• waris

regler för pool

I somras flyttade vi till nytt hus, vår granne har pool. Frågade om han hade skyddsanordning, -Ja jo men vi har duk över. Ser ut som en tjockare press typ. Har ej kollat närmre. Men det finns inget staket runt utan mer ett plank som lite insyn/vindskydd. Enligt Boverket ska ett minst 90cm staket finnas utan att barn ska kunna klättra över/under. Samt grind som är låsbar. Det är alltså fri lejd för mina barn. Ska vi behöva sätta staket runt hela vår tomt pga grannens nonchalans? Det ligger ju på fastighetsägarens ansvar att ha skyddsanordning. Vad ska jag göra? Framföra o kräva att han sätter staket? Grannsämjan kommer ju gå åt skogen, samtidigt är mina (o andras) barns liv viktigare än hans estetik runt sitt hus! Finns fler barn i området dessutom... Inputs?

• Svar på tråden regler för pool
  • Zingoo

Annars kanske ts kan komma överrens med tomt ägaren som har poolen att sätta upp ett gemensamt staket mellan era tomtgränser? Då betalar ni ju halva kostnaden bara?

• Mosen
    La Lola skrev 2014-03-07 14:48:38 följande:
    O denne har poolskydd.

Tycker du att Ts inte har ett jäkla ansvar alls att hålla sina barn borta från poolen?
    Det har inte med saken att göra.

Om du har en pool måste du följa de föreskrifter som finns, oavsett om dina grannar är 3 år eller 83 år. SJÄLVKLART har man ansvar för sina barn, doh, men det är en separat fråga. Skaffar du balkong utan räcke också och säger till besökare "men ni får väl hålla koll på barnen".
  • La Lola
    Mosen skrev 2014-03-07 14:52:47 följande:

Om du har en pool måste du följa de föreskrifter som finns, oavsett om dina grannar är 3 år eller 83 år. SJÄLVKLART har man ansvar för sina barn, doh, men det är en separat fråga. Skaffar du balkong utan räcke också och säger till besökare "men ni får väl hålla koll på barnen".
    Men det har det väl!

Grannen har poolskydd. Nu vet jag inte hur reglerna faktiskt ser ut eftersom det påstås lite olika i tråden.
    Men att hålla sina ungar på sin tomt, ja det är vanligt folkvett. Har man dessutom en pool i närheten ja då gör man väl allt man kan själv för att en olycka inte ska inträffa? Tycker iaf jag.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sigill

Sätt upp ett staket runt er tomt. Så hade jag gjort.

Mycket möjligt att det är poolägarens ansvar formellt, men jag hade aldrig tjafsat med en granne om en sån sak, särskilt inte om det var jag som var nyinflyttad.

• sigill
    waris skrev 2014-03-07 10:15:00 följande:
    Såg inte ditt svar la lola, fast enligt Boverket ligger det på fastighetsägaren som har poolen att ha korrekt skyddsanordning. Ska vi staketa in 3000m2 tomt...? :/ när det är grannen som är ansvarig...

Fast det är ju dina barn. Jag tycker att man kan anstränga sig lite för sina barns säkerhet oavsett vad någon paragraf säger.
  • The Fugly
    Mosen skrev 2014-03-07 14:52:47 följande:

Precis.
    Ever stop to think, and forget to start again?
  • Mosen
    La Lola skrev 2014-03-07 14:56:34 följande:
    Men det har det väl!

Grannen har poolskydd. Nu vet jag inte hur reglerna faktiskt ser ut eftersom det påstås lite olika i tråden.
    Men att hålla sina ungar på sin tomt, ja det är vanligt folkvett. Har man dessutom en pool i närheten ja då gör man väl allt man kan själv för att en olycka inte ska inträffa? Tycker iaf jag.

Men alltså nu ska jag skriva samma sak igen.

Ja, man har ansvar för sina barn.

Samtidigt.....

Så har man ansvar för sin pool om man har skaffat den.

Det ena utesluter inte det andra.

• LaFontaine
    La Lola skrev 2014-03-07 14:56:34 följande:
    Men det har det väl!

www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-anmalan/Detta-galler-for-pooler/

Här är reglerna (inte specifikt till dig, men det passade bra). Inget säger att det måste finnas ett staket kring poolen. 
  • Excentriskan

Jag hade en å på ena sidan av min tomt och en väg där folk körde allt för fort på andra sidan. Jag valde när jag upptäckte att jag hade en "vandrare" till barn att skyndsamt införskaffa eget staket.

Sen tycker jag alltid att man innan man köper ett hus ska se till omgivningarna och ta med dem i beslutet kring husköpet.

Ex folk som börjar klaga på att grannen har häst och det luktar när den grannen bott där i 20 år med sina hästar.. Som man bäddar får man ligga.. eller som man köper hus får man själv se till att anpassa sig till sin miljö.

(oavsett vad lagen säger).

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • The Fugly
    Miss Behave skrev 2014-03-07 15:04:49 följande:
    Jag hade en å på ena sidan av min tomt och en väg där folk körde allt för fort på andra sidan. Jag valde när jag upptäckte att jag hade en "vandrare" till barn att skyndsamt införskaffa eget staket.

Sen tycker jag alltid att man innan man köper ett hus ska se till omgivningarna och ta med dem i beslutet kring husköpet.

Ex folk som börjar klaga på att grannen har häst och det luktar när den grannen bott där i 20 år med sina hästar.. Som man bäddar får man ligga.. eller som man köper hus får man själv se till att anpassa sig till sin miljö.

(oavsett vad lagen säger).
    Det optimala är väl att alla tar sitt ansvar. Grannen tar ansvar för sin pool och använder det förhoppningsvis godkända poolskyddet på ett korrekt sätt och TS tar sitt föräldraansvar och ser till att barnet inte kan vandra iväg.

Det ena tar inte ut det andra.
    Ever stop to think, and forget to start again?
Svar på tråden regler för pool