• waris

regler för pool

I somras flyttade vi till nytt hus, vår granne har pool. Frågade om han hade skyddsanordning, -Ja jo men vi har duk över. Ser ut som en tjockare press typ. Har ej kollat närmre. Men det finns inget staket runt utan mer ett plank som lite insyn/vindskydd. Enligt Boverket ska ett minst 90cm staket finnas utan att barn ska kunna klättra över/under. Samt grind som är låsbar. Det är alltså fri lejd för mina barn. Ska vi behöva sätta staket runt hela vår tomt pga grannens nonchalans? Det ligger ju på fastighetsägarens ansvar att ha skyddsanordning. Vad ska jag göra? Framföra o kräva att han sätter staket? Grannsämjan kommer ju gå åt skogen, samtidigt är mina (o andras) barns liv viktigare än hans estetik runt sitt hus! Finns fler barn i området dessutom... Inputs?

• Svar på tråden regler för pool
  • Selfish Geene
    Froststar skrev 2014-03-19 23:31:34 följande:
    Trodde att det handlade om vanlig pool. Har grannar med både gödselbrunn och annat. Enda kravet jag har på dem är att de inte har grejerna på min mark. Live and let live, du vet.
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg

Spelar det någon roll om det är en pool med vatten eller en bassäng med frätande osläkt kalk? Varför? Båda dödar ett litet barn på en minut eller mindre
  • Froststar
    Selfish Geene skrev 2014-03-19 22:54:24 följande:

Jag får uppfattningen att ts inte är övertygad om att poolskyddet håller måttet. skulle du själv acceptera att din granne hade en bassäng med osläkt kalk på tomten utan tillräckligt skydd för att förhindra att någon ramlar i?
    Snälla, läs TS. För det första står där inget om att poolskyddet inte är på, det kom hon med senare när folk inte höll med. Hade det varit relevant för TS hade hon skrivit: "Ser ut som en tjockare press typ men är inte på" istället för bara "Ser ut som en tjockare press typ"

I TS svamlar hon om staket och andra krav som inte är riktiga. Inte om man har poolskydd, vilket grannen har.

Hon har inte tagit reda på vad det är för skydd, skriver själv "Ser ut som en tjockare press typ. Har ej kollat närmre"

Hon flyttar in som ny i ett område och börjar omorganisera och bryr sig inte ens om att dra igång ett bråk.

Hon vill inte skydda sina barn, anser att alla andra ska göra mer än hon själv. Citerar "Det är alltså fri lejd för mina barn. Ska vi behöva sätta staket runt hela vår tomt pga grannens nonchalans?"

Därav min uppfattning om och inställning till den typen av förälder och granne som TS verkar vara.

• Selfish Geene

För min del är det oväsentligt vilken "typ" av förälder ts är, även barn till ansvarslösa föräldrar behöver skyddas, klumpiga människor, vilda djur, tama med lösgörande djur och folk som inte respekterar tomtgränser likaså.

Alla som lever i ett samhälle är skyldiga att förhindra att deras ägodelar orsakar onödiga dödsfall, i det här fallet en bad-pool.
    Om grannens poolskydd uppfyller kraven svensk lag ställer på säkerheten finns ingen reell risk att någon drattar i och drunknar, jag betvivlar att någon vettig vuxen blir kränkt av att en ny granne hör sig för om vilken typ av poolskydd man har, de flesta förstår att föräldrar är rädda om sina barn och vill se till att deras omgivning är så säker som möjligt

• Froststar
    Selfish Geene skrev 2014-03-20 12:26:56 följande:
    För min del är det oväsentligt vilken "typ" av förälder ts är, även barn till ansvarslösa föräldrar behöver skyddas, klumpiga människor, vilda djur, tama med lösgörande djur och folk som inte respekterar tomtgränser likaså.

Alla som lever i ett samhälle är skyldiga att förhindra att deras ägodelar orsakar onödiga dödsfall, i det här fallet en bad-pool.
    Om grannens poolskydd uppfyller kraven svensk lag ställer på säkerheten finns ingen reell risk att någon drattar i och drunknar, jag betvivlar att någon vettig vuxen blir kränkt av att en ny granne hör sig för om vilken typ av poolskydd man har, de flesta förstår att föräldrar är rädda om sina barn och vill se till att deras omgivning är så säker som möjligt
    Visst. Have it your way. Whatever.
  • Selfish Geene
    Froststar skrev 2014-03-20 20:59:12 följande:
    Visst. Have it your way. Whatever.

I det här fallet går det "my way" lagen är väldigt tydlig när det handlar om fastighetsägares ansvar, de som inte gillar reglerna kan välja att leva utanför samhället där det inte finns andra människor att ta hänsyn till.
  • Froststar
    Selfish Geene skrev 2014-03-20 21:08:43 följande:

I det här fallet går det "my way" lagen är väldigt tydlig när det handlar om fastighetsägares ansvar, de som inte gillar reglerna kan välja att leva utanför samhället där det inte finns andra människor att ta hänsyn till.

Det var inte det det handlar om. Utan att du vägrat inse att TS är enbart ute efter att bråka och hävda sin rätt som faktiskt inte är det. Har gett exempel otaliga gånger på det. Om du nu är fast besluten för att hålla fast vid det du vill läsa ut av det hela kan jag ju inte påverka det. Därför skrev jag sådär. Who cares liksom.
  • Selfish Geene
    Froststar skrev 2014-03-20 21:23:55 följande:
    Det var inte det det handlar om. Utan att du vägrat inse att TS är enbart ute efter att bråka och hävda sin rätt som faktiskt inte är det. Har gett exempel otaliga gånger på det. Om du nu är fast besluten för att hålla fast vid det du vill läsa ut av det hela kan jag ju inte påverka det. Därför skrev jag sådär. Who cares liksom.

Var bevisar ts att hon "bara är ute efter att bråka och hävda sin rätt"?
  • Froststar

Det jag skrev i 182. Det är så jag tolkar TS inlägg och inget bevisar motsatsen.

• Selfish Geene
    Froststar skrev 2014-03-20 21:30:42 följande:
    Det jag skrev i 182. Det är så jag tolkar TS inlägg och inget bevisar motsatsen.

Det verkar som att det lika gärna kan vara DU som har missuppfattat ts intentioner, om jag "vägrar förstå" att din tolkning är den rätta beror det förmodligen på att jag inte lägger särskilt stor vikt vid andrahandstolkningar av vad människor "egentligen menar", framförallt inte när det det står i direkt motsats till det ts faktiskt skriver i tråden
  • Froststar
    Selfish Geene skrev 2014-03-20 21:36:26 följande:

Det verkar som att det lika gärna kan vara DU som har missuppfattat ts intentioner, om jag "vägrar förstå" att din tolkning är den rätta beror det förmodligen på att jag inte lägger särskilt stor vikt vid andrahandstolkningar av vad människor "egentligen menar", framförallt inte när det det står i direkt motsats till det ts faktiskt skriver i tråden

Som sagt, whatever.
  • Virriga Vera
    waris skrev 2014-03-07 10:51:49 följande:
    NÄR har jag gjort det? Men som jag skrev, VARFÖR INTE GÖRA VAD MAN KAN FÖR ATT SKYDDA ANDRAS BARN? SLIPPA HA PÅ SITT ANSVAR ATT GRANNENS BARN DRUNKNAT I SIN POOL?? 

JAg får ju för fan i princip bara mothugg här, jag är ingen wt morsa som sitter o röker o dricker kaffe o låter barnen sköta sig själva. Däremot kanske jag springer in medans barnen sitter ute på gräset o leker för o göra saft till dem, rädslan ligger i om de då får för sig o dra iväg under dessa 2-3min jag är inne. Grannen är då borta under dagen, o jag förlorar mitt barn? Men visst jag sätter staket runt hela tomten ist så kan grannarnas barn gå o drunkna istället då...!! Problem solved!
    Du har ett ansvar att se till att ditt barn inte går in på grannens tomt. Grannen har ett ansvar att ha ett godkänt skydd på poolen.

Ni har båda ett ansvar och jag tycker ärligt att du inte verkar ta ditt ansvar utan tycker att grannen skall ta hela.
  • Ingram

Jag tycker att ni bör skaffa ett staket, för det första så har dina barn inte på grannens tomt att göra och du bör lära dem att aldrig gå på grannens tomt.
    För det andra bör du ha koll på ditt barn och dessutom lära barnet att simma, sen kan jag såklart tycka att grannen ska följa regler som finns för pool men huvudansvaret tycker jag ligger hos er eftersom era barn aldrig ska gå till grannens pool.

• Selfish Geene
    Virriga Vera skrev 2014-03-20 21:53:38 följande:
    Du har ett ansvar att se till att ditt barn inte går in på grannens tomt. Grannen har ett ansvar att ha ett godkänt skydd på poolen. Ni har båda ett ansvar och jag tycker ärligt att du inte verkar ta ditt ansvar utan tycker att grannen skall ta hela.

Är du säker på att föräldrarna har ansvar för att deras barn inte beträder grannens tomt?
  • Valeriya
    Selfish Geene skrev 2014-03-20 21:59:12 följande:

Är du säker på att föräldrarna har ansvar för att deras barn inte beträder grannens tomt?
    Nej, i dagens läge så har väl inte föräldrar ansvar för något. :-/
    Inte om man ska tro FL iaf.
  • Selfish Geene

Det kan råda sk "solidariskt ansvar" där föräldrarna ansvarar för kostnader deras barn orsakar och fastighetsägaren ansvarar för att skador som uppstår pga tex en pool på hens fastighet.

Både rimligt och rättvist tycker jag.

• Tom Araya
    waris skrev 2014-03-07 09:54:29 följande:

I somras flyttade vi till nytt hus, vår granne har pool. Frågade om han hade skyddsanordning, -Ja jo men vi har duk över. Ser ut som en tjockare press typ. Har ej kollat närmre. Men det finns inget staket runt utan mer ett plank som lite insyn/vindskydd. Enligt Boverket ska ett minst 90cm staket finnas utan att barn ska kunna klättra över/under. Samt grind som är låsbar. Det är alltså fri lejd för mina barn. Ska vi behöva sätta staket runt hela vår tomt pga grannens nonchalans? Det ligger ju på fastighetsägarens ansvar att ha skyddsanordning. Vad ska jag göra? Framföra o kräva att han sätter staket? Grannsämjan kommer ju gå åt skogen, samtidigt är mina (o andras) barns liv viktigare än hans estetik runt sitt hus! Finns fler barn i området dessutom... Inputs?

Behovet uppkommer ju av du har barn, så om jag vore du skulle jag föreslå delad kostnad och arbete.
  • ölburk2

Antar det står nånstans i den här långa tråden, men jag frågar iaf, gäller det en fast pool eller bara en som står fritt ovan mark? Det framgår inte i TS frågeställning.

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
Svar på tråden regler för pool