• waris

regler för pool

I somras flyttade vi till nytt hus, vår granne har pool. Frågade om han hade skyddsanordning, -Ja jo men vi har duk över. Ser ut som en tjockare press typ. Har ej kollat närmre. Men det finns inget staket runt utan mer ett plank som lite insyn/vindskydd. Enligt Boverket ska ett minst 90cm staket finnas utan att barn ska kunna klättra över/under. Samt grind som är låsbar. Det är alltså fri lejd för mina barn. Ska vi behöva sätta staket runt hela vår tomt pga grannens nonchalans? Det ligger ju på fastighetsägarens ansvar att ha skyddsanordning. Vad ska jag göra? Framföra o kräva att han sätter staket? Grannsämjan kommer ju gå åt skogen, samtidigt är mina (o andras) barns liv viktigare än hans estetik runt sitt hus! Finns fler barn i området dessutom... Inputs?

• Svar på tråden regler för pool
  • Natulcien
    elyse skrev 2014-03-08 17:07:46 följande:
    Om dina barn vandrar iväg från tomten så är ju inte bara grannens pool en fara, tänker jag, och då borde ett staket vara en mycket hög prioritering.  
    Ja, precis.

Det är ju enklare att sätta en cykelhjälm på sitt eget huvud än att kräva att kommunen ska anlägga mjuk asfalt...
  • Selfish Geene

Jag undrar om ni skulle lägga lika mycket ansvar på föräldrarna om grannen hade en oskyddad pool med lut istället för "ofarligt" vatten?

• johandra
    Selfish Geene skrev 2014-03-09 09:15:25 följande:
    Den som äger dammen/poolen är ansvarig för den, om ett barn drunknar i din damm kan du dömas för vållande till annans död
    (En klen tröst för familjen till det döda barnet föratåss men det borde motivera pool/damm-ägaren att säkra sin tomt så att barn inte kommer åt den)

exakt!

Men jag tror ändå på att tänka på grannsämjan och föra en trevlig konversation med de grannar man ska bo bredvid. Självklart ska de täcka sin pool, men att bli förbannad innan man ens pratat med dom och sen gå in i diskussion med den attityden bådar inte gott för framtida relationer. De kanske inte ens har tänkt på hur farligt vatten kan vara för barn och djur? De kanske inte är medvetna om sina skyldigheter osv? Ta ett vänligt samtal med grannarna ts. Får du inte gehör så är det ju en annan fråga då du absolut har rätten på din sida men starta inte krig innan ni försökt lösa det hela.

Lycka till!

• johandra

och en sak till, han/hon är INTE skyldig att sätta staket. Det går lika bra med ett poolskydd som klarar vikten för barn/vuxna. Ett säkerhetsskydd alltså...

• Themis
    Selfish Geene skrev 2014-03-09 10:03:53 följande:
    Om spritskåpet står på tomten där barn kan komma åt det ska det absolut vara låst, allmänheten har inte rätt att gå in i ditt hus (men du är ansvarig för att ditt hus är så säkert att människor du bjudit in inte skadas där)
    Allmänheten har inte rätt att springa runt på min tomt heller. Grundregeln enligt allemansrätten är att du inte får passera över eller vistas på en privat tomt.

BrB 12K, 4§
    Citat:
    Tager man olovlig väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas därav, dömes för tagande av olovlig väg till böter.

Avsnittet om skada gäller bara "annan äga" enligt Naturvårdsverkets tolkning, så man får inte gå på privat tomt, punkt.

Om jag hade mer pengar skulle det inte vara ett problem att jag är så lat. /Themis
  • johandra
    Themis skrev 2014-03-09 10:18:42 följande:
    Allmänheten har inte rätt att springa runt på min tomt heller. Grundregeln enligt allemansrätten är att du inte får passera över eller vistas på en privat tomt.

BrB 12K, 4§
    Citat:
    Tager man olovlig väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas därav, dömes för tagande av olovlig väg till böter.

Avsnittet om skada gäller bara "annan äga" enligt Naturvårdsverkets tolkning, så man får inte gå på privat tomt, punkt.

Det spelar ingen roll, som poolägare har du en skyldighet att skydda andra...
  • Selfish Geene

För sin egen skull tycker jag också att man ska värna om grannsämjan, man behöver tex inte tala om för grannen att hen är en idiot som inte sätter sig in i vilka skyldigheter hen har INNAN hen köper poolen, trots att grannen ÄR en idiot som inte tar reda på vad som gäller innan hen gjorde det

• Themis
    johandra skrev 2014-03-09 10:21:28 följande:
    Det spelar ingen roll, som poolägare har du en skyldighet att skydda andra...
    Och min poäng är fortfarande att jag inte tycker att reglerna om pool är rimliga och jag diskuterar detta.

Jag har ingen pool och vill inte ha en heller i detta feskalla land men jag anser fortfarande inte att reglerna är rimliga.

På hur många olika sätt ska man behöva förbjuda utöver "du får inte gå på privat tomt" liksom? Det borde aboslut räcka, skyll dig själv om du går in utan att vara inbjuden.

Om jag hade mer pengar skulle det inte vara ett problem att jag är så lat. /Themis
  • Selfish Geene

Themia: "som kan skadas" är nyckelordet!
    Att passera någon privata mark utan att göra skada är tillåtet, vill tomtägaren inte att människor ska passera över tomten får hen skylta så att det framgår och hägna in så att barn och djur (som inte kan läsa skyltar) inte tar sig in.
    (I vissa fall får en markägare inte hindra människor från att passera öht, men då handlar det inte om villatomter)

Oavsett är den som anlägger en pool ALLTID skyldig att vidta åtgärder för att minimera risken att människor och djur kommer till skada (både inbjudna gäster och oinbjudna)

• johandra
    Themis skrev 2014-03-09 10:27:20 följande:
    Och min poäng är fortfarande att jag inte tycker att reglerna om pool är rimliga och jag diskuterar detta.

Jag har ingen pool och vill inte ha en heller i detta feskalla land men jag anser fortfarande inte att reglerna är rimliga.

På hur många olika sätt ska man behöva förbjuda utöver "du får inte gå på privat tomt" liksom? Det borde aboslut räcka, skyll dig själv om du går in utan att vara inbjuden.

Vad du tycker i ämnet är egalt. Du HAR en skyldighet som poolägare idag. Punkt.
Svar på tråden regler för pool