• waris

regler för pool

I somras flyttade vi till nytt hus, vår granne har pool. Frågade om han hade skyddsanordning, -Ja jo men vi har duk över. Ser ut som en tjockare press typ. Har ej kollat närmre. Men det finns inget staket runt utan mer ett plank som lite insyn/vindskydd. Enligt Boverket ska ett minst 90cm staket finnas utan att barn ska kunna klättra över/under. Samt grind som är låsbar. Det är alltså fri lejd för mina barn. Ska vi behöva sätta staket runt hela vår tomt pga grannens nonchalans? Det ligger ju på fastighetsägarens ansvar att ha skyddsanordning. Vad ska jag göra? Framföra o kräva att han sätter staket? Grannsämjan kommer ju gå åt skogen, samtidigt är mina (o andras) barns liv viktigare än hans estetik runt sitt hus! Finns fler barn i området dessutom... Inputs?

• Svar på tråden regler för pool
  • viseversa
    La Lola skrev 2014-03-07 10:26:11 följande:
    Är det gratis o går på två sekunder för poolägaren?
    Det är betydligt billigare och tar mindre tid att sätta staket runt en pool än en hel tomt ja. Eller hur tänkte du? Att det är gratis? Va han har valt att ha pool klart han ska BETALA för att göra den säker för alla andra också. Ska man förvänta sig att det är gratis menar du eller? jag förstår inte hur du tänker. 
  • La Lola
    viseversa skrev 2014-03-07 10:26:37 följande:
    Tycker du det är lika lätt att sätta staket runt en helt tomt som att sätta staket runt en pool? Ska grannen med poolen betala för det staketet då? Det tycker jag då det är HAN som valt att ha en farlig pool som barn kan drunkna i. 
    Ts måste inte sätta staket över hela tomten.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • viseversa
    La Lola skrev 2014-03-07 10:28:54 följande:
    Ts måste inte sätta staket över hela tomten.
    Nehe en liten rastgård hon kan låsa in sitt barn i eller? Jag antar att ts barn får nyttja hela deras toomt. Och vi vet inte hur ts tomt ser ut och hur lätt det är att gå in till grannen heller. Detta är en TVÅ åring vi snackar om inte en 10åring. EDn två åring är ett litet barn och kan inte förstå faror på samma sett. 
  • waris

Naturligtvis har jag koll på mina barn!! Men som sagt kan man inte sitta o glo på dem 24/7. Jag gör ju va jag kan, samtidigt behöver grannen typ bygga 4m för att poolen ska vara säker, vi behöver staketa in 3000m2!! Viss skillnad!!

• La Lola
    viseversa skrev 2014-03-07 10:31:18 följande:
    Nehe en liten rastgård hon kan låsa in sitt barn i eller? Jag antar att ts barn får nyttja hela deras toomt. Och vi vet inte hur ts tomt ser ut och hur lätt det är att gå in till grannen heller. Detta är en TVÅ åring vi snackar om inte en 10åring. EDn två åring är ett litet barn och kan inte förstå faror på samma sett. 
    Nä, det verkar väl lite konstigt? Fanns det inget mellanting i din värld?

• La Lola
    waris skrev 2014-03-07 10:32:21 följande:
    Naturligtvis har jag koll på mina barn!! Men som sagt kan man inte sitta o glo på dem 24/7. Jag gör ju va jag kan, samtidigt behöver grannen typ bygga 4m för att poolen ska vara säker, vi behöver staketa in 3000m2!! Viss skillnad!!
    Behöver ni? Varför behöver ni det?
  • viseversa
    La Lola skrev 2014-03-07 10:32:24 följande:
    Nä, det verkar väl lite konstigt? Fanns det inget mellanting i din värld?

Okej så dom ska sätta staket på den sida som löper till grannen? men att gå RUNT staketet går ju också ellerhur??
  • Dixie
    waris skrev 2014-03-07 10:32:21 följande:

men är du inte orolig för att din tvååring springer ut på vägen - i min värld är det en större fara än att mitt barn skulle ramla ner i grannes pool?
  • La Lola
    viseversa skrev 2014-03-07 10:33:26 följande:
    Okej så dom ska sätta staket på den sida som löper till grannen? men att gå RUNT staketet går ju också ellerhur??
    Det verkar ju tokigt att bara sätta upp en bit staket. Tycker jag då....
  • waris
    La Lola skrev 2014-03-07 10:32:47 följande:
    Behöver ni? Varför behöver ni det?
    för att tomten är så stor kanske? eller ska jag bygga en liten hage tycker du? Du har ju ingen aning om hur min tomt ser ut eller i vilken terräng den ligger i? Så säger jag att jag måste sätta staket runt den ytan så måste du ju tro på mig utan att ifrågasätta?!
Svar på tråden regler för pool