• waris

regler för pool

I somras flyttade vi till nytt hus, vår granne har pool. Frågade om han hade skyddsanordning, -Ja jo men vi har duk över. Ser ut som en tjockare press typ. Har ej kollat närmre. Men det finns inget staket runt utan mer ett plank som lite insyn/vindskydd. Enligt Boverket ska ett minst 90cm staket finnas utan att barn ska kunna klättra över/under. Samt grind som är låsbar. Det är alltså fri lejd för mina barn. Ska vi behöva sätta staket runt hela vår tomt pga grannens nonchalans? Det ligger ju på fastighetsägarens ansvar att ha skyddsanordning. Vad ska jag göra? Framföra o kräva att han sätter staket? Grannsämjan kommer ju gå åt skogen, samtidigt är mina (o andras) barns liv viktigare än hans estetik runt sitt hus! Finns fler barn i området dessutom... Inputs?

• Svar på tråden regler för pool
  • Agdaa

Vi bor vid en å som inte är säkrad på nåt sätt. Antar att det är kommunens ansvar i så fall. Kan man kräva att de sätter upp staket?

• fjonkelina

Det finns en anledning till att dessa regler om staket finns. Barn har drunknat tidigare i historien,även djur.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • ulfsas
    Boverket föreskriver att du bygger poolen barnsäkert. Den ska ha ett bra skydd så att ingen kan trilla i. Är vattnet djupare än 20 cm krävs ett minst 0,9 meter högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås. Alternativt en skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 millimeter maskvidd.
    Man, 50 år, Sundbyberg.
  • Lindsey Egot the only one

Det finns pool dukar som ska klara upp till tio personer att stå på men då ska den ALLTID ligga på när ägaren inte är vid poolen. Även om de bara ska gå in snabbt så måste poolen täckas. Då behöver man inga staket. Men för en själv för att man inte ska bli dömd för vållande till annans död (ja det finns de som blivit det) så skaffar man staket. Man kan ju även få in djur som rådjur och älgar som går ner i poolen om man inte har staket.

• elyse

Om dina barn vandrar iväg från tomten så är ju inte bara grannens pool en fara, tänker jag, och då borde ett staket vara en mycket hög prioritering.  

• Mickan76
    elyse skrev 2014-03-08 17:07:46 följande:
    Om dina barn vandrar iväg från tomten så är ju inte bara grannens pool en fara, tänker jag, och då borde ett staket vara en mycket hög prioritering.  

• Blancheflour

Jag skulle inte vilja att grannens ungar springer över till oss bara för att vi har pool, det är föräldrarnas ansvar att hålla koll på sina ungar så att de springer in på någon annans tomt oavsett vad det finns för roligt på tomten. Det är alltså TS ansvar (självklart!) och inte grannens.

• Themis

Gud, detta madrasserade samhälle. Jag gillar regler generellt men detta känns bara övermaga med si och så staket och what not.

Jag hade faktiskt inte anklagat grannen om mitt barn sprang dit och dränkte sig, jag ser det som mitt ansvar att bygga staket i så fall eller hålla koll så MITT barn inte kan springa ut och göra dumheter.

Pooltäcke/staket lär ju ändå inte hjälpa mig om min 2-åring springer ut i gatan och blir påkörd liksom....

Om jag hade mer pengar skulle det inte vara ett problem att jag är så lat. /Themis
  • Eva Lilli

Jag har både pool och damm. Poolen har godkänt skydd i form av poolguard men det har inte dammen. 
    Självklart borde jag skydda ev. barn från dammen men hur gör jag, och grannarna, med den djupa sjön som har branta kanter och som vi alla gränsar till?

Ibland känns det som om vi skyddar ihjäl våra barn...
    Cykla, klättra, lek och testa gränserna verkar vara alldeles livsfarligt idag och bör absolut undvikas!

Löjligt!

• fjonkelina
    Eva Lilli skrev 2014-03-08 19:00:25 följande:
    Jag har både pool och damm. Poolen har godkänt skydd i form av poolguard men det har inte dammen. 
    Självklart borde jag skydda ev. barn från dammen men hur gör jag, och grannarna, med den djupa sjön som har branta kanter och som vi alla gränsar till?

Ibland känns det som om vi skyddar ihjäl våra barn...
    Cykla, klättra, lek och testa gränserna verkar vara alldeles livsfarligt idag och bör absolut undvikas!

Löjligt!
    Nej,det är bättre att grannungarna trillar i och drunknar så har dom lärt sig en läxa.
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
Svar på tråden regler för pool