• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd! Välkommen alla tappra kämpare!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-10 06:06
    Listtråd där vi kan fylla i datum för VUL, RUL, BF o.s.v.
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72471075.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-14 10:09
    Bildtråd där vi kan lägga in bilder från ultraljud, bilder på våra magar och annat vi vill visa varann!

www.familjeliv.se/Forum-7-139/m72510818.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-21 18:35
    Här är tråden för oss som fått våra mirakelbebisar!

www.familjeliv.se/forum/thread/74724255-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Lyckostjärna

Är det sant Pluttemor! Vad glad jag blir!! Nu känns det ju roligt att gå på vul på torsdag!! Tack!! Hoppas veckan går fort så du får se dina hjärtan nästa tisdag också!!! Jag är så rädd att det är för tidigt att dom inte ska se något v 6+3 som det blir för mig på torsdag! Men läkaren har ju varit med förr så hon vet väl bäst såklart!!! Välkommen alla nya som har checkat in här idag kul att vi blir fler och fler

• Pluttemor

Ja det är sant och man kunde se två hinnesäckar till en början men man såg ingen hjärtaktivitet eller något foster i någon av hinnesäckarna i vecka 6+2 eller nåt. Men två dagar senare såg man en liten böna med ett tickande hjärta. Och hcg var alltså i början av min graviditet väldigt hög och ökade snabbt och det var väl för att kroppen förberedde sig på en tvillinggraviditet men sen valde bara en böna att utvecklas. hoppas dock att båda dina vill stanna, om det e det du vill förståss

• Hoppfulla Fia
    Linblå skrev 2014-02-24 16:47:28 följande:
    Nja. Jag försökte på normal väg med ett ex i ett år utan att lyckas. Vi gick åt skilda håll av andra anledningar och jag träffade en ny man. Fick reda på att jag hade endometrios som behöve opereras. Hade otur och fick en infektion. Efter det har jag gått på hormoner för att stänga av mensen. Och så ville vi skaffa barn och gick till ivf direkt. Äggplockning i Nov/dec och första färskförsöket misslyckades. Men nu första frysförsöket verkar ha tagit. De satte tillbaka två halvkassa embryon. Får se om båda ville stanna,

Stort grattis till plusset. Det är första gången det lyckas för mig också. Vist är det fantastiskt!
  • Linblå
    Hoppfulla Fia skrev 2014-02-24 21:24:47 följande:

Stort grattis till plusset. Det är första gången det lyckas för mig också. Vist är det fantastiskt!
    Det är fantastiskt! Och jag tror nog inte riktigt på det än heller. Jag har bara tagit ett graviditetstest på utsatt testdag och det var svagt. Jag har det kvar och tittar på ibland för att påminna mig. Jo, jag vet att det inte visar rätt efter 15 minuter men vad gör man. Det är ju enda beviset jag har! Okej, jag har ett till och det är avsaknaden av mensen. Annars inget. Det kanske känns mer .. hmm.. riktigt när jag får gå på ultraljud om två veckor.

Jag vill passa på att tacka för alla snälla välkomsthälsningar! Ni får mig verkligen att känna mig hemma. Det är helt enkelt härligt med gemenskap. Dela erfarenheter, mot och medgångar, med er som har liknade sits. Tack!
    <3
  • johjen

Ibland blir man trött på vården.. Förr förra söndagen, 9 feb,  fick jag urinvägsinfektionslikande symptom och efter ett samtal till sjukvårdsrådgivningen fick jag en akut tid på vår när-akut. Där fick jag lämna ett urinprov och det första provet det tog visade att det inte fanns några bakterier i urinen. De skulle dock odla provet vidare och kontrollera extra nog då jag är gravid och sen skicka resultatet till min lokala vårdcentral. Efter några dagar ringde jag vårdcentralen men de hade inte hört något och symptomen var borta så  tänkte inte mer på det. Pratade med klinkern och de sa att det till största del är hormonellt och ganska vanligt. Förra veckan fick jag besvär igen, kissar typ 5-6 ggr per natt och ont i urinröret dock ingen smärta när jag kissar. Ringer vårdcentralen igen men de har fortfarande inte hört ngt och det har då gått 1 och ½ vecka. Dagen efter ringer de mig och säger att de fått brev från närakuten att man tagit provet och sen odlat vidare men inget mer. Jag frågar dem flera gånger om jag då kan räkna med att allt är ok och det lovar de.. Igår får jag ett brev från vårdcentralen, som skickas samma dag som jag ringde och prata med dem. där det står att provet jag tog på när-akuten visade ingen säker urinvägsinfektion men det fanns lite andra bakterier i urinen och man vill nu att jag lämnar ett nytt prov!! Jag lämnade mitt första prov för över  2 veckor sedan och har gått med dessa bakterier sedan dess!! Ska snart in och lämna nytt prov men orolig att detta ska påverka graviditeten!! Kan inte fatta att de sa att allt var ok sedan skicka ett brev samma dag och skriva att jag måste lämna ett nytt prov??!! Ok, något bra av detta blir det ju för jag kommer till botten med detta och får reda på om jag har några andra bakterier som måste tas hand om men man blir ju galen när de inte har någon koll!

• Pluttemor
    johjen skrev 2014-02-25 08:05:26 följande:
    Ibland blir man trött på vården.. Förr förra söndagen, 9 feb,  fick jag urinvägsinfektionslikande symptom och efter ett samtal till sjukvårdsrådgivningen fick jag en akut tid på vår när-akut. Där fick jag lämna ett urinprov och det första provet det tog visade att det inte fanns några bakterier i urinen. De skulle dock odla provet vidare och kontrollera extra nog då jag är gravid och sen skicka resultatet till min lokala vårdcentral. Efter några dagar ringde jag vårdcentralen men de hade inte hört något och symptomen var borta så  tänkte inte mer på det. Pratade med klinkern och de sa att det till största del är hormonellt och ganska vanligt. Förra veckan fick jag besvär igen, kissar typ 5-6 ggr per natt och ont i urinröret dock ingen smärta när jag kissar. Ringer vårdcentralen igen men de har fortfarande inte hört ngt och det har då gått 1 och ½ vecka. Dagen efter ringer de mig och säger att de fått brev från närakuten att man tagit provet och sen odlat vidare men inget mer. Jag frågar dem flera gånger om jag då kan räkna med att allt är ok och det lovar de.. Igår får jag ett brev från vårdcentralen, som skickas samma dag som jag ringde och prata med dem. där det står att provet jag tog på när-akuten visade ingen säker urinvägsinfektion men det fanns lite andra bakterier i urinen och man vill nu att jag lämnar ett nytt prov!! Jag lämnade mitt första prov för över  2 veckor sedan och har gått med dessa bakterier sedan dess!! Ska snart in och lämna nytt prov men orolig att detta ska påverka graviditeten!! Kan inte fatta att de sa att allt var ok sedan skicka ett brev samma dag och skriva att jag måste lämna ett nytt prov??!! Ok, något bra av detta blir det ju för jag kommer till botten med detta och får reda på om jag har några andra bakterier som måste tas hand om men man blir ju galen när de inte har någon koll!
    Åh vad jobbigt att man inte får rätt information och när man känner att vården inte har någon bra koll! Urinvägsinfektioner är dock ganska vanligt när man är gravid.  Min vän hade 4 stycken under sin graviditet och fick pencilin flera gånger, men hon har en fullt frisk dotter idag
    Två har blivit tre! Jag tackar GUD varje dag!!!
  • Pluttemor

För mig handlar dagarna om att veta vad jag kan äta och inte kan äta.. *suck* men ändå det jag vill känna  

Jag kan i princip inte äta någonting och det har bara blivit värre och värre. 

Jag kan absolut inte äta något som är sött, inte ens frukt, bara att tänka på bananer äpplen och päron kan få mig att känna illamående, den enda frukten jag kan äta är typ grapefruite och riktigt sura apelsiner. 

Jag har avsmak för kött och kyckling och all fet mat! 

Det jag kan äta kokt potatis, lite kokta grönsaker, men inga ärtor eller majs eller sånt som e sött, och jag kan äta vit pasta och vitt bröd med smör. 

lite fisk e ok och kaviar.. 

någon som har tips på bra mat? 

Två har blivit tre! Jag tackar GUD varje dag!!!
  • Lyckostjärna

Håller med dig det är svårt att äta nu! Jag äter mycket kiwi och apelsiner samt kalla sallader! Kan inte äta varm mat som luktar går inte! Mammasushi rekommenderas det blir det till lunch här idag!! Jättebra mot illamåendet fr.o.m. Hell

• johjen
    Pluttemor skrev 2014-02-25 08:51:19 följande:
    För mig handlar dagarna om att veta vad jag kan äta och inte kan äta.. *suck* men ändå det jag vill känna  

Jag kan i princip inte äta någonting och det har bara blivit värre och värre. 

Jag kan absolut inte äta något som är sött, inte ens frukt, bara att tänka på bananer äpplen och päron kan få mig att känna illamående, den enda frukten jag kan äta är typ grapefruite och riktigt sura apelsiner. 

Jag har avsmak för kött och kyckling och all fet mat! 

Det jag kan äta kokt potatis, lite kokta grönsaker, men inga ärtor eller majs eller sånt som e sött, och jag kan äta vit pasta och vitt bröd med smör. 

lite fisk e ok och kaviar.. 

någon som har tips på bra mat? 
    Har inget bra tips tyvärr!! Har också svårt att äta och det är olika från dag till dag.. Fil med banan, blåbärssoppa och en macka med leverpastej och lite gurka har jag fått i mig dag med viss möda..
  • Lyckostjärna

Skulle stå från hell vet inte vilket liv min telefon lever! Inatt drömde jag att jag fick tvillingar en tjej och en kille det var min man som matade dom i sömnen tjejen fick välling och killen fick en kebabrulle haha vilka sjuka drömmar jag har! Är det någon mer som har drömt vad ni väntar?

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015