu. Där tog de upp allt från förlossning till amning. Men min bm tycker att jag ska gå en till kurs som är mer inriktad på bara amning men jag känner inte att det kommer ge mig något.

Har läst "Att föda" och har redan skaffat trosor i stor storlek, bindor och amningsinlägg. Jag tror att man kan säga att jag är redo. :D

Tänker också ha mysbyxor. Nattlinne struntar jag i. Ska ha med en vetekudde och min surfplatta att titta på serier i. Smink har jag inte använt på hela sommaren haha.
  • Bebislängt

Jag är väldigt tveksam till EDA och hoppas kunna klara mig utan det. Har någon här erfarenhet av det? Jag är livrädd för diverse biverkningar.

• LuPeRo
    MjölkChoklad skrev 2014-08-26 08:39:14 följande:
    Hur gick det igår? Såg ni kön? Nyfiken

Nej - synd att de tagit bort TUL Fick det på mina andra barn. Jag har dock bokat in ett privat TUL på Emma ultraljudsklinik - så ska dit om två veckor
    Irmeline skrev 2014-08-24 23:40:36 följande:
    Håller med, man vill ju helst bara boa och fixa hemma inför den nya samt förbereda sig för förlossningen. Glad
    Men eller hur

Allt var bra med bebisen men tyvärr gick det inte att se könet :-/ Och nu får jag inte fler UL hos honom. Jag funderar på att boka ett TUL på Emma Ultraljudsklinik, mest för att få en beräkning OCH för att få ett 100% besked på könet

Vi gjorde könsUL där med sonen och dom är ju superbra!

• LuPeRo
    Bebislängt skrev 2014-08-26 08:48:10 följande:

Måste man ha med ett nattlinne till bb? Jag äger inget sånt. Man kan väl lika gärna ha mysbyxor och en t-shirt väl? Tänker att under själva förlossningen så har man väl sjukhuskläder ändå?

Håller på och planerar min förlossningsväska. Helt sjuuukt nära nu! V37 på fredag.

Jag funderar på att gå på en amningskurs men jag vet inte om det bara kommer att stressa mig mer inför amningen. Men min bm rekommenderar verkligen det. Har ju varit på en kurs redan men där gick de inte igenom amningen så mycket. Men vad är det man bör veta?

Nej du behöver inget nattlinne. Jag hade linne och mjukisbyxor, kan inte påstå att jag rörde mig för mycket efteråt. Inte för att jag hade ont, jag var liksom slut i kroppen. Nästan som att jag tränat typ

Ang amning. Rikta bröstvårtan upp mot gommen och se till att bebisen har ett bra grepp, typ så långt ut över vårtgården som möjligt. Sitt bekvämt och slappna av.
    Det är nog de råden jag kan ge

• LuPeRo
    Aiko skrev 2014-08-26 15:51:24 följande:

Hoppar in här jag också! Jag och min sambo fick oss en härlig överraskning i lördags: jag är gravid! Solig Jag är 35 år gammal, bor i Norge och detta är första barnet. Glad Ha en fin dag allihopa! 

Stort grattis och välkommen Solig {#emotions_dlg.flower}
  • LuPeRo
    Bebislängt skrev 2014-08-26 21:47:08 följande:

Jag är väldigt tveksam till EDA och hoppas kunna klara mig utan det. Har någon här erfarenhet av det? Jag är livrädd för diverse biverkningar.

Jag tog EDA med sonen. Jag hade ont och dom kände att det var det bästa för mig. Själva sticket känns inte tycker jag. Men det är en konstig känsla när bedövningen slår in, kroppen liksom kryster av sig själv Förvånad
    Men jag ångrar absolut inte att jag tog den. Jag kan varmt rekommendera ett varmt bad! Så skönt och jag kunde slappna av en stund (även somnade). Annars är lustgas en mycket bra grej

• LuPeRo

Vi fick inte se könet på UL tyvärr, bebisen låg som en groda med hälarna över hela könet Ganska svårt att se då!
    Så nu lutar det åt privat TUL på Emma Ultraljudsklinik någon gång i september. Får se om jag kan övertala sambon

Ny vagn beställdes och i helgen packade vi upp den. Så nu kan vi släppa det
    Spjälsäng framplockad, madrass, bilskydd, amningskudde, bärsjal, kläder, overall m.m. Nästa att inhandla är blöjor, tvättlappar, amningskupor och annat smått. Ska även passa på och hämta ut lite gratisväskor här och var

Svar på tråden Vi runt 35 år som väntar barn