• waris

regler för pool

I somras flyttade vi till nytt hus, vår granne har pool. Frågade om han hade skyddsanordning, -Ja jo men vi har duk över. Ser ut som en tjockare press typ. Har ej kollat närmre. Men det finns inget staket runt utan mer ett plank som lite insyn/vindskydd. Enligt Boverket ska ett minst 90cm staket finnas utan att barn ska kunna klättra över/under. Samt grind som är låsbar. Det är alltså fri lejd för mina barn. Ska vi behöva sätta staket runt hela vår tomt pga grannens nonchalans? Det ligger ju på fastighetsägarens ansvar att ha skyddsanordning. Vad ska jag göra? Framföra o kräva att han sätter staket? Grannsämjan kommer ju gå åt skogen, samtidigt är mina (o andras) barns liv viktigare än hans estetik runt sitt hus! Finns fler barn i området dessutom... Inputs?

• Svar på tråden regler för pool
  • Helly
    Tom Araya skrev 2014-03-07 14:03:01 följande:
    Enligt min logik borde det inte vara andra regler för pool än för andra vattensamlingar man kan drunkna i, men det är det tydligen....Obestämd
    Andra vattensamlingar finns ofta inte så tätt inpå tät bebyggelse som grannar gör. =) Men jag håller med om att det lätt blir lite fånigt om man t.ex. bor på sjötomt, att poolen måste vara inhägnad när det finns en hel j*vla sjö på andra sidan huset.
  • UCharlotte

Jag har inte läst igenom hela tråden men vad grannen har på sin tomt är väl inte TS problem. Alla måste själva ta ansvar för sina ungar, allt annat är ju bara löjligt. 

Jag växte upp med pool som när jag var liten, har du eget barn men ingen pool.

• Natulcien

Alltså...om man har barn som rusar i pooler och ut i vägen och hur som helst så sätter man väl upp staket runt sin tomt, eller? Alternativt så umgås man med sina barn utomhus...?

Vi har en 3,5-åring och bor i hus. Vi har inget staket. Men på villagatan kör det bilar och ca 100 m bort finns en å med en brant sluttning ned. Det finns även mycket hundar och katter i området som kan rivas/bitas om de ofredas av barn.

Lösning: Vi leker tillsammans med sonen utomhus och håller koll på honom. Det skulle aldrig falla mig in att kräva att grannen skulle sätta upp staket om hen skulle anlägga en pool. Mitt barn - mitt ansvar.

• Bisquit
    Nape skrev 2014-03-07 13:21:50 följande:
    Jag hade inte förstört grannsämjan kring detta. Även föräldern har ansvar över sitt barn och med ett barn jag inte kan passa hela tiden finns även andra faror- som vägar.

Jag hade ordnat med eget staket kring min tomt. I krisfall, om det kändes för kostsamt, hade jag talat med grannen.

"Du, det ser så underbart ut med pool men jag tycker det känns lite läskigt. Du vet lilla X är ju så snabb och nyfiken nu och jag är lite orolig. Du har inte funderat på att bygga staket kring din pool? Det kan verkligen bli superfint, som ett litet poolområde har jag sett. Jag kan vara med och betala hälften av kostnaden."

Mycket bra förslag!

Kan vara en väldigt bra idé att behålla grannsämjan. Vem vet, kanske ts och barnen får komma och bada i grannens pool en het sommardag när barnen blivit lite större?

• Zingoo
    TaSe skrev 2014-03-07 10:46:15 följande:
    Regeln säger att man antingen ska ha ett staket eller en presenning. Grannen har alltså ingen skyldighet alls att sätta staket. Hen har en presenning.
    /poolägare med både staket och täckning.
    Vi har då alltid haft pool, och bott i ett villa kvarter, och jag kan garantera att inga av våra grannars barn har någonsin kommit över på vår tomt, Iof har vi pool med låst pooltak, men de förtäljer inte historien, Er granne har skydd till sin pool, nu är de er tur att se till att skydda era barn, Sen fattar jag inte riktigt om ni nu har så pass stor tomt, varför ska då dina barn gå in till grannens tomt? :O
  • Mosen

Men hallå är det svårt att förstå?

Enligt lagar och regler är det poolägarens ansvar. Punkt slut. Slut. Slut.

• Olympia
    Mosen skrev 2014-03-07 14:38:15 följande:

Poolägaren har tagit sitt ansvar i och med att han har poolskydd.
  • jashrinah

sätt upp staket själv :) 

massor med folk som har pol här men aldrig har jag sätt någon som har staket runt polen !? 

• La Lola
    Mosen skrev 2014-03-07 14:38:15 följande:

O denne har poolskydd.

Tycker du att Ts inte har ett jäkla ansvar alls att hålla sina barn borta från poolen?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden regler för pool