• Froststar

regler för pool

TS, vad sägs om att ta hand om dina egna barn och själv se till att ta ansvar och se till att de inte lämnas ensamma? Eller ska gatorna också sättas staket runt? Ingen får cykla, ingen får ha verktyg framme, inga stegar som ungarna kan klättra på? Ska alla begränsas pga dig och dina barn? Jag känner till reglerna för pool men vad tycker du om "ditt barn är först och främst ditt ansvar och inte grannens" inställningen? Det är nämligen så jag ser på det. 

Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Froststar
    waris skrev 2014-03-07 23:28:57 följande:
    Suck! Jag har koll på mina barn, i princip vänder jag knappt ryggen till när vi är ute. Vi gör allt vi kan för att visa att man inte springer iväg, vi lär dem respekt för vatten och simmar. Men jag ska sätta staket!! O sitta o titta på mina barn varje sekund de närmsta åren. Sen hoppas jag alla grannar bygger staket så inte deras barn (som vi faktiskt hittat vid poolen) går dit igen o trillar i utan att nån ser/hör.
    Jag är orolig!! Då får man idiotiska påhopp om att jag inte tar ansvar eller ser efter mina barn. Naturligtvis (som jag redan skrivit) håller jag koll så gott jag kan. Men att grannen lämnar poolen öppen på dagarna när dom inte är hemma finner jag extremt oansvarigt!
    Sen va det inte 4m omkrets på poolen som nån trodde, det är ca 4m som behöver kompletteras för att poolen ska vara helt inhängnad... O återigen, ingen vet hur det ser ut där vi bor så spekulera i hur vårt staket bör byggas är dödfött.

Om det är så illa varför flyttade du med så oregerliga ungar eller som förälder som inte orkar se efter sina ungar, till ett ställe där närmaste grannen har pool? I ditt fall borde sådant område vara uteslutet. Likaså områden med annat än gågator inkl. förbud mot cyklar och skateboard. Områden där grannar äger stegar. Områden där det finns lantbruk nära. Vattendrag. Sjöar. Byggarbetsplatser. Järnvägsspår. Och en massa annat.
  • Froststar
    MajaVira skrev 2014-03-09 09:05:44 följande:
    Med den logiken kan man ju ifrågasätta varför man behöver använda bilstol och bälte i bilen, för barnen kan ju ändå bli överkörda på väg till eller från bilen. Varför använda cykelhjälm när barnet kan cykla ner i en sjö och dö av drunkning. Etc. Etc.

Om det finns regler för vilka skydd som finns vid en pool, ja då ska de reglerna följas.
    Det är den logiken som gäller. Först flyttar man någonstans, sedan orkar man inte hägna in sin egen tomt och sedan ska alla andra ändra sig för nu har det flyttat in en prinsessa i området. Sådana grannar blir aldrig uppskattade eller långvariga.

Din liknelse håller för övrigt inte. Kom med något annat.

Och jag anser fortfarande att ungarna är föräldrarnas ansvar. Har man valt att ha dem får man se efter dem. Det är vad föräldraskap innebär. Precis som att man inte låter barn skutta ut på ett övergångsställe utan att se sig om. Vad spelar det för roll att de hade rätt när de ligger på sjukhus i koma? Eller ännu värre.
  • Froststar
    johandra skrev 2014-03-09 10:35:07 följande:
    Vad du tycker i ämnet är egalt. Du HAR en skyldighet som poolägare idag. Punkt.
    Enligt TS är poolen täckt. Grannen har gjort sitt. Nu får TS också göra sitt och se efter sitt barn och hägna in sin tomt och ta sitt ansvar. Punkt?
  • Froststar
    Selfish Geene skrev 2014-03-19 15:54:18 följande:
    Froststar: OM poolskyddet uppfyller kraven ska ett barn inte kunna hamna under det och drunkna så hon behöver inte hägna in gården eller låsa in barnen av den anledningen

Whatever. Låt folk släppa sina ungar vind för våg och kräva att vi madrasserar världen. Om ungarna dör kan vi alltid skylla på någon annan och skaffa en ny.

Obs, sarkastisk. Får skriva ut det för en del fattar nog inte det heller.
  • Froststar

Fugly, du har rätt. Men jag kan inte förstå varför man först flyttar någonstans och sedan börjar gnata. Varför frågar man inte om saker och ting innan man flyttar in i området? Och i TS kommer hon/han med påståenden som inte alls stämmer. Sedan påstår hon att grannen är nonchalant och usch och fy och stön att de själva måste sätta staket runt sin tomt för att skydda sina barn. Barn som TS dessutom påstår senare riskerar att knata iväg för TS kan minsann inte hålla ständigt koll på. Enligt TS är det mer acceptabelt att släppa ungarna ur sin syn under tiden man hämtar saker i huset än att grannen inte täcker sin pool medan grannen hämtar saker i huset. Det är det som stör mig. Att folk skaffar ungar och sedan förväntar sig att hela världen anpassar sig.

Vidare så skriver TS själv att grannsämjan kommer att gå åt skogen. Gör man verkligen så? Flyttar in någonstans och börjar härja direkt och kräva allt möjligt av grannarna. Tydligen finns det fler ungar i området men de föräldrarna kan visst hålla koll på sina ungar och inte bråka med grannen om poolen.

Visst finns det regler. Men av vad jag läser ut av hennes text har hon dels ingen koll på reglerna utan överdriver dem och dels är TS mest sur över att de själva ska behöva göra något för att trygga ungarnas live.

• Froststar
    Selfish Geene skrev 2014-03-19 22:43:55 följande:

Det ena utesluter inte det andra, men det är förmodligen lättare att motivera föräldrar att skydda sina barn än att motivera omgivningen att skydda andras barn från att skadas på deras fastighet. därför är det rimligt att lagstifta om tex poolskydd och andra säkerhetsåtgärder som förhindrar onödiga dödsfall, den som inte tänker på (eller bryr sig om) att andra kan komma till skada kan motiveras med ett bötesföreläggande istället, eller om de ändå inte uppfyllt sina skyldigheter: åtal

TS kräver redan i sitt TS mer än vad lagen säger. Eftersom det finns andra barn i området är det högst troligt att poolen redan är skyddad. Läs TS så kan du själv se vad som står där. Vibbarna jag skriver i 174 är de jag får då jag läser TS.

I TS fall verkar det inte vara speciellt lätt att motivera föräldrarna att skydda sina barn.
  • Froststar
    Selfish Geene skrev 2014-03-19 22:54:24 följande:

Jag får uppfattningen att ts inte är övertygad om att poolskyddet håller måttet. skulle du själv acceptera att din granne hade en bassäng med osläkt kalk på tomten utan tillräckligt skydd för att förhindra att någon ramlar i?

Vi får nog väldigt olika uppfattningar om vad TS tycker och vill. Så det är nog inte lönt att diskutera det för jag läser det på ett helt annat sätt än du gör. Förstår inte att du inte alls kan se vad TS håller på med, men men... Jag har redan skrivit i, bl.a. 174 vad jag läser ut av det TS skriver. Så det är inte lönt att gå runt i cirklar.
  • Froststar
    Selfish Geene skrev 2014-03-19 23:18:23 följande:

Vi får väl invänta att ts klargör vad hon egentligen menar. hur skulle du ställa dig till att en av dina grannar har en bassäng med osläkt kalk utan tillräckligt som hindrar någon från att ramla i?

Trodde att det handlade om vanlig pool. Har grannar med både gödselbrunn och annat. Enda kravet jag har på dem är att de inte har grejerna på min mark. Live and let live, du vet.
  • Froststar
    Selfish Geene skrev 2014-03-19 22:54:24 följande:

Jag får uppfattningen att ts inte är övertygad om att poolskyddet håller måttet. skulle du själv acceptera att din granne hade en bassäng med osläkt kalk på tomten utan tillräckligt skydd för att förhindra att någon ramlar i?
    Snälla, läs TS. För det första står där inget om att poolskyddet inte är på, det kom hon med senare när folk inte höll med. Hade det varit relevant för TS hade hon skrivit: "Ser ut som en tjockare press typ men är inte på" istället för bara "Ser ut som en tjockare press typ"

I TS svamlar hon om staket och andra krav som inte är riktiga. Inte om man har poolskydd, vilket grannen har.

Hon har inte tagit reda på vad det är för skydd, skriver själv "Ser ut som en tjockare press typ. Har ej kollat närmre"

Hon flyttar in som ny i ett område och börjar omorganisera och bryr sig inte ens om att dra igång ett bråk.

Hon vill inte skydda sina barn, anser att alla andra ska göra mer än hon själv. Citerar "Det är alltså fri lejd för mina barn. Ska vi behöva sätta staket runt hela vår tomt pga grannens nonchalans?"

Därav min uppfattning om och inställning till den typen av förälder och granne som TS verkar vara.

• Froststar
    Selfish Geene skrev 2014-03-20 12:26:56 följande:
    För min del är det oväsentligt vilken "typ" av förälder ts är, även barn till ansvarslösa föräldrar behöver skyddas, klumpiga människor, vilda djur, tama med lösgörande djur och folk som inte respekterar tomtgränser likaså.

Alla som lever i ett samhälle är skyldiga att förhindra att deras ägodelar orsakar onödiga dödsfall, i det här fallet en bad-pool.
    Om grannens poolskydd uppfyller kraven svensk lag ställer på säkerheten finns ingen reell risk att någon drattar i och drunknar, jag betvivlar att någon vettig vuxen blir kränkt av att en ny granne hör sig för om vilken typ av poolskydd man har, de flesta förstår att föräldrar är rädda om sina barn och vill se till att deras omgivning är så säker som möjligt
    Visst. Have it your way. Whatever.
  • Froststar
    Selfish Geene skrev 2014-03-20 21:08:43 följande:

I det här fallet går det "my way" lagen är väldigt tydlig när det handlar om fastighetsägares ansvar, de som inte gillar reglerna kan välja att leva utanför samhället där det inte finns andra människor att ta hänsyn till.

Det var inte det det handlar om. Utan att du vägrat inse att TS är enbart ute efter att bråka och hävda sin rätt som faktiskt inte är det. Har gett exempel otaliga gånger på det. Om du nu är fast besluten för att hålla fast vid det du vill läsa ut av det hela kan jag ju inte påverka det. Därför skrev jag sådär. Who cares liksom.
  • Froststar

Det jag skrev i 182. Det är så jag tolkar TS inlägg och inget bevisar motsatsen.

• Froststar
    Selfish Geene skrev 2014-03-20 21:36:26 följande:

Det verkar som att det lika gärna kan vara DU som har missuppfattat ts intentioner, om jag "vägrar förstå" att din tolkning är den rätta beror det förmodligen på att jag inte lägger särskilt stor vikt vid andrahandstolkningar av vad människor "egentligen menar", framförallt inte när det det står i direkt motsats till det ts faktiskt skriver i tråden

Som sagt, whatever.
Svar på tråden regler för pool