• niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

• Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • lillenora
    MissOrange skrev 2014-01-18 22:23:08 följande:

Måste inflika här, nej de har inte helt fel, MEN det är många som inte är medvetna om att mycket i deras traditioner tex är endast kultur och inte islam. Dessutom finns det i varje land och kultur oärliga och korrupta människor som gör det de gör för själva tjäna på det. Tex Terrorism och dödandet av oskyldiga människor har ingen plats i islam. Många födda muslimer brukar har stor respekt för konvertiter och deras kunskap just därför att konvertiter ofta forskar noggrannt innan de konverterar. Lite back to basics, medan vissa födda muslimer lär sig från sin omgivning och kultur och då kanske det inte alltid blir så bra om det tex finns korrupta lärda och maktgalna människor som utnyttjar folk.
    Men enligt TS så låter dessa muslimer någon annan tänka åt dem, och så länge en koran kunnig imam leder och bygger ett samhälle på islamska traditioner byggda på muhammads sunna som den islamska staten faktiskt bygger på så blir det inte bra. Se på den islamska världen. Muslimer flyr och de som kommer till väst tror att islam blir så mycket bättre för att dem är här. Men det är islam som är problemet och det måste muslimer förstå. Och det förstår dem inte så länge nån annan tolkar islam åt dem.
  • niicky ts
    Orcha skrev 2014-01-18 22:11:08 följande:
    All respekt till dig och ditt livsval.
    Det verkar som att du är genomtänkt i din tanke.
    Det du kommer att få dras med är just ditt val, av såväl "oss" som muslimer.
    Förhoppningsvis hittar du en balans just där som funkar för dig.

Lycka till, habib.
    Tack så mycket! <3

Ja, jag är medveten om vilken påfrestning det kommer vara att stå upp för min tro, särskilt när det finns så mycket islamofober och fördomar här i Sverige. Jag är dock övertygad om att Gud kommer att hjälpa mig att finna styrkan att stå emot allt detta. Jag tänker inte ta påhoppen personligt utan istället bemöta fördomarna och förklara.
  • MissOrange
    lillenora skrev 2014-01-18 22:43:54 följande:
    Men enligt TS så låter dessa muslimer någon annan tänka åt dem, och så länge en koran kunnig imam leder och bygger ett samhälle på islamska traditioner byggda på muhammads sunna som den islamska staten faktiskt bygger på så blir det inte bra. Se på den islamska världen. Muslimer flyr och de som kommer till väst tror att islam blir så mycket bättre för att dem är här. Men det är islam som är problemet och det måste muslimer förstå. Och det förstår dem inte så länge nån annan tolkar islam åt dem.

Problemet är ju att de så kallade islamska staterna inte är rena islamska stater. Problemet är att det oftast är ledarna som blir korrupta och börjar pilla på lagböcker, bankmedel och annat roligt så att de själva kan leva loppan. Känner många muslimer som är så otroligt besvikna och i princip skäms för sina egna länder eftersom det bara blir sämre och sämre och folk kommer längre bort ifrån religionen, och det är av den orsaken problemen ökar. När man inte fruktar Allah längre, ja då är ju fritt fram att kriga, mörda fruar och annat idiotiskt.
  • vettefaen
    niicky ts skrev 2014-01-18 21:58:52 följande:
    Jag gör inte egna tolkningar utan all min information har jag fått från muslimska hemsidor och imamer. Ställ alla dina frågor till en imam och se vad han svarar.
    Inte egna tolkningar men använder alltså andras tolkningar, du måste väl då vara medveten om att Islam är ganska långt ifrån en enhetlig religion där subdivisioner finns även inom sunni- och -shiaislam.

Men nu till min fråga, varför är du religiös?

Mvh Kurd
  • Orcha
    niicky ts skrev 2014-01-18 22:44:51 följande:
    Tack så mycket! <3

Ja, jag är medveten om vilken påfrestning det kommer vara att stå upp för min tro, särskilt när det finns så mycket islamofober och fördomar här i Sverige. Jag är dock övertygad om att Gud kommer att hjälpa mig att finna styrkan att stå emot allt detta. Jag tänker inte ta påhoppen personligt utan istället bemöta fördomarna och förklara.
    Så länge du orkar.

Som sagt, all min respekt till dig.
    Jag kommer aldrig att förstå religion eller dess övertygelse oavsett vilken, men gillar människor som har skallen rätt påskruvad.
    Du kommer att gå vidare som en större människa oavsett.
    I UK åker jag i en väldigt high fart. Här hemma småpyser jag mest...
  • Toboas
    Um3 skrev 2014-01-18 22:30:38 följande:
    One example of the harmony between the Qur'an and modern science is the subject of the age of the universe. Cosmologists estimate the age of the universe as 16-17billion years. The Qur'an states that the entire universe was created in six days. These two time frames, which may seem contradictory, are actually surprisingly compatible. In fact, both these figures concerning the age of the universe are correct. In other words, the universe was created in six days, as revealed in the Qur'an, and this period corresponds to 16-17 billion years in the way that we experience time.

In 1915 Einstein proposed that time was relative, that the passage of time altered according to space, the speed of the person travelling and the force of gravity at that moment. Bearing in mind these differences in the passage of time, the period of time in which the universe was created as revealed in seven different verses of the Qur'an is actually highly compatible with scientists' estimations. The six-day period revealed in the Qur'an can be thought of as six periods. Because, taking into account the relativity of time, a "day" refers only to a 24-hour period experienced on Earth under current conditions. Elsewhere in the universe, however, at another time and under other conditions, a "day" could refer to a much longer period of time. Indeed, the word "ayyamin" in the period of six days (sittati ayyamin) in these verses (Qur'an 32:4, 10:3, 11:7, 25:59, 57:4, 50:38, and 7:54) means not only "days," but also "age, period, moment, term."

In the first period of the universe, the passage of time took place much faster than that with which we are familiar today. The reason for this is that, at the moment of the Big Bang, our universe was compressed into a very small point. The expansion of the universe and increase in its volume ever since the moment of that explosion has extended the borders of the universe to millions of light years. Indeed, the stretching of space ever since that moment has had very important ramifications for universal time.

The energy at the moment of the Big Bang slowed down the flow of time 1012 (one million million) times. When the universe was created the speed of universal time was higher up to a million million times, as time is experienced today. In other words, a million million minutes on Earth is the equivalent of just one minute in universal time.

When a six-day period of time is calculated according to the relativity of time, it equates to six million million (six trillion) days. That is because universal time flows a million million times faster than time on Earth. Calculated in terms of years, 6 trillion days equates to approximately 16.427 billion years. This is within the estimated range for the age of the universe.

6,000,000,000,000 days/365.25 = 16.427104723 billion years

Allah, there is no god but Him, the Living, the Self-Sustaining. He is not subject to drowsiness or sleep. Everything in the heavens and the earth belongs to Him. Who can intercede with Him except by His permission? He knows what is before them and what is behind them but they cannot grasp any of His knowledge save what He wills. His Footstool encompasses the heavens and the earth and their preservation does not tire Him. He is the Most High, the Magnificent. 
    (Qur’an, 2:255)

On the other hand, each of the six days of creation equates to very different periods, as we perceive time. The reason for this is that the speed of the passage of time declines in proportion to the expansion of the universe. Ever since the Big Bang, as the size of the universe doubled, so the passage of time halved. As the universe grew, the speed at which the universe doubled increasingly slowed down. This rate of expansion is a scientific fact acknowledged the world over and described in the text book The Fundamentals of Physical Cosmology. When we calculate every day of creation in terms of Earth time, the following situation emerges:

Looked at from the moment when time began, the first day of creation (first phase) lasted 24 hours. This period, however, is the equivalent of 8 billion years in Earth terms. The second day of creation (second phase) lasted 24 hours. This, however, lasted half as long, in our terms, as the preceding day, in other words 4 billion years. The third day (third phase) lasted half as long as the second day, in other words 2 billion years. The fourth day (fourth phase) lasted 1 billion years. The fifth day (fifth phase) lasted 500 million years. And the sixth day (sixth phase) lasted 250 million years. Conclusion: When the six days of creation, in other words the six phases, are added together in Earth terms, the resulting figure is 15 billion 750 million years. This figure displays an enormous parallel with modern-day estimations.

This conclusion is one of the facts revealed by 21st century science. Science has once again confirmed a fact revealed in the Qur'an 1,400 years ago. This harmony between the Qur'an and science is one of the miraculous proofs that the Qur'an is the revelation of Allah, the Creator, the Omniscient.

Det brukar tillhöra god ton att länka de texter som man kopierar från andra källor.

Så genom att säga att 6 dagar motsvarar 14 miljarder år så är Koranen och vetenskapen kompatibla. Ja, det känns ju inte som en desperat efterhandskonstruktion alls.

Att tiden saktar ner i den takt som anges finns det inte heller något stöd för, det borde i så fall kunna avläsas i den rödförskjutning av ljuset från andra stjärnor. 24 timmar är bara relevant utifrån jordens rotation så antingen var det 24 timmar eller så var det något annat.

Finns det några andra "bevis" i koranen så gör jag gärna ett försök att förklara dem också. Just det här exemplet hade jag faktiskt inte stött på tidigare.
    Science is not a belief system: no belief system instructs you to question the system itself.
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-18 22:43:54 följande:
    Jag säger inte att imamer ska tänka åt muslimer. Jag säger att imamer har stor kunskap om islam, läser på och utforskar under väldigt lång tid (i alla fall inom shiaislam). Då imamer har så stor kunskap om sin religion känns det väl tillförlitligare att jag visade källor från deras utlåtanden än att visa utlåtanden från muslimer som jag inte har någon aning om de ens är pålästa om sin religion. Hur många muslimer finns det inte i Sverige som säger sig följa islam, men det enda de följer av islams läror är i princip bara att inte äta griskött. Att följa islam är så mycket mer. Jag har dock mer förtroende för shia-imamer, då de har högre krav på sig för att kunna bli imamer än vad sunni-imamer har. Det är en av anledningarna till varför jag väljer att bli shiamuslim.
  • MrMom

Tycker du om mjukglass?

En får va som en blev när man inte blev som man skulle...
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-18 23:12:54 följande:
    Jag säger inte att imamer ska tänka åt muslimer. Jag säger att imamer har stor kunskap om islam, läser på och utforskar under väldigt lång tid (i alla fall inom shiaislam). Då imamer har så stor kunskap om sin religion känns det väl tillförlitligare att jag visade källor från deras utlåtanden än att visa utlåtanden från muslimer som jag inte har någon aning om de ens är pålästa om sin religion. Hur många muslimer finns det inte i Sverige som säger sig följa islam, men det enda de följer av islams läror är i princip bara att inte äta griskött. Att följa islam är så mycket mer. Jag har dock mer förtroende för shia-imamer, då de har högre krav på sig för att kunna bli imamer än vad sunni-imamer har. Det är en av anledningarna till varför jag väljer att bli shiamuslim.
    Jag förstår vad du säger, och angående de som du säger inte följer islam, du tror möjligtvis inte att det är dem som tänker själva och ser att det är fel vad islam lär?

Det är ju muslimer som låter någon annan tolka åt en som är de farliga, och det är de som stenar en människa till döds för att någon islam kunnig säger att det är så man gör. Och du svarade inte på min fråga hur du skulle göra i den situationen. Skulle du bara hålla tyst för att vara en god muslim?
  • JTA
    MissOrange skrev 2014-01-18 23:13:48 följande:
    Visste du att på Profetens (fvmh) tid, när de "krigade" fanns det strikta regler om hur man ska gå till väga och vad som är förbjudet. Tex är det inget tvång inom islam. Man kan inte hota någon med våld och tvinga de att konvertera. Krigsfångarna som togs behandlades väl. Det var strikt förbjudet att döda oskyldiga som inte frivilligt stred på slagfältet. Barn och gamla fick inte röras. Om en man som står på slagfältet lägger ner sitt vapen och ger upp, får du inte döda honom. Så poängen med allt detta var inte att kriga och roffa åt sig byten och herravälde, det var att sprida islam och ge människorna i dessa samhällen mer rättigheter än vad de hade. De befriade kvinnan från förtryck.
    Du är allt bra trosviss du. Gå till biblioteket och låna någon bok om de tidiga muslimska erövringarna. Vilken som helst lär duga för att ge dig en helt ny nivå av bildning.
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.