• waris

regler för pool

I somras flyttade vi till nytt hus, vår granne har pool. Frågade om han hade skyddsanordning, -Ja jo men vi har duk över. Ser ut som en tjockare press typ. Har ej kollat närmre. Men det finns inget staket runt utan mer ett plank som lite insyn/vindskydd. Enligt Boverket ska ett minst 90cm staket finnas utan att barn ska kunna klättra över/under. Samt grind som är låsbar. Det är alltså fri lejd för mina barn. Ska vi behöva sätta staket runt hela vår tomt pga grannens nonchalans? Det ligger ju på fastighetsägarens ansvar att ha skyddsanordning. Vad ska jag göra? Framföra o kräva att han sätter staket? Grannsämjan kommer ju gå åt skogen, samtidigt är mina (o andras) barns liv viktigare än hans estetik runt sitt hus! Finns fler barn i området dessutom... Inputs?

• Svar på tråden regler för pool
  • Eva Lilli
    fjonkelina skrev 2014-03-08 20:16:50 följande:
    Nej,det är bättre att grannungarna trillar i och drunknar så har dom lärt sig en läxa.
    Drunknar i sjön på sin egen tomt? Ska hela sjön, som många hus gränsar till hägnas in eller ska kanske de ansvariga föräldrarna ordna sin miljö med staket om de inte vill ha ögonen på de små.
    Jag anser att små barn är föräldrarnas ansvar och ska passas av sina föräldrar! 
  • Egen pool

Har egen pool idag, innan hade grannen det bara. För det första så såg vi det vid visningen och valde att flytta in bredvid någon med pool. Inte skulle vi ställa till med en scen sedan efter inflyttning om staket etc, då får man ordna sin egen inhägnad på sin egen mark.
    NI VALDE ATT FLYTTA DIT TS. Detv är ett aktivt val ni gjort.
    Vi har också barn och säkrade egen tomt, INTE HELA tomten men en del.
    Är det värt att offra gransämjan för att ni är nyinflyttade och tittade inte runt på omgivningen innan...

• Helly

Innan barnet är simkunnigt så lämnar man inte barnet ensamt där det kan trilla i en pool eller sjö. Så himla svårt är det väl inte att fatta?

• camcam1

Det finns regler ang säkerheten runt pooler som man måste följa.

Det är två helt skiljda frågor som diskuteras i tråden. Den ena är kravet för poolägare och den andra är föräldraansvaret. Föräldraansvaret upphör aldrig men barn gör inte alltid som dom blir tillsagda. Det behöver inte vara ts tvååring men kanske någon grannes 8-åring som smyger in, halkar till, slår i huvudet och drattar i.

• Froststar
    waris skrev 2014-03-07 23:28:57 följande:
    Suck! Jag har koll på mina barn, i princip vänder jag knappt ryggen till när vi är ute. Vi gör allt vi kan för att visa att man inte springer iväg, vi lär dem respekt för vatten och simmar. Men jag ska sätta staket!! O sitta o titta på mina barn varje sekund de närmsta åren. Sen hoppas jag alla grannar bygger staket så inte deras barn (som vi faktiskt hittat vid poolen) går dit igen o trillar i utan att nån ser/hör.
    Jag är orolig!! Då får man idiotiska påhopp om att jag inte tar ansvar eller ser efter mina barn. Naturligtvis (som jag redan skrivit) håller jag koll så gott jag kan. Men att grannen lämnar poolen öppen på dagarna när dom inte är hemma finner jag extremt oansvarigt!
    Sen va det inte 4m omkrets på poolen som nån trodde, det är ca 4m som behöver kompletteras för att poolen ska vara helt inhängnad... O återigen, ingen vet hur det ser ut där vi bor så spekulera i hur vårt staket bör byggas är dödfött.

Om det är så illa varför flyttade du med så oregerliga ungar eller som förälder som inte orkar se efter sina ungar, till ett ställe där närmaste grannen har pool? I ditt fall borde sådant område vara uteslutet. Likaså områden med annat än gågator inkl. förbud mot cyklar och skateboard. Områden där grannar äger stegar. Områden där det finns lantbruk nära. Vattendrag. Sjöar. Byggarbetsplatser. Järnvägsspår. Och en massa annat.
    Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • The Fugly
    camcam1 skrev 2014-03-08 23:03:52 följande:

Det är två helt skiljda frågor som diskuteras i tråden. Den ena är kravet för poolägare och den andra är föräldraansvaret. Föräldraansvaret upphör aldrig men barn gör inte alltid som dom blir tillsagda. Det behöver inte vara ts tvååring men kanske någon grannes 8-åring som smyger in, halkar till, slår i huvudet och drattar i.

Precis, det är äpplen och päron som diskuteras och faran gäller inte enbart så små barn som kräver ständig tillsyn.
  • MajaVira
    Froststar skrev 2014-03-08 23:58:23 följande:

Om det är så illa varför flyttade du med så oregerliga ungar eller som förälder som inte orkar se efter sina ungar, till ett ställe där närmaste grannen har pool? I ditt fall borde sådant område vara uteslutet. Likaså områden med annat än gågator inkl. förbud mot cyklar och skateboard. Områden där grannar äger stegar. Områden där det finns lantbruk nära. Vattendrag. Sjöar. Byggarbetsplatser. Järnvägsspår. Och en massa annat.
    Med den logiken kan man ju ifrågasätta varför man behöver använda bilstol och bälte i bilen, för barnen kan ju ändå bli överkörda på väg till eller från bilen. Varför använda cykelhjälm när barnet kan cykla ner i en sjö och dö av drunkning. Etc. Etc.

Om det finns regler för vilka skydd som finns vid en pool, ja då ska de reglerna följas.
  • Selfish Geene

Den som äger dammen/poolen är ansvarig för den, om ett barn drunknar i din damm kan du dömas för vållande till annans död
    (En klen tröst för familjen till det döda barnet föratåss men det borde motivera pool/damm-ägaren att säkra sin tomt så att barn inte kommer åt den)

• Themis
    camcam1 skrev 2014-03-08 23:03:52 följande:

Men hur mycket mer regler ska man i så fall ha för att vissa 8-åringar inte lyder sina föräldrar?

Ska grannen ha ett spritskåp med kodlås, måste han förvara sina bilnycklar i låst skåp vid varje tidpunkt för att inte den försigkomna odågan ska sno nycklarna och börja en drunken cruise, ska det vara förbud enligt lag på att ha cigg och alvedon i handväskan för att grannes unge kan smyga in i hallen och tratta i sig dessa?

Jag tycker bara inte att resonemanget håller.

Om jag hade mer pengar skulle det inte vara ett problem att jag är så lat. /Themis
  • Selfish Geene

Om spritskåpet står på tomten där barn kan komma åt det ska det absolut vara låst, allmänheten har inte rätt att gå in i ditt hus (men du är ansvarig för att ditt hus är så säkert att människor du bjudit in inte skadas där)

Svar på tråden regler för pool