• johandra

regler för pool

Vi har pool på vår tomt och bor i ett vanligt bostadsområde där husen ligger typ på varandra. Mycket barn finns det såklart.

Vi har inget staket runt vår pool, däremot så har vi staket runt tomten samt ett skydd som klarar både barns och vuxnas vikt. Detta är inget vi berättat för varken våra eller andras barn dock då jag tror att det skulle locka dom att testa bara för att.

Att lämna poolen otäckt dagtid är inte ok, den ska vara stängd när ingen är där.

Med det sagt, vi har gjort det vi är skyldiga till och vi känner oss trygga med våra val. Och visst är vi skyldiga att se till så inga andra barn(eller djur för den delen) kan drunkna, men om du är orolig för att dina barn ska rymma från din tomt så är det ditt problem, inte mitt. Sätt ett staket runt din egen tomt så har du lite bättre koll på dem. Ingen kan ha koll på sina barn 24-7 så är det ju. Men självklart ska du ta upp den otäckta poolen med dina grannar.

Dock så tipsar jag om att ta det över en trevlig konversation utan anklagelser i tonen. Prata med dina grannar. 

Lycka till!

• johandra
    Majuni skrev 2014-03-08 07:31:20 följande:
    Hur gör man med vattnet som finns i naturen? Typ vattenpölar....
    Det är ju egalt...

Har man vatten som är djupare än 20cm på sin tomt så har du som tomtägare ett ansvar, så är det.

Jag håller med TS i sak, det ska inte finnas en öppen pool på en tomt när ingen är hemma. Men jag tror att det är fel väg att skriva av sig irritationen på ett forum. Det enda som kan hjälpa är att prata med poolägarna själva och försöka nå fram. Bäst brukar en trevlig ton funka.
  • johandra
    Selfish Geene skrev 2014-03-09 09:15:25 följande:
    Den som äger dammen/poolen är ansvarig för den, om ett barn drunknar i din damm kan du dömas för vållande till annans död
    (En klen tröst för familjen till det döda barnet föratåss men det borde motivera pool/damm-ägaren att säkra sin tomt så att barn inte kommer åt den)

exakt!

Men jag tror ändå på att tänka på grannsämjan och föra en trevlig konversation med de grannar man ska bo bredvid. Självklart ska de täcka sin pool, men att bli förbannad innan man ens pratat med dom och sen gå in i diskussion med den attityden bådar inte gott för framtida relationer. De kanske inte ens har tänkt på hur farligt vatten kan vara för barn och djur? De kanske inte är medvetna om sina skyldigheter osv? Ta ett vänligt samtal med grannarna ts. Får du inte gehör så är det ju en annan fråga då du absolut har rätten på din sida men starta inte krig innan ni försökt lösa det hela.

Lycka till!

• johandra

och en sak till, han/hon är INTE skyldig att sätta staket. Det går lika bra med ett poolskydd som klarar vikten för barn/vuxna. Ett säkerhetsskydd alltså...

• johandra
    Themis skrev 2014-03-09 10:18:42 följande:
    Allmänheten har inte rätt att springa runt på min tomt heller. Grundregeln enligt allemansrätten är att du inte får passera över eller vistas på en privat tomt.

BrB 12K, 4§
    Citat:
    Tager man olovlig väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas därav, dömes för tagande av olovlig väg till böter.

Avsnittet om skada gäller bara "annan äga" enligt Naturvårdsverkets tolkning, så man får inte gå på privat tomt, punkt.

Det spelar ingen roll, som poolägare har du en skyldighet att skydda andra...
  • johandra
    Themis skrev 2014-03-09 10:27:20 följande:
    Och min poäng är fortfarande att jag inte tycker att reglerna om pool är rimliga och jag diskuterar detta.

Jag har ingen pool och vill inte ha en heller i detta feskalla land men jag anser fortfarande inte att reglerna är rimliga.

På hur många olika sätt ska man behöva förbjuda utöver "du får inte gå på privat tomt" liksom? Det borde aboslut räcka, skyll dig själv om du går in utan att vara inbjuden.

Vad du tycker i ämnet är egalt. Du HAR en skyldighet som poolägare idag. Punkt.
  • johandra
    Themis skrev 2014-03-09 10:39:25 följande:
    Jag diskuterar lagstiftning så mycket jag vill, oavsett att vissa verkar ha svårt att begripa poängen.

nej då jag förstår din poäng...Men det spelar liksom ingen roll vad du tycker, det finns skyldigheter som poolägare ändå.
Svar på tråden regler för pool