• La Lola

regler för pool

Hade jag varit er så hade jag satt upp staket ja.
    Utan att tveka.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    waris skrev 2014-03-07 10:08:05 följande:
    Fast poolen är inte alltid täckt när dom inte är hemma... Naturligtvis ska jag försöka få min tvååring o lära sig simma.... Sen att h*n gärna drar iväg själv vad gör jag åt det? Löplina? Det är ett ögonblicksverk!!
    Sätt upp ett staket.
  • La Lola
    Scratt skrev 2014-03-07 10:11:34 följande:
    Jag hade lätt satt upp staket, mycket hellre än att börja gnälla hos grannen...

Jag har säkert fel men jag trodde dessutom att en duk eller staket var regeln...
    Precis. Man kan ju inte bara lämpa över allt ansvar på grannen.
  • La Lola
    viseversa skrev 2014-03-07 10:13:10 följande:
    Det är poolägarens ansvar att se till så INGA barn eller djur drunknar i hans/hennes pool. Händer det är det helt poolägarens ansvar som sagt.
    Så Ts behöver inte göra ett skit menar du?
  • La Lola
    waris skrev 2014-03-07 10:15:00 följande:
    Såg inte ditt svar la lola, fast enligt Boverket ligger det på fastighetsägaren som har poolen att ha korrekt skyddsanordning. Ska vi staketa in 3000m2 tomt...? :/ när det är grannen som är ansvarig...
    Är du helt utan ansvar menar du? Nä, det är ju dina barn det gäller.
    Ni får väl sätta staket på en mindre yta om ni inte vill sätta över hela.
  • La Lola
    Scratt skrev 2014-03-07 10:15:08 följande:
    Absolut sant att det är poolägarens ansvar. Men jag hade hellre tagit större eget ansvar än att lita på någon annan vad det gäller mina barn liv.
    Oavsett om grannen hade staket och alla möjliga skydd, hade jag gjort vad jag hade kunnat från mitt håll...
    Exakt.
  • La Lola
    viseversa skrev 2014-03-07 10:22:50 följande:
    Jo visst. Klart man inte vill att ens barn ska drunkna. Men det är fortfarande poolägarens ansvar OM något händer och han inte sett till att hans pool är säker. Ts kan kräva att han bygger staket runt sin pool. Man SKA ha staket runt om man har pool.

Kanske en namninsamling från området kan göra nytta. Dom kan ju kanske erbjuda sig att hjälpa till med staketbygget? Vara trevliga och tillmötesgående.

Har man pool får man ta sitt ansvar för den också då den trots allt ÄR farligt både för barn och djur. Ts ska inte behöva sätta staket runt hela sin gård för att grannen valt att ha en pool nära andra boende med barn. 

Det är som en hundägare har ansvar för vad hans/hennes hund gör. Även om barnet springer fram till hunden och hunden biter är det FORTFARANDE hundägarens ansvar. Samma gäller pool.
    Som förälder har man ansvar för sina barn o vill väl att de ska vara trygga? Det är lika enkelt för både grannen och Ts att sätta upp ett staket på sin tomt.
  • La Lola
    viseversa skrev 2014-03-07 10:25:12 följande:
    Man kanske inte sitter och stirrar på sitt barn 24/7 ellerhur? Och ett staket tar tid att beställa och sätta upp samt att det kostar PENGAR. Det är fortfarande poolägarens ansvar. Klart man som förälder gör allt för att ens barn itne ska gå doit. men som sagt barn är snabba och det tar 3min att drunkna. På dom tre minuterna kanske man sitter på toa lagar mat eller tampas med syskonen till barnet? 3 minuter är ingenting. 
    Är det gratis o går på två sekunder för poolägaren?
  • La Lola
    viseversa skrev 2014-03-07 10:26:37 följande:
    Tycker du det är lika lätt att sätta staket runt en helt tomt som att sätta staket runt en pool? Ska grannen med poolen betala för det staketet då? Det tycker jag då det är HAN som valt att ha en farlig pool som barn kan drunkna i. 
    Ts måste inte sätta staket över hela tomten.
  • La Lola
    viseversa skrev 2014-03-07 10:31:18 följande:
    Nehe en liten rastgård hon kan låsa in sitt barn i eller? Jag antar att ts barn får nyttja hela deras toomt. Och vi vet inte hur ts tomt ser ut och hur lätt det är att gå in till grannen heller. Detta är en TVÅ åring vi snackar om inte en 10åring. EDn två åring är ett litet barn och kan inte förstå faror på samma sett. 
    Nä, det verkar väl lite konstigt? Fanns det inget mellanting i din värld?

Svar på tråden regler för pool