• waris

regler för pool

I somras flyttade vi till nytt hus, vår granne har pool. Frågade om han hade skyddsanordning, -Ja jo men vi har duk över. Ser ut som en tjockare press typ. Har ej kollat närmre. Men det finns inget staket runt utan mer ett plank som lite insyn/vindskydd. Enligt Boverket ska ett minst 90cm staket finnas utan att barn ska kunna klättra över/under. Samt grind som är låsbar. Det är alltså fri lejd för mina barn. Ska vi behöva sätta staket runt hela vår tomt pga grannens nonchalans? Det ligger ju på fastighetsägarens ansvar att ha skyddsanordning. Vad ska jag göra? Framföra o kräva att han sätter staket? Grannsämjan kommer ju gå åt skogen, samtidigt är mina (o andras) barns liv viktigare än hans estetik runt sitt hus! Finns fler barn i området dessutom... Inputs?

• Svar på tråden regler för pool
  • waris
    The Fugly skrev 2014-03-07 10:53:12 följande:
    Ok, så de har ett godkänt skydd men som de inte använder?

Har nu pratat med dem om det? Om den diplomatiska vägen inte funkar så förslår jag att ni dokumenterar att de lämnar poolen oskyddad och oövervakad och sedan kontaktar byggnadsnämnden i er kommun som ska utöva tillsyn över att reglerna följs.
    se trådstart, har frågat ja. 
  • The Fugly
    La Lola skrev 2014-03-07 10:55:43 följande:
    Javisst. Men då kan det ju vara för sent å andra sidan. Något kan redan ha hänt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
    Då kan det ju vara bra att informera grannen redan nu om hens skyldigheter innan sommaren börjar.

Jag får intrycket att du tycker att TS ska ta låta grannen slippa undan och själv ta ansvaret, är det så?

Jag vill som sagt ha min tomt avgränsad av flera skäl men skulle aldrig låta en granne ha en oskyddad, eller slarvigt skyddad pool i vårt grannskap som kryllar av barn.
  • The Fugly
    waris skrev 2014-03-07 10:57:30 följande:
    se trådstart, har frågat ja. 
    Ja, jag såg att du har frågat om skyddet. Men har ni tagit upp att de lämnar poolen utan skyddet på och att skyddet därför inte fyller sin tänkta funktion?
  • La Lola
    The Fugly skrev 2014-03-07 11:00:13 följande:
    Då kan det ju vara bra att informera grannen redan nu om hens skyldigheter innan sommaren börjar.

Jag får intrycket att du tycker att TS ska ta låta grannen slippa undan och själv ta ansvaret, är det så?

Jag vill som sagt ha min tomt avgränsad av flera skäl men skulle aldrig låta en granne ha en oskyddad, eller slarvigt skyddad pool i vårt grannskap som kryllar av barn.
    Inte alls! Grannens ska såklart ta sitt ansvar. Men jag skulle aldrig förlita mig till 100% på Ts granne.
    Jag skulle sätta upp staket på min tomt för att göra det ännu mera säkert.
  • The Fugly
    La Lola skrev 2014-03-07 11:01:57 följande:
    Inte alls! Grannens ska såklart ta sitt ansvar. Men jag skulle aldrig förlita mig till 100% på Ts granne.
    Jag skulle sätta upp staket på min tomt för att göra det ännu mera säkert.
    Ok, då är jag med och vi har egentligen samma inställning.
  • La Lola
    The Fugly skrev 2014-03-07 11:03:49 följande:
    Ok, då är jag med och vi har egentligen samma inställning.
    Japp.
  • The Fugly
    La Lola skrev 2014-03-07 11:04:39 följande:
    Japp.
  • missfortune

kanske vore det en idé att hålla reda på dina ungar så att de överhuvudtaget inte springer in till grannen och stör?????

• ninjabebbe

Håller med La Lola i allt hon säger här, det må hända att det är på grannens ansvar OM det händer något, men vem fan sitter och väntar på det? Sätt upp staket själv, din unge behöver inte 3000 m2 att röra sig på.

Svar på tråden regler för pool