Bebislängt skrev 2014-08-26 08:48:10 följande:
Måste man ha med ett nattlinne till bb? Jag äger inget sånt. Man kan väl lika gärna ha mysbyxor och en t-shirt väl? Tänker att under själva förlossningen så har man väl sjukhuskläder ändå?
Håller på och planerar min förlossningsväska. Helt sjuuukt nära nu! V37 på fredag.
Jag funderar på att gå på en amningskurs men jag vet inte om det bara kommer att stressa mig mer inför amningen. Men min bm rekommenderar verkligen det. Har ju varit på en kurs redan men där gick de inte igenom amningen så mycket. Men vad är det man bör veta?
Inför första barnet var jag på "föräldrautbildning" som var en 2-timmars föreläsning om förlossning och amning på danderyds sjukhus inför en jättegrupp. Hann inte igenom all amning för en kille svimmade när de började tala om sutureringen (när man syr efter FL).
Jag skulle säga att det var ok, men inte livsviktigt. Däremot skulle jag tipsa om gubrun abscals bok :att föda. Den var superbra. Innan FL kan det vara bra att känna till alla steg, öppningsskedet med dess värkar, och krystnings/utdrivningsskedet med krystvärkar som är annorlunda. Hur bebisen tar sig ut genom att rotera etc. Första kapitlet tog dessutom upp när man ska kontakta FL under latensfasen hemma. Vad som gör att man måste åka in direkt (t.ex. grönt fostervatten), och vad man kan kämpa på med hemma. Bra att ha lite direktiv så man vet när man ska bege sig till FL. Och så kan det vara bra att känna till smärtlindringsmetoder (tens, sterila kvaddar, lustgas, epidurel etc..)
Gällande amningen så är det svårt att läsa på innan. Man bör veta att bebisen ska ta en stor del av bröstet i munnen (inte bara vårtan), huvudet ska lutas lite bakåt så bebisen sträcker sig uppåt, näsan ska vara fri för andning. Jag fick sår så på efterkontrollen pratade jag med amningsmottagningen på sjukhuset, det jag gjorde fel var att jag försökte böja mig och föra bröstet till bebisen istället för bebisen till bröstet, vilket också gav en ganska ansträngd amningsställning. När jag ändrade lite så försvann såren på några dagar. Men i början suger de mycket, ofta och länge så man får räkna med en del slitage. När de lär sig bli effektivare går det mycket fortare. Gick från att amma 1h per gång till max 5 min i slutet ;) En annan sak som kan vara bra att känna till är att det gör ont i livmodern i början när man ammar, för att den drar ihop sig. Om amningen lyckas eller inte beror inte bara på vad mamman gör, olika barn är olika bra på att suga också. Det dröjde en stund innan mjölken kom igång senast så vi tilläggsmatade med ersättning. Ska ta med en tetra i BB-väskan denna gång
Gällande förlossningsväskan så packade jag massor förra gången, lyssnade på alla tips från alla internetsidor och packade allt som stod på alla listor. Men det som jag verkligen behövde var:
Förlossningen: Höga varma strumpor, tofflor, en mjuk bygellös BH/top (gillar inte att gå utan stöd och att det skaver). Kamera är också bra att ha.
BB: Efter förlossningen så vill man givetvis duscha så neccesär med sånt är bra (tandborste, duschkräm, schampoo, deo, men strunta i ev. smink eller så). Sen så bodde jag i ett par gravidmjukisar och amningstoppar. Hade med mig gravidjeans men inte en chans att jag skulle sätta dem på mig. Stora trosor är också att rekommendera. Man får jättebindor på sjukhuset för blödningen (avslaget), och i början kan man ha deras nättrosor om man vill, sen när man går ner lite i bindstorlek så behöver man stora trosor man inte är rädd om (köpte nya stora oömma bomullstrosor). Att ha stora bindor hemma till första tiden är också ett tips (liksom små blöjor). Ofta får man blöjor på sjukhuset under tiden man är där (men inte alltid) så packa ner några för säkerhets skull. Sen så behöver man en/två amningsBH:ar. Jag skulle tipsa om mjuka utan bygel eller spets. Inte så sexigt men jäklar vad de andra skaver. Hade en mjuk (abecita) som var den enda jag ville ha så för att kunna tvätta fick jag köpa fler (du bor i amningsBH dygnet runt eftersom det läcker annars). Bra att ha amningsinlägg också att ha i BH:n som fångar upp droppar så de inte kommer i BH:n.
Till bebisen kan det som sagt vara bra med blöjor utfall att, annars lite kläder, strumpor och en liten mössa. Jag ska även ha med ersättning då jag hade en hungrig dotter sist, men det är inget måste. Om ni har någon filt/litet gosedjur ni vill att den ska ha i sängen kan ni ta med det, men inget måste.