• Mon bébé 81

Vi runt 35 år som väntar barn

Fortsättningen på denna tråd:

www.familjeliv.se/Forum-1-336/m72080461.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-26 22:04
    Bebislängt: 33, från Stockholm, första barnet. BF 25/9 enligt senaste UL.

Mjölkchoklad: 37 år, 4:e barnet, bor i Skåne, BF 2/11 2014.

Mon Bébé 81: 33 år, första barnet, bor i Stockholm, BF 26/11 204.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-27 16:11
    Vildhallon, 36 år, 1:a barnet, bor i Värmland, BF 140915

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-01 12:21
    Liina 78: Jag är 35 år, 1:a barnet, bor i Umeå, BF 140731

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-13 15:46
    Ljusfat: 31, skåne, första barnet 15/12

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-14 07:07
    hellokitty: 34 år, bor i Malmö, BF 30/5, fjärde barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-22 15:10
    frugan01: Ska bli 37 till sommar och bor i Skåne. Är gravid med 2:a barnet och det blir någon gång mitten på november.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-25 08:02
    cesso79: 35 år från Stockholm. BF 3 nov, första barnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-02 16:27
    Irmeline: Jag är 35 och väntar andra barnet i oktober (BF 2 oktober), har en dotter på 2 år. Nyinflyttad i Uppsala från Stockholm dit jag pendlar för jobb.

• Svar på tråden Vi runt 35 år som väntar barn
  • Bebislängt
    Ljusfat skrev 2014-09-07 21:14:53 följande:
    Tack så mycket. För dig är det inte långt kvar ser jag. Har du det jobbigt?

Tänk vad fort tiden går när man inte är gravid ich vad sakta dessa arma dagarna kryper fram för att man vill att det ska bli v 12+ (Känns lite säkrare då ju) :)
    Ja, nu är det tungt. Men jag mådde jättebra fram till v34 ungefär så jag ska absolut inte klaga.

Tiden fram till v12 verkligen sniglar sig fram och sen går det lite fortare och efter RUL och fram till v34 gick det supersnabbt. Nu går det långsamt igen.

Hoppas tiden fram till v12 går fort för dig. Rätt som det är är det maj :)
  • jamieblue
    Bebislängt skrev 2014-09-07 20:56:26 följande:

Jag gråter också ofta. Däremot har jag inga problem att äta hur mycket som helst. :)

Jag är också lite mullig sen tidigare och enligt BMI-kurvor för gravida ska jag ha gått upp till 84 kg men nu väger jag 87. Men jag tycker att det känns ok ändå.

Vad är det för BMI-kurva? Skulle gärna vilja veta vad som är normal/förväntad viktuppgång. Känns som jag skulle kunna äta hur mycket som helst och behöver se upp lite!
  • Bebislängt
    jamieblue skrev 2014-09-07 21:45:23 följande:
    Vad är det för BMI-kurva? Skulle gärna vilja veta vad som är normal/förväntad viktuppgång. Känns som jag skulle kunna äta hur mycket som helst och behöver se upp lite!
    Åh, skrev ett jätteinlägg som jag råkade radera. Summan var i alla fall att jag kollade den här sidan men det var först häromdan och egentligen redan för sent hehe. Har inte lagt så stor vikt vid min vikt och min bm har inte gjort det heller trots att jag enligt BMI räknas som överviktig. Huvudsaken att man får i sig all näring man behöver och mår bra, tänker jag :)

www.blimamma.se/viktkalkylator-for-gravida
  • jamieblue
    Bebislängt skrev 2014-09-07 22:07:47 följande:

Åh, skrev ett jätteinlägg som jag råkade radera. Summan var i alla fall att jag kollade den här sidan men det var först häromdan och egentligen redan för sent hehe. Har inte lagt så stor vikt vid min vikt och min bm har inte gjort det heller trots att jag enligt BMI räknas som överviktig. Huvudsaken att man får i sig all näring man behöver och mår bra, tänker jag :)

www.blimamma.se/viktkalkylator-for-gravida

Tack! Det är väl nästan försent för mig också (v 35) men känns ändå bra att ha något att förhålla sig till.

Tänk så snart det är dags för dig! Och mig också iofs :) Känns nästan mer overkligt ju närmare jag kommer, tycker jag!
  • Bebislängt
    jamieblue skrev 2014-09-07 22:39:07 följande:
    Tack! Det är väl nästan försent för mig också (v 35) men känns ändå bra att ha något att förhålla sig till.

Tänk så snart det är dags för dig! Och mig också iofs :) Känns nästan mer overkligt ju närmare jag kommer, tycker jag!
    Overkligt, nervöst och spännande. Är det ditt första?
  • Mon bébé 81
    Ljusfat: Stort grattisHjärta Hoppas att tiden fram till vecka 12 går fort nu, så att du kan få slappna av och njuta!

Bebislängt: ja, vad gör man med dessa gråtattacker....ingenting antar jag. Min man vågade knappt lämna mig hemma själv i lördags för att jag grät så mycket. Han skulle iväg på en grej som var bokad och jag kände mig så dum som fick honom att känna att han inte ville lämna mig. Men det löste sig till slut och han kom iväg i alla fall Flört. Ja, det här med vikten känner jag är väldigt svårt att kontrollera. Jag får inte i mig så mycket åt gången, har ingen jätteaptit och är förskonad från fysiska smärtor vilket gör att jag kan röra mig mycket. Svettas som en gris, så jag antar att min ämnesomsättning har ökat en hel del. Min barnmorska sade att jag inte skulle fästa mig så mycket vid viktuppgången heller, utan tyckte att 12 kg kunde vara "lagom" även om jag hade BMI på typ 28 innan. Sedan vet man ju aldrig om man samlar på sig vätska mot slutet. Men vad spännande att du har börjat känna förvärkar!! Då håller jag mina tummar för att det sätter igång snart {#emotions_dlg.flower}
  • jamieblue
    Bebislängt skrev 2014-09-08 08:23:06 följande:

Overkligt, nervöst och spännande. Är det ditt första?

Japp, första barnet, BF 17 oktober. Ibland undrar jag vad jag gett mig in på :)
  • LuPeRo
    Ljusfat skrev 2014-09-07 20:50:51 följande:

Då är jag tillbaka igen. Gravid igen efter missfallet i april.

Tidigt än och sllt kan hända. Ny bf är 12/5. Håll tummarna för att h*n vill stanna kvar :)

V 5 (4+4) :)

Grattis
  • LuPeRo

Snabb uppdatering (svarar mer sen).

Vecka 30 och BM-besök idag, plus sockerbelastning. Blodtryck 120/70. Bebisens hjärta slog med 138 slag. Bra flöde i navelsträngen.
    Gått upp 1 kg sedan inskrivningen. Och sockret låg på 7,3, maxtaket är 8,9.
    Men järnvärdet var på låga 102 så nu blir det att försöka proppa i sig så mycket järn som möjligt till nästa besök
    Ang att bebisen inte vänder sig är inget att oroa sig för nu utan vi tar tag i det runt vecka 34-35. Men annars var det bra.

Bebislängt skrev 2014-09-07 21:00:28 följande:

I natt har jag varit vaken länge av väldigt täta och ganska smärtsamma förvärkar. De har fortsatt under dagen tillsammans med mycket sammandragningar och en plötslig foglossning från helvetet. Hoppas att det är förlossning på G snart. En vecka eller två skulle vara perfekt ;)

V37+2 idag.

Oj oj oj! Spännande nu

• jamieblue
    LuPeRo skrev 2014-09-08 15:28:32 följande:

Snabb uppdatering (svarar mer sen).

Vecka 30 och BM-besök idag, plus sockerbelastning. Blodtryck 120/70. Bebisens hjärta slog med 138 slag. Bra flöde i navelsträngen.

Gått upp 1 kg sedan inskrivningen. Och sockret låg på 7,3, maxtaket är 8,9.

Men järnvärdet var på låga 102 så nu blir det att försöka proppa i sig så mycket järn som möjligt till nästa besök

Ang att bebisen inte vänder sig är inget att oroa sig för nu utan vi tar tag i det runt vecka 34-35. Men annars var det bra.

Oj oj oj! Spännande nu

Bor du i landsting där alla får göra sockerbelastning? Jag har inte gjort någon, tror att de bara gör på personer som har för högt blodsocker här.

Vad är egentligen lägsta järnvärde som är ok?
Svar på tråden Vi runt 35 år som väntar barn