• The Fugly

regler för pool

La Lola skrev 2014-03-07 10:26:11 följande:
    Är det gratis o går på två sekunder för poolägaren?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
    Skillnaden är att poolägaren accepterade det ansvaret och kostnaden när hen skaffade pool. Har man inte råd och tid att uppfylla sin skyldighet att ha en godkänd säkerhetsanordning ska man inte ha pool.

Sen skulle jag som förälder i alla lägen sätta staket runt vår tomt också, av flera skäl, men poolägaren ska också vidta åtgärder.

TS, är du säker på att skyddet som grannen har inte är ett godkänt skydd, pool-guard? Det måste inte vara ett staket sist jag kollade.
  • The Fugly
    La Lola skrev 2014-03-07 10:42:29 följande:
    Javisst.
    Men jag tycker det blir dumt när Ts försöker lämpa över allt ansvar på poolägaren.
    Ansvaret för att poolen är säker för barn i grannskapet är uteslutande poolägarens. Att det kan finnas andra skäl att se till att ens barn inte kan dra iväg är ju en annan fråga?
  • The Fugly
    waris skrev 2014-03-07 10:46:19 följande:

grannen har skydd, som dom inte lägger på när de åker iväg över dagen... DET stör mig, sen sitter dom inte vid poolen hela dagarna, dvs den är inte övervakad.

Grannens 3åring och ett till barn hittade vi sittandes vid poolkanten medans vi stog längre bort, såg dem enbart pga att barnen helt plötsligt var borta o vi kollade runt. Grannen sa ingenting...

Ok, så de har ett godkänt skydd men som de inte använder?

Har nu pratat med dem om det? Om den diplomatiska vägen inte funkar så förslår jag att ni dokumenterar att de lämnar poolen oskyddad och oövervakad och sedan kontaktar byggnadsnämnden i er kommun som ska utöva tillsyn över att reglerna följs.
  • The Fugly
    La Lola skrev 2014-03-07 10:53:03 följande:
    Om det nu visar sig att Ts trots allt inte behöver något staket, vad gör du då?
    Grannen slarvar ju med det skydd han har.
    Då anmäler TS det.
  • The Fugly
    La Lola skrev 2014-03-07 10:55:43 följande:
    Javisst. Men då kan det ju vara för sent å andra sidan. Något kan redan ha hänt.
    Då kan det ju vara bra att informera grannen redan nu om hens skyldigheter innan sommaren börjar.

Jag får intrycket att du tycker att TS ska ta låta grannen slippa undan och själv ta ansvaret, är det så?

Jag vill som sagt ha min tomt avgränsad av flera skäl men skulle aldrig låta en granne ha en oskyddad, eller slarvigt skyddad pool i vårt grannskap som kryllar av barn.
  • The Fugly
    waris skrev 2014-03-07 10:57:30 följande:
    se trådstart, har frågat ja. 
    Ja, jag såg att du har frågat om skyddet. Men har ni tagit upp att de lämnar poolen utan skyddet på och att skyddet därför inte fyller sin tänkta funktion?
  • The Fugly
    La Lola skrev 2014-03-07 11:01:57 följande:
    Inte alls! Grannens ska såklart ta sitt ansvar. Men jag skulle aldrig förlita mig till 100% på Ts granne.
    Jag skulle sätta upp staket på min tomt för att göra det ännu mera säkert.
    Ok, då är jag med och vi har egentligen samma inställning.
  • The Fugly
    La Lola skrev 2014-03-07 11:04:39 följande:
    Japp.
  • The Fugly
    Mosen skrev 2014-03-07 14:52:47 följande:
    Det har inte med saken att göra.

Om du har en pool måste du följa de föreskrifter som finns, oavsett om dina grannar är 3 år eller 83 år. SJÄLVKLART har man ansvar för sina barn, doh, men det är en separat fråga. Skaffar du balkong utan räcke också och säger till besökare "men ni får väl hålla koll på barnen".
    Precis.
    Ever stop to think, and forget to start again?
  • The Fugly
    Miss Behave skrev 2014-03-07 15:04:49 följande:
    Jag hade en å på ena sidan av min tomt och en väg där folk körde allt för fort på andra sidan. Jag valde när jag upptäckte att jag hade en "vandrare" till barn att skyndsamt införskaffa eget staket.

Sen tycker jag alltid att man innan man köper ett hus ska se till omgivningarna och ta med dem i beslutet kring husköpet.

Ex folk som börjar klaga på att grannen har häst och det luktar när den grannen bott där i 20 år med sina hästar.. Som man bäddar får man ligga.. eller som man köper hus får man själv se till att anpassa sig till sin miljö.

(oavsett vad lagen säger).
    Det optimala är väl att alla tar sitt ansvar. Grannen tar ansvar för sin pool och använder det förhoppningsvis godkända poolskyddet på ett korrekt sätt och TS tar sitt föräldraansvar och ser till att barnet inte kan vandra iväg.

Det ena tar inte ut det andra.
  • The Fugly
    La Lola skrev 2014-03-07 15:11:49 följande:
    Jamen då så.
    Sen är ju problemet är att grannen tydligen lämnar poolen oövervakad utan skydd.
    Men då måste det ju verkligen vara i Ts intresse att själv se till att hennes barn är skyddade. Dvs sätta upp ett staket på sin tomt.
    Lämnar grannen poolen oövervakad utan skydd är det samma sak som att inte ha ett skydd så grannen är på inget sätt fri från ansvar pga av det ibland finns ett poolskydd.

Sen blir ju barn äldre och lär sig öppna grindar och klättra över staket så att förlita sig på ett staket känns väl inte helt hundra om poolen är bristfälligt skyddad. Barn gör dumma saker.
  • The Fugly
    La Lola skrev 2014-03-07 15:17:43 följande:
    Nä, jag menade mer att han inte behöver ha både poolskydd o staket.
    Det har du helt rätt i. Finns det ena och används har grannen gjort sitt.
  • The Fugly
    Cll skrev 2014-03-08 11:48:12 följande:

En tvååring går inte att lämna utan uppsikt vare sig det finns pool eller ej

Fast skydden är väl lika mycket till för att äldre barn inte ska kunna råka illa ut även om de är stora nog att inte alltid vara under ständig uppsikt. Det kan kan lika gärna vara en nyfiken fem- eller sexåring som smyger in för att känna på vattnet. Därför ska pooler skyddas.

Sen kommer så klart en hel drös människor mena att uppfostrar man sitt barn kommer de aldrig göra så men ja...barn gör sånt. Så TS ska hålla sitt barn under uppsikt men så kommer det inte alltid vara och poolen kommer fortfarande vara en fara om ägaren inte använder sitt skydd korrekt.
  • The Fugly
    camcam1 skrev 2014-03-08 23:03:52 följande:

Det finns regler ang säkerheten runt pooler som man måste följa.

Det är två helt skiljda frågor som diskuteras i tråden. Den ena är kravet för poolägare och den andra är föräldraansvaret. Föräldraansvaret upphör aldrig men barn gör inte alltid som dom blir tillsagda. Det behöver inte vara ts tvååring men kanske någon grannes 8-åring som smyger in, halkar till, slår i huvudet och drattar i.

Precis, det är äpplen och päron som diskuteras och faran gäller inte enbart så små barn som kräver ständig tillsyn.
  • The Fugly
    Froststar skrev 2014-03-19 15:43:19 följande:
    Enligt TS är poolen täckt. Grannen har gjort sitt. Nu får TS också göra sitt och se efter sitt barn och hägna in sin tomt och ta sitt ansvar. Punkt?
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
    Enligt TS lämnar grannen poolen oskyddad och obevakad. Ett skydd som inte används uppfyller inte kraven och då har grannen inte gjort sitt.

Däremot bör TS, av flera skäl, även inhägna sin tomt.
Svar på tråden regler för pool