• waris

regler för pool

I somras flyttade vi till nytt hus, vår granne har pool. Frågade om han hade skyddsanordning, -Ja jo men vi har duk över. Ser ut som en tjockare press typ. Har ej kollat närmre. Men det finns inget staket runt utan mer ett plank som lite insyn/vindskydd. Enligt Boverket ska ett minst 90cm staket finnas utan att barn ska kunna klättra över/under. Samt grind som är låsbar. Det är alltså fri lejd för mina barn. Ska vi behöva sätta staket runt hela vår tomt pga grannens nonchalans? Det ligger ju på fastighetsägarens ansvar att ha skyddsanordning. Vad ska jag göra? Framföra o kräva att han sätter staket? Grannsämjan kommer ju gå åt skogen, samtidigt är mina (o andras) barns liv viktigare än hans estetik runt sitt hus! Finns fler barn i området dessutom... Inputs?

• Svar på tråden regler för pool
  • La Lola
    Dixie skrev 2014-03-07 10:34:48 följande:

men är du inte orolig för att din tvååring springer ut på vägen - i min värld är det en större fara än att mitt barn skulle ramla ner i grannes pool?
    Jag tänker också att det rimligtvis borde finnas fler faror än denna pool.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    waris skrev 2014-03-07 10:36:12 följande:
    för att tomten är så stor kanske? eller ska jag bygga en liten hage tycker du? Du har ju ingen aning om hur min tomt ser ut eller i vilken terräng den ligger i? Så säger jag att jag måste sätta staket runt den ytan så måste du ju tro på mig utan att ifrågasätta?!
    Och det är enbart denna pool som kan utgöra en fara? Inget annat?
  • waris
    Dixie skrev 2014-03-07 10:34:48 följande:

men är du inte orolig för att din tvååring springer ut på vägen - i min värld är det en större fara än att mitt barn skulle ramla ner i grannes pool?
    VI bor på vischan... på en återvändsgata. där alla kör sakta pga alla har barn... o som sagt håller jag koll så gott jag kan.
  • Dixie
    waris skrev 2014-03-07 10:38:03 följande:
    VI bor på vischan... på en återvändsgata. där alla kör sakta pga alla har barn... o som sagt håller jag koll så gott jag kan.

jaja, då har du väl inget annat alternativ än att gå inte till grannen och kräva att han sätter upp ett staket!
  • The Fugly
    La Lola skrev 2014-03-07 10:26:11 följande:
    Är det gratis o går på två sekunder för poolägaren?
    Skillnaden är att poolägaren accepterade det ansvaret och kostnaden när hen skaffade pool. Har man inte råd och tid att uppfylla sin skyldighet att ha en godkänd säkerhetsanordning ska man inte ha pool.

Sen skulle jag som förälder i alla lägen sätta staket runt vår tomt också, av flera skäl, men poolägaren ska också vidta åtgärder.

TS, är du säker på att skyddet som grannen har inte är ett godkänt skydd, pool-guard? Det måste inte vara ett staket sist jag kollade.
  • waris
    La Lola skrev 2014-03-07 10:37:15 följande:
    Och det är enbart denna pool som kan utgöra en fara? Inget annat?
    Jo visst, ormar, spindlar, fallande träd, älgar, vildsvin, räven, trappan, spisen, stubbar osv osv... Sluta nu! Det handlar om en pool som jag är  jäkligt nojjig över. Har bekanta som förlorade sitt barn i en drunkningsolycka, trots massor med vuxna i närheten som hade "koll"... det tog ca 2-3m innan de hittade barnet, och då va det försent!! Jag vill INTE att det ska hända mig eller grannarnas barn något som FAKTISKT KAN undvikas! 
  • La Lola
    The Fugly skrev 2014-03-07 10:41:12 följande:
    Skillnaden är att poolägaren accepterade det ansvaret och kostnaden när hen skaffade pool. Har man inte råd och tid att uppfylla sin skyldighet att ha en godkänd säkerhetsanordning ska man inte ha pool.

Sen skulle jag som förälder i alla lägen sätta staket runt vår tomt också, av flera skäl, men poolägaren ska också vidta åtgärder.

TS, är du säker på att skyddet som grannen har inte är ett godkänt skydd, pool-guard? Det måste inte vara ett staket sist jag kollade.
    Javisst.
    Men jag tycker det blir dumt när Ts försöker lämpa över allt ansvar på poolägaren.
  • La Lola
    waris skrev 2014-03-07 10:42:26 följande:
    Jo visst, ormar, spindlar, fallande träd, älgar, vildsvin, räven, trappan, spisen, stubbar osv osv... Sluta nu! Det handlar om en pool som jag är  jäkligt nojjig över. Har bekanta som förlorade sitt barn i en drunkningsolycka, trots massor med vuxna i närheten som hade "koll"... det tog ca 2-3m innan de hittade barnet, och då va det försent!! Jag vill INTE att det ska hända mig eller grannarnas barn något som FAKTISKT KAN undvikas! 
    Nu menade jag utanför er tomt...Tex en skog, vattendrag etc. Det trodde jag du förstod.
  • Dixie
    waris skrev 2014-03-07 10:42:26 följande:

men då förstår jag inte varför du inte sätter staket runt din tomt?
    även om grannes har ett staket - någon kan ha glömt att stänga grinden tex - varför inte göra vad du kan för att skydda ditt barn??
  • The Fugly
    La Lola skrev 2014-03-07 10:42:29 följande:
    Javisst.
    Men jag tycker det blir dumt när Ts försöker lämpa över allt ansvar på poolägaren.
    Ansvaret för att poolen är säker för barn i grannskapet är uteslutande poolägarens. Att det kan finnas andra skäl att se till att ens barn inte kan dra iväg är ju en annan fråga?
Svar på tråden regler för pool