• waris

regler för pool

I somras flyttade vi till nytt hus, vår granne har pool. Frågade om han hade skyddsanordning, -Ja jo men vi har duk över. Ser ut som en tjockare press typ. Har ej kollat närmre. Men det finns inget staket runt utan mer ett plank som lite insyn/vindskydd. Enligt Boverket ska ett minst 90cm staket finnas utan att barn ska kunna klättra över/under. Samt grind som är låsbar. Det är alltså fri lejd för mina barn. Ska vi behöva sätta staket runt hela vår tomt pga grannens nonchalans? Det ligger ju på fastighetsägarens ansvar att ha skyddsanordning. Vad ska jag göra? Framföra o kräva att han sätter staket? Grannsämjan kommer ju gå åt skogen, samtidigt är mina (o andras) barns liv viktigare än hans estetik runt sitt hus! Finns fler barn i området dessutom... Inputs?

• Svar på tråden regler för pool
  • Tovaliten

Tänkte lite mer på det här när jag var ute och insåg att det inte skulle spela någon som helst roll vilken typ av skydd grannen sätter upp.

JAG SKULLE ALDRIG LITA PÅ ATT SKYDDET ELLER GRINDEN VAR LÅST!

De kanske bara är inne och dricker vatten, hämtar kaffe, sätter på tvättmaskinen och lämnar olåst, vilket måste vara OK...

Alltså måste du se till att skydda dina barn, för det skulle inte hjälpa med allt skydd i världen om ni har riktig otur.

Jag skulle se till att skapa någon typ av skydd på min egen tomt och aldrig förlita mig på grannens, det kan alltid finnas ett hål i ett system som inte ständigt kontrolleras. 

Lycka till, vad du än väljer, TS!

• Froststar

TS, vad sägs om att ta hand om dina egna barn och själv se till att ta ansvar och se till att de inte lämnas ensamma? Eller ska gatorna också sättas staket runt? Ingen får cykla, ingen får ha verktyg framme, inga stegar som ungarna kan klättra på? Ska alla begränsas pga dig och dina barn? Jag känner till reglerna för pool men vad tycker du om "ditt barn är först och främst ditt ansvar och inte grannens" inställningen? Det är nämligen så jag ser på det. 

Min avatar speglar känslorna jag får då jag läser genomsnittliga FL-ares inlägg
  • Valeriya
    Froststar skrev 2014-03-07 21:44:54 följande:
    TS, vad sägs om att ta hand om dina egna barn och själv se till att ta ansvar och se till att de inte lämnas ensamma? Eller ska gatorna också sättas staket runt? Ingen får cykla, ingen får ha verktyg framme, inga stegar som ungarna kan klättra på? Ska alla begränsas pga dig och dina barn? Jag känner till reglerna för pool men vad tycker du om "ditt barn är först och främst ditt ansvar och inte grannens" inställningen? Det är nämligen så jag ser på det. 
  • mteriksson

Jag har pool själv. Vi har ett glastak med lås över. Alla våra grannar har pool. Men skulle aldrig lita på att dessa var låsta!! Aldrig! Skaffa staket ts!

• mteriksson
    Tovaliten skrev 2014-03-07 19:18:16 följande:
    Tänkte lite mer på det här när jag var ute och insåg att det inte skulle spela någon som helst roll vilken typ av skydd grannen sätter upp.

JAG SKULLE ALDRIG LITA PÅ ATT SKYDDET ELLER GRINDEN VAR LÅST!

De kanske bara är inne och dricker vatten, hämtar kaffe, sätter på tvättmaskinen och lämnar olåst, vilket måste vara OK...

Alltså måste du se till att skydda dina barn, för det skulle inte hjälpa med allt skydd i världen om ni har riktig otur.

Jag skulle se till att skapa någon typ av skydd på min egen tomt och aldrig förlita mig på grannens, det kan alltid finnas ett hål i ett system som inte ständigt kontrolleras. 

Lycka till, vad du än väljer, TS!
    Exakt!
  • waris

Suck! Jag har koll på mina barn, i princip vänder jag knappt ryggen till när vi är ute. Vi gör allt vi kan för att visa att man inte springer iväg, vi lär dem respekt för vatten och simmar. Men jag ska sätta staket!! O sitta o titta på mina barn varje sekund de närmsta åren. Sen hoppas jag alla grannar bygger staket så inte deras barn (som vi faktiskt hittat vid poolen) går dit igen o trillar i utan att nån ser/hör.

Jag är orolig!! Då får man idiotiska påhopp om att jag inte tar ansvar eller ser efter mina barn. Naturligtvis (som jag redan skrivit) håller jag koll så gott jag kan. Men att grannen lämnar poolen öppen på dagarna när dom inte är hemma finner jag extremt oansvarigt!

Sen va det inte 4m omkrets på poolen som nån trodde, det är ca 4m som behöver kompletteras för att poolen ska vara helt inhängnad... O återigen, ingen vet hur det ser ut där vi bor så spekulera i hur vårt staket bör byggas är dödfött.

• Carolina01

Jo dom har skyldighet att ha godkänt "lås" för poolen, tyvärr kanske de glömmer eller struntar i att låsa och då kan ju olyckan vara framme! Personligen hade jag skaffat staket OCH kontrollerat att deras skydd är godkänt! Små barn och vatten är en riktigt obehaglig kombo!

• MuppinCowboy

"Bestämmelser om skydd mot drunkning finns i två lagstiftningar, både i bygglagstiftningen (Boverkets byggregler) och i ordningslagen. Båda lagarna innehåller bestämmelser om att bassänger och liknande anläggningar ska ha ordentliga säkerhetsskydd och att skyddet mot barnolycksfall särskilt ska uppmärksammas.

Boverkets byggregler gäller endast för fasta pooler och bassänger på tomtmark, inte lösa pooler. Ansvaret för att uppfylla kraven vilar på fastighetsägaren. Ordningslagen omfattar alla bassänger, fasta som lösa, på tomtmark och på allmän plats. Enligt ordningslagen är det anläggningens ägare som ansvar för att bestämmelserna i lagen uppfylls.

Enligt Boverkets byggregler krävs skydd mot olycksfall om vattnet djupare än 20 cm. Lämplig skyddsanordning kan vara:

Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås. En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd. Skyddet måste klara vikten av ett barn utan att ge vika."

källa Boverket www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-anmalan/Detta-galler-for-pooler/

Sen anser jag att man även självklart har ett föräldraansvar då det finns mer än pooler som är farliga för små barn men som poolägare har man regler att följa.
    Men som förälder ska man också oavsett om det innebär fara eller inte se till att barn inte är inne på andras tomter och det avhjälps med ett eget staket.

Dumhet diskriminerar inte
  • johandra

Vi har pool på vår tomt och bor i ett vanligt bostadsområde där husen ligger typ på varandra. Mycket barn finns det såklart.

Vi har inget staket runt vår pool, däremot så har vi staket runt tomten samt ett skydd som klarar både barns och vuxnas vikt. Detta är inget vi berättat för varken våra eller andras barn dock då jag tror att det skulle locka dom att testa bara för att.

Att lämna poolen otäckt dagtid är inte ok, den ska vara stängd när ingen är där.

Med det sagt, vi har gjort det vi är skyldiga till och vi känner oss trygga med våra val. Och visst är vi skyldiga att se till så inga andra barn(eller djur för den delen) kan drunkna, men om du är orolig för att dina barn ska rymma från din tomt så är det ditt problem, inte mitt. Sätt ett staket runt din egen tomt så har du lite bättre koll på dem. Ingen kan ha koll på sina barn 24-7 så är det ju. Men självklart ska du ta upp den otäckta poolen med dina grannar.

Dock så tipsar jag om att ta det över en trevlig konversation utan anklagelser i tonen. Prata med dina grannar. 

Lycka till!

• Majuni

Hur gör man med vattnet som finns i naturen? Typ vattenpölar....

Svar på tråden regler för pool