• waris

regler för pool

I somras flyttade vi till nytt hus, vår granne har pool. Frågade om han hade skyddsanordning, -Ja jo men vi har duk över. Ser ut som en tjockare press typ. Har ej kollat närmre. Men det finns inget staket runt utan mer ett plank som lite insyn/vindskydd. Enligt Boverket ska ett minst 90cm staket finnas utan att barn ska kunna klättra över/under. Samt grind som är låsbar. Det är alltså fri lejd för mina barn. Ska vi behöva sätta staket runt hela vår tomt pga grannens nonchalans? Det ligger ju på fastighetsägarens ansvar att ha skyddsanordning. Vad ska jag göra? Framföra o kräva att han sätter staket? Grannsämjan kommer ju gå åt skogen, samtidigt är mina (o andras) barns liv viktigare än hans estetik runt sitt hus! Finns fler barn i området dessutom... Inputs?

• Svar på tråden regler för pool
  • elmadumle

Jag vet reglerna för pool men tycker ändå att det är vansinnigt att poolägaren ska vara skyldig att ha skyddsanordningar, vi har vuxna barn och om vi skulle skaffa pool så ska vi se till att grannens ungar inte går in på våran tomt olovligen och kan drulla i, inte klokt att man ska behöva göra det.

• ciann

Din granne ansvarar för att sätta upp skydd kring pool. Om ditt barn kryper in under duken och drunknar är han skyldig.

En duk är inte nödvändigtvis tillräckligt. Det  behöver inte vara staket. Men det ska vara något låsbart poolskydd. Som man också låser när man inte badar.

• Tate

Givetvis ska grannen ha ett godkänt skydd för sin pool. Prata med grannen och säg att du är orolig för barnen, och fråga om skyddet är godkänt. Ett riktigt skydd håller för att gå på - en vanlig presenning är farligare än inget skydd alls eftersom det ger vika och så trasslar man in sig i skyddet och kan inte komma upp - alternativt att man faller igenom och inte kan ta sig upp vid kanterna.

Anledningen till att det är hårdare regler för pool än för vattendrag är bland annat för att i en pool blir det djupt direkt och därmed är det farligare än att snava i strandkanten till en sjö. Pooler ligger dessutom mitt i bostadsområden.

• Rushmore
    waris skrev 2014-03-07 09:54:29 följande:
    I somras flyttade vi till nytt hus, vår granne har pool. Frågade om han hade skyddsanordning, -Ja jo men vi har duk över. Ser ut som en tjockare press typ. Har ej kollat närmre. Men det finns inget staket runt utan mer ett plank som lite insyn/vindskydd. Enligt Boverket ska ett minst 90cm staket finnas utan att barn ska kunna klättra över/under. Samt grind som är låsbar. Det är alltså fri lejd för mina barn. Ska vi behöva sätta staket runt hela vår tomt pga grannens nonchalans? Det ligger ju på fastighetsägarens ansvar att ha skyddsanordning. Vad ska jag göra? Framföra o kräva att han sätter staket? Grannsämjan kommer ju gå åt skogen, samtidigt är mina (o andras) barns liv viktigare än hans estetik runt sitt hus! Finns fler barn i området dessutom... Inputs?
    Hur gör du med andra faror som finns runt barnen? Om jag förstått det rätt så har du inget låsbart staket runt din tomt så att du kan låsa in dina barn.
    Hur hanterar du trafiken? Tänk om barnen springer iväg och blir överkörda av en bil.
  • Fjärilslarv
    waris skrev 2014-03-07 10:51:49 följande:
    NÄR har jag gjort det? Men som jag skrev, VARFÖR INTE GÖRA VAD MAN KAN FÖR ATT SKYDDA ANDRAS BARN? SLIPPA HA PÅ SITT ANSVAR ATT GRANNENS BARN DRUNKNAT I SIN POOL?? 

JAg får ju för fan i princip bara mothugg här, jag är ingen wt morsa som sitter o röker o dricker kaffe o låter barnen sköta sig själva. Däremot kanske jag springer in medans barnen sitter ute på gräset o leker för o göra saft till dem, rädslan ligger i om de då får för sig o dra iväg under dessa 2-3min jag är inne. Grannen är då borta under dagen, o jag förlorar mitt barn? Men visst jag sätter staket runt hela tomten ist så kan grannarnas barn gå o drunkna istället då...!! Problem solved!
    för att andras barn inte är mitt ansvar så länge jag inte har bjudit över dem kanske. håll dina ungar på din tomt!
  • In Sweden

Med tanke på att grannen har installerat den skyddsduk som krävs av reglerna, så tycker jag att hen har gjort sitt. Jag hade inte velat sätta upp ett mer eller mindre fult staket bara för en pool. Sen även kostnadsaspekten, han har ett godkänt skydd, varför ska hen betala för två?

Nej, TS om du verkligen bryr dig om dina barn så tar du tag och sätter ett ordentligt staket runt din tomt.

• annniel

I min trädgård har jag superdyra, ömtåliga växter. Jag har även flera mycket dyra prydnader och skulpturer och min trädgård är dessutom färgglad och väldigt inbjudande för barn. 

Om din unge förstörde något i min trädgård skulle det kosta dig rätt så många tusenlappar, nu undrar jag hur du skulle göra om jag var din granne? Skulle du riskera flera tusen varje gång ditt barn gick ut eller skulle du då sätta upp staktet?

• Falumamman

Är det inte bättre att man håller koll på sina egna barn när dom är ute?

• FuckGoggleAskMe
    waris skrev 2014-03-07 10:32:21 följande:
    Naturligtvis har jag koll på mina barn!! Men som sagt kan man inte sitta o glo på dem 24/7. Jag gör ju va jag kan, samtidigt behöver grannen typ bygga 4m för att poolen ska vara säker, vi behöver staketa in 3000m2!! Viss skillnad!!

Har ingen aning om regler för pooler, men har man små barn måste man sitta och glo på dem 24-7 för att vara säker på att inget ont händer dem. Struntar i vems ansvar det är för ditt och datt, jag har ansvar för mitt barn och gör vad jag kan för att skydda det. När barnet var 2 år innebar det t.ex. att alltid vara alldeles i närheten och ha järnkoll.
  • Bollen2

Jag hade satt staket. Vi har staket fast ingen granne har pool. På ett ögonblick kan de iväg..om man inte vaktar varje sekund! Värt varenda krona!

Svar på tråden regler för pool