• waris

regler för pool

I somras flyttade vi till nytt hus, vår granne har pool. Frågade om han hade skyddsanordning, -Ja jo men vi har duk över. Ser ut som en tjockare press typ. Har ej kollat närmre. Men det finns inget staket runt utan mer ett plank som lite insyn/vindskydd. Enligt Boverket ska ett minst 90cm staket finnas utan att barn ska kunna klättra över/under. Samt grind som är låsbar. Det är alltså fri lejd för mina barn. Ska vi behöva sätta staket runt hela vår tomt pga grannens nonchalans? Det ligger ju på fastighetsägarens ansvar att ha skyddsanordning. Vad ska jag göra? Framföra o kräva att han sätter staket? Grannsämjan kommer ju gå åt skogen, samtidigt är mina (o andras) barns liv viktigare än hans estetik runt sitt hus! Finns fler barn i området dessutom... Inputs?

• Svar på tråden regler för pool
  • Benbrott

Hur svårt kan det vara: "Boverket ger förslag på lämpliga skyddsanordningar i de allmänna råden i BBR. En lösning är ett staket som är minst 90 centimeter högt och som barn inte kan klättra på eller krypa under. En grind i ett sådant staket bör ha säkerhetsbeslag eller liknande så att små barn inte kan öppna den. En annan lösning är att täcka poolen med en presenning eller ett skyddsnät med högst 50 millimeter maskvidd. Skyddet måste klara vikten av ett barn utan att ge vika."

Man behöver alltså inte ha båda, det räcker för poolägaren att täcka poolen med en godkänd presenning eller liknande.

• La Lola
    LaFontaine skrev 2014-03-07 15:02:29 följande:
    www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-a.../

Här är reglerna (inte specifikt till dig, men det passade bra). Inget säger att det måste finnas ett staket kring poolen. 
    Jamen då så.
    Sen är ju problemet är att grannen tydligen lämnar poolen oövervakad utan skydd.
    Men då måste det ju verkligen vara i Ts intresse att själv se till att hennes barn är skyddade. Dvs sätta upp ett staket på sin tomt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sigill
    waris skrev 2014-03-07 10:32:21 följande:
    Naturligtvis har jag koll på mina barn!! Men som sagt kan man inte sitta o glo på dem 24/7. Jag gör ju va jag kan, samtidigt behöver grannen typ bygga 4m för att poolen ska vara säker, vi behöver staketa in 3000m2!! Viss skillnad!!

Det måste vara världens minsta pool. Fyra meter i omkrets?!

Eller tänker du att det bara är sidan som vetter mot DIN tomt som behöver staket?
  • hallontryffel
    sigill skrev 2014-03-07 14:58:45 följande:
    Fast det är ju dina barn. Jag tycker att man kan anstränga sig lite för sina barns säkerhet oavsett vad någon paragraf säger.

Håller med! Om olyckan var framme så skulle det väl inte vara nån tröst att kunna säga att "det var grannens fel att barnet drunknade eftersom hen inte följt säkerhetsföreskrifterna".

Jag skulle i alla fall gräma ihjäl mig om jag visste att jag underlåtit att göra det jag kunnat (ex.vis satt upp staket själv) för att mitt barn skulle kunna vistas tryggt på gården.
  • The Fugly
    La Lola skrev 2014-03-07 15:11:49 följande:
    Jamen då så.
    Sen är ju problemet är att grannen tydligen lämnar poolen oövervakad utan skydd.
    Men då måste det ju verkligen vara i Ts intresse att själv se till att hennes barn är skyddade. Dvs sätta upp ett staket på sin tomt.
    Lämnar grannen poolen oövervakad utan skydd är det samma sak som att inte ha ett skydd så grannen är på inget sätt fri från ansvar pga av det ibland finns ett poolskydd.

Sen blir ju barn äldre och lär sig öppna grindar och klättra över staket så att förlita sig på ett staket känns väl inte helt hundra om poolen är bristfälligt skyddad. Barn gör dumma saker.
    Ever stop to think, and forget to start again?
  • La Lola
    The Fugly skrev 2014-03-07 15:16:28 följande:
    Lämnar grannen poolen oövervakad utan skydd är det samma sak som att inte ha ett skydd så grannen är på inget sätt fri från ansvar pga av det ibland finns ett poolskydd.

Sen blir ju barn äldre och lär sig öppna grindar och klättra över staket så att förlita sig på ett staket känns väl inte helt hundra om poolen är bristfälligt skyddad. Barn gör dumma saker.
    Nä, jag menade mer att han inte behöver ha både poolskydd o staket.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • The Fugly
    La Lola skrev 2014-03-07 15:17:43 följande:
    Nä, jag menade mer att han inte behöver ha både poolskydd o staket.
    Det har du helt rätt i. Finns det ena och används har grannen gjort sitt.
    Ever stop to think, and forget to start again?
  • Tovaliten

Jag skulle nog inhägna ett mindre område på min egen tomt, kanske typ ett lekhörn, med sandlåda och sånt. Jag skulle kanske också sätta ett staket/häck mot den sida som är grannens och redan nu lära barnet att det inte är OK att passera tomtgränsen. Då tar det mer än ett ögonblick och så mycket bör du ändå ha koll på tvååringen...

Vi bor i radhus och vår dotter lärde sig redan i treårsåldern var vår tomtgräns går, trots att det bara är typ 20 cm hög avgränsning.

Det handlar ju bara om några få år då du måste bevaka ditt barn noggrannare (eller lämna det i sandlådan). Känns faktiskt lite taskigt att tvinga grannen att bygga något hen inte vill ha. Framför allt eftersom ni måste ha sett poolen när ni flyttade in...

För mig skulle grannsämjan vara betydligt viktigare än att kunna lämna barnet obevakat... Tänker du bara på det blir det inte ett problem. Ungefär som att ha sjötomt...

• jashrinah
    La Lola skrev 2014-03-07 15:11:49 följande:
    Jamen då så.
    hur länge får polen vara utan skydd för att det skall räknas ? får man gå in och hämta ett glas saft ? 
Svar på tråden regler för pool