• waris

regler för pool

I somras flyttade vi till nytt hus, vår granne har pool. Frågade om han hade skyddsanordning, -Ja jo men vi har duk över. Ser ut som en tjockare press typ. Har ej kollat närmre. Men det finns inget staket runt utan mer ett plank som lite insyn/vindskydd. Enligt Boverket ska ett minst 90cm staket finnas utan att barn ska kunna klättra över/under. Samt grind som är låsbar. Det är alltså fri lejd för mina barn. Ska vi behöva sätta staket runt hela vår tomt pga grannens nonchalans? Det ligger ju på fastighetsägarens ansvar att ha skyddsanordning. Vad ska jag göra? Framföra o kräva att han sätter staket? Grannsämjan kommer ju gå åt skogen, samtidigt är mina (o andras) barns liv viktigare än hans estetik runt sitt hus! Finns fler barn i området dessutom... Inputs?

• Svar på tråden regler för pool
  • La Lola

Hade jag varit er så hade jag satt upp staket ja.
    Utan att tveka.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Dixie

min pappa har en duk över sin pool och den har jag testat att gå på - det går att gå rakt över den utan problem - så om det ligger rätt är det ju samma skydd som ett staket!

om ett barn vill in till en pool så hjälper väl egentligen inte ett 90 cm staket!?
    bättre att lära era barn att man inte går in till andra och dessutom ser till att de blir simkunniga - så är ju problemet löst!

• waris

Fast poolen är inte alltid täckt när dom inte är hemma... Naturligtvis ska jag försöka få min tvååring o lära sig simma.... Sen att h*n gärna drar iväg själv vad gör jag åt det? Löplina? Det är ett ögonblicksverk!!

• La Lola
    waris skrev 2014-03-07 10:08:05 följande:
    Fast poolen är inte alltid täckt när dom inte är hemma... Naturligtvis ska jag försöka få min tvååring o lära sig simma.... Sen att h*n gärna drar iväg själv vad gör jag åt det? Löplina? Det är ett ögonblicksverk!!
    Sätt upp ett staket.
  • viseversa
    Dixie skrev 2014-03-07 09:58:29 följande:
    min pappa har en duk över sin pool och den har jag testat att gå på - det går att gå rakt över den utan problem - så om det ligger rätt är det ju samma skydd som ett staket!

om ett barn vill in till en pool så hjälper väl egentligen inte ett 90 cm staket!?
    bättre att lära era barn att man inte går in till andra och dessutom ser till att de blir simkunniga - så är ju problemet löst!
    Skämtar du eller? vet du inte att barn itne alltid gör som  man säger. är det värt ett barn liv menar du??
  • Scratt

Jag hade lätt satt upp staket, mycket hellre än att börja gnälla hos grannen...

Jag har säkert fel men jag trodde dessutom att en duk eller staket var regeln...

• La Lola
    Scratt skrev 2014-03-07 10:11:34 följande:
    Jag hade lätt satt upp staket, mycket hellre än att börja gnälla hos grannen...

Jag har säkert fel men jag trodde dessutom att en duk eller staket var regeln...
    Precis. Man kan ju inte bara lämpa över allt ansvar på grannen.
  • viseversa

Det är poolägarens ansvar att se till så INGA barn eller djur drunknar i hans/hennes pool. Händer det är det helt poolägarens ansvar som sagt.

• La Lola
    viseversa skrev 2014-03-07 10:13:10 följande:
    Det är poolägarens ansvar att se till så INGA barn eller djur drunknar i hans/hennes pool. Händer det är det helt poolägarens ansvar som sagt.
    Så Ts behöver inte göra ett skit menar du?
  • waris

Såg inte ditt svar la lola, fast enligt Boverket ligger det på fastighetsägaren som har poolen att ha korrekt skyddsanordning. Ska vi staketa in 3000m2 tomt...? :/ när det är grannen som är ansvarig...

Svar på tråden regler för pool