• waris

regler för pool

I somras flyttade vi till nytt hus, vår granne har pool. Frågade om han hade skyddsanordning, -Ja jo men vi har duk över. Ser ut som en tjockare press typ. Har ej kollat närmre. Men det finns inget staket runt utan mer ett plank som lite insyn/vindskydd. Enligt Boverket ska ett minst 90cm staket finnas utan att barn ska kunna klättra över/under. Samt grind som är låsbar. Det är alltså fri lejd för mina barn. Ska vi behöva sätta staket runt hela vår tomt pga grannens nonchalans? Det ligger ju på fastighetsägarens ansvar att ha skyddsanordning. Vad ska jag göra? Framföra o kräva att han sätter staket? Grannsämjan kommer ju gå åt skogen, samtidigt är mina (o andras) barns liv viktigare än hans estetik runt sitt hus! Finns fler barn i området dessutom... Inputs?

• Svar på tråden regler för pool
  • waris

Fast poolen är inte alltid täckt när dom inte är hemma... Naturligtvis ska jag försöka få min tvååring o lära sig simma.... Sen att h*n gärna drar iväg själv vad gör jag åt det? Löplina? Det är ett ögonblicksverk!!

• waris

Såg inte ditt svar la lola, fast enligt Boverket ligger det på fastighetsägaren som har poolen att ha korrekt skyddsanordning. Ska vi staketa in 3000m2 tomt...? :/ när det är grannen som är ansvarig...

• waris

Naturligtvis har jag koll på mina barn!! Men som sagt kan man inte sitta o glo på dem 24/7. Jag gör ju va jag kan, samtidigt behöver grannen typ bygga 4m för att poolen ska vara säker, vi behöver staketa in 3000m2!! Viss skillnad!!

• waris
    La Lola skrev 2014-03-07 10:32:47 följande:
    Behöver ni? Varför behöver ni det?
    för att tomten är så stor kanske? eller ska jag bygga en liten hage tycker du? Du har ju ingen aning om hur min tomt ser ut eller i vilken terräng den ligger i? Så säger jag att jag måste sätta staket runt den ytan så måste du ju tro på mig utan att ifrågasätta?!
  • waris
    Dixie skrev 2014-03-07 10:34:48 följande:

men är du inte orolig för att din tvååring springer ut på vägen - i min värld är det en större fara än att mitt barn skulle ramla ner i grannes pool?
    VI bor på vischan... på en återvändsgata. där alla kör sakta pga alla har barn... o som sagt håller jag koll så gott jag kan.
  • waris
    La Lola skrev 2014-03-07 10:37:15 följande:
    Och det är enbart denna pool som kan utgöra en fara? Inget annat?
    Jo visst, ormar, spindlar, fallande träd, älgar, vildsvin, räven, trappan, spisen, stubbar osv osv... Sluta nu! Det handlar om en pool som jag är  jäkligt nojjig över. Har bekanta som förlorade sitt barn i en drunkningsolycka, trots massor med vuxna i närheten som hade "koll"... det tog ca 2-3m innan de hittade barnet, och då va det försent!! Jag vill INTE att det ska hända mig eller grannarnas barn något som FAKTISKT KAN undvikas! 
  • waris

grannen har skydd, som dom inte lägger på när de åker iväg över dagen... DET stör mig, sen sitter dom inte vid poolen hela dagarna, dvs den är inte övervakad.

Grannens 3åring och ett till barn hittade vi sittandes vid poolkanten medans vi stog längre bort, såg dem enbart pga att barnen helt plötsligt var borta o vi kollade runt. Grannen sa ingenting...

• waris
    La Lola skrev 2014-03-07 10:42:29 följande:
    Javisst.
    Men jag tycker det blir dumt när Ts försöker lämpa över allt ansvar på poolägaren.
    NÄR har jag gjort det? Men som jag skrev, VARFÖR INTE GÖRA VAD MAN KAN FÖR ATT SKYDDA ANDRAS BARN? SLIPPA HA PÅ SITT ANSVAR ATT GRANNENS BARN DRUNKNAT I SIN POOL?? 

JAg får ju för fan i princip bara mothugg här, jag är ingen wt morsa som sitter o röker o dricker kaffe o låter barnen sköta sig själva. Däremot kanske jag springer in medans barnen sitter ute på gräset o leker för o göra saft till dem, rädslan ligger i om de då får för sig o dra iväg under dessa 2-3min jag är inne. Grannen är då borta under dagen, o jag förlorar mitt barn? Men visst jag sätter staket runt hela tomten ist så kan grannarnas barn gå o drunkna istället då...!! Problem solved!
  • waris

Den dagen vi bygger pool kommer vi garanterat ha staket iaf, skulle aldrig vilja ha på mitt samvete att nåns barn drunknat i min pool för jag inte följde reglerna!!

• waris
    The Fugly skrev 2014-03-07 10:53:12 följande:
    Ok, så de har ett godkänt skydd men som de inte använder?

Har nu pratat med dem om det? Om den diplomatiska vägen inte funkar så förslår jag att ni dokumenterar att de lämnar poolen oskyddad och oövervakad och sedan kontaktar byggnadsnämnden i er kommun som ska utöva tillsyn över att reglerna följs.
    se trådstart, har frågat ja. 
  • waris

Suck! Jag har koll på mina barn, i princip vänder jag knappt ryggen till när vi är ute. Vi gör allt vi kan för att visa att man inte springer iväg, vi lär dem respekt för vatten och simmar. Men jag ska sätta staket!! O sitta o titta på mina barn varje sekund de närmsta åren. Sen hoppas jag alla grannar bygger staket så inte deras barn (som vi faktiskt hittat vid poolen) går dit igen o trillar i utan att nån ser/hör.

Jag är orolig!! Då får man idiotiska påhopp om att jag inte tar ansvar eller ser efter mina barn. Naturligtvis (som jag redan skrivit) håller jag koll så gott jag kan. Men att grannen lämnar poolen öppen på dagarna när dom inte är hemma finner jag extremt oansvarigt!

Sen va det inte 4m omkrets på poolen som nån trodde, det är ca 4m som behöver kompletteras för att poolen ska vara helt inhängnad... O återigen, ingen vet hur det ser ut där vi bor så spekulera i hur vårt staket bör byggas är dödfött.

Svar på tråden regler för pool