• niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

• Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • niicky ts
    Orcha skrev 2014-01-18 21:28:34 följande:
    Jag klampar in för att min spontana tanke inte handlar om religion, per se, utan om den problematiken islam som religion skapat runt om i världen.
    Känns det inte en smula otäckt att frivilligt konvertera till en religion som så många ser ner på, inte minst vad gäller andra verklighetsfrånvändande åsikter mot västvärldens?
    Det kan innebära att bli sammankopplad med en liten klick extremister, terrorister etc. tex.
    Jo det är klart det känns obehagligt att det är bilden av vad många människor har av muslimer. Jag läser dock på om islam och vad den verkligen står för och islam lär inte ut om terrorism. Jag drar inte alla över en kant, då det finns onda människor oavsett vilken religion de tillhör eller om de är ateister. Man får inte heller dra Koranverser ur sitt sammanhang utan att få en helhetsbild och jämföra med haditherna. Koranverser som folk förknippar med terrorism är feltolkade och handlar om en specifik händelse under profetens Muhammeds tid. Koranen uppenbarades inte på en dag utan steg för steg och de Koranverserna som folk syftar till är specifikt för den händelse som utspelade sig när de fick ta emot just de surorna.

Jag ska ta fram vad islam säger om krig, terrorism m.m. Bibeln är en annan religiös bok och med hjälp av den hade kristendomen kunnat misstolkas extremt mycket också och inte anses vara en fredlig religion.
    Om man ska dra verser ur sina sammanhang som denna sida har gjort så förespråkar kristendomen all möjlig skit. Jag vill inte peka ut någon religion för att vara ond för kristendomen är en fin religion, precis som islam, men skillnaden är att när det gäller Bibeln har folk en helhetsbild och de ser till hela Bibeln innan de tolkar verserna, vilket denna hemsida inte har gjort om kristendomen:

http://www.ateistbibeln.se/amne/barnmisshandel/ 

Samma sak gäller för muslimer. Jag önskar att alla muslimer kunde få en helhetsbild av islam och lära vad islam egentligen lär ut och inte dra saker ur sitt sammanhang.
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-18 21:48:51 följande:
    Samma sak gäller för muslimer. Jag önskar att alla muslimer kunde få en helhetsbild av islam och lära vad islam egentligen lär ut och inte dra saker ur sitt sammanhang.
    Så de muslimer som är födda och uppväxta i muslimska familjer med islam som enda religion har helt fel angående islam, och du som studerat i ett år vet bättre än dem?
  • niicky ts
    lillenora skrev 2014-01-18 21:54:14 följande:
    Så de muslimer som är födda och uppväxta i muslimska familjer med islam som enda religion har helt fel angående islam, och du som studerat i ett år vet bättre än dem?
    Jag gör inte egna tolkningar utan all min information har jag fått från muslimska hemsidor och imamer. Ställ alla dina frågor till en imam och se vad han svarar.
  • lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-18 21:58:52 följande:
    Jag gör inte egna tolkningar utan all min information har jag fått från muslimska hemsidor och imamer. Ställ alla dina frågor till en imam och se vad han svarar.
    Tack för tipset men jag tänker själv. Oroande att du inte gör det själv.
  • Orcha
    niicky ts skrev 2014-01-18 21:48:51 följande:
    Jo det är klart det känns obehagligt att det är bilden av vad många människor har av muslimer. Jag läser dock på om islam och vad den verkligen står för och islam lär inte ut om terrorism. Jag drar inte alla över en kant, då det finns onda människor oavsett vilken religion de tillhör eller om de är ateister. Man får inte heller dra Koranverser ur sitt sammanhang utan att få en helhetsbild och jämföra med haditherna. Koranverser som folk förknippar med terrorism är feltolkade och handlar om en specifik händelse under profetens Muhammeds tid. Koranen uppenbarades inte på en dag utan steg för steg och de Koranverserna som folk syftar till är specifikt för den händelse som utspelade sig när de fick ta emot just de surorna.

Jag ska ta fram vad islam säger om krig, terrorism m.m. Bibeln är en annan religiös bok och med hjälp av den hade kristendomen kunnat misstolkas extremt mycket också och inte anses vara en fredlig religion.
    Om man ska dra verser ur sina sammanhang som denna sida har gjort så förespråkar kristendomen all möjlig skit. Jag vill inte peka ut någon religion för att vara ond för kristendomen är en fin religion, precis som islam, men skillnaden är att när det gäller Bibeln har folk en helhetsbild och de ser till hela Bibeln innan de tolkar verserna, vilket denna hemsida inte har gjort om kristendomen:

www.ateistbibeln.se/amne/barnmisshandel

All respekt till dig och ditt livsval.
    Det verkar som att du är genomtänkt i din tanke.
    Det du kommer att få dras med är just ditt val, av såväl "oss" som muslimer.
    Förhoppningsvis hittar du en balans just där som funkar för dig.

Lycka till, habib.
    I UK åker jag i en väldigt high fart. Här hemma småpyser jag mest...
  • MissOrange

Måste inflika här, nej de har inte helt fel, MEN det är många som inte är medvetna om att mycket i deras traditioner tex är endast kultur och inte islam. Dessutom finns det i varje land och kultur oärliga och korrupta människor som gör det de gör för själva tjäna på det. Tex Terrorism och dödandet av oskyldiga människor har ingen plats i islam. Många födda muslimer brukar har stor respekt för konvertiter och deras kunskap just därför att konvertiter ofta forskar noggrannt innan de konverterar. Lite back to basics, medan vissa födda muslimer lär sig från sin omgivning och kultur och då kanske det inte alltid blir så bra om det tex finns korrupta lärda och maktgalna människor som utnyttjar folk.
  • niicky ts

Imamer är de som har störst kunskap om islam i vår tid. Så vi kan kolla på vad imamer har uttalat sig om olika frågor:

Terrorism:

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.2919504-imam-terrorister-har-ingen-religion-

Kvinnomisshandel:

http://fragaimamen.se/jag-misshandlade-min-fru-och-undrar-nu-om-jag-gjorde-ratt-eller-fel/

Hedersmord:

http://fragaimamen.se/vad-sager-islam-om-hedersmord/

Kvinnlig könsstympning:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/imamer-mot-kvinnlig-omskarelse/

Här är ett projekt som startades upp i Skottland av en imam mot tvångsäktenskap. Han styrker att islam är emot tvångsäktenskap och han gör allt han kan för att fler muslimer ska få kunskap om det. Projektets tanke är att fler imamer ska ha med detta ämne i sina predikningar i moskéerna:

http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-17908548

• niicky ts
    MissOrange skrev 2014-01-18 22:23:08 följande:

Måste inflika här, nej de har inte helt fel, MEN det är många som inte är medvetna om att mycket i deras traditioner tex är endast kultur och inte islam. Dessutom finns det i varje land och kultur oärliga och korrupta människor som gör det de gör för själva tjäna på det. Tex Terrorism och dödandet av oskyldiga människor har ingen plats i islam. Många födda muslimer brukar har stor respekt för konvertiter och deras kunskap just därför att konvertiter ofta forskar noggrannt innan de konverterar. Lite back to basics, medan vissa födda muslimer lär sig från sin omgivning och kultur och då kanske det inte alltid blir så bra om det tex finns korrupta lärda och maktgalna människor som utnyttjar folk.
    Jättebra skrivet :) Håller helt med.
  • Um3

Hej TS.

Jag är muslim (konvertit). Jag är glad att du har fattat beslutet att konvertera. 

Det är oerhört svårt att som ny muslim ta de stora diskussionerna med icke-muslimer, det är alltid bättre att låta de som är mera lärda att göra det. Det är obligatoriskt att ha ordentligt på fötterna med bevis från Koran och hadither. Att "tycka" och ha personliga åsikter är inte tillåtet om dessa åsikter går emot vad Allah (swt) och profeten (saws) har sagt. 

Så fort du börjar diskutera Islam här, eller någon annan stans så kommer shaitaan göra VAD SOM HELST för att hindra människorna att lyssna på dig. Just nu är det inte läger för dig att göra dawa (försöka sprida Islam), det är INTE ditt ansvar då du förmodligen inte har tillräckligt med kunskaper. Bara att du VILL göra det är bra men du får ingen belöning för det innan du har blivit muslim så det är det som du måste skynda dig att bli.

Vad gäller argumentation så finner du bättre bevis och beskrivningar i HADITHERNA. Koranen tar inte upp hur vi skall leva i detalj. Haditherna beskriver mer HUR vi skall leva. Koranen talar mera om det stora. T.ex. så beordrar Allah (swt) oss att be på många ställen i Koranen. HUR vi skall be talar Han (swt) inte om, det beskriver Profeten Mohammed (saws) i de hadither som rör det.

Det DU har som ansvar JUST NU är att säga sahada och börja att be och lära dig om TAWHEED (Allahs "enhet"). Profeten (saws) spenderade flera år med att lära ut detta till de nya muslimerna.

Det finns något som kan översättas till 3 Fundamental Principles of Islam. Dessa kommer vi att bli frågade om i graven och de är:

Känna sin gud/Allah (swt)
    Känna sin deen/Islam
    Känna sin Profet/Mohammed (saws).

Du skulle kunna spendera ÅR att lära dig och förstå vikten av att kunna dessa.

Snälla, ta det lugnt i början. Ta inte på dig för mycket. Det viktigaste är att du börjar be och håller fast vid din sahada. Kom ihåg att det är skillnad på ISLAM och vad  muslimer VÄLJER att göra. Du kommer att bli oerhört arg på många muslimer men det är INTE Islams fel, Islam är perfekt.

Om du inte är gift så ta det lugnt med det. Om du är helsvensk/vit/infödd (vad skall jag skriva för att inte bli kallad rasist?) så kom ihåg att många arabiska muslimer vill väldigt gärna ha en svensk konvertit som fru och det kan bli väldigt rätt men också väldigt fel. Kulturen ÄR oerhört svårt att bli av med och den går många gånger emot Islam. LÄS på om kvinnan rättigheter och hennes skyldigheter gentemot sin make. 

Låt inte andra systrar stressa dig att gifta dig mm. Det ÄR sunnah och mycket bättre än att leva på egen hand MEN det behöver inte ske efter 3 dagar. Se till att du har en bra walee som för din talan när det kommer på tal. 

Om du redan umgås med systrar så kom ihåg att även om alla alltid är glada över nya "tillskott" så har de flesta sina egna liv. Det är oerhört svårt att vara lyhörd i Sverige för andras behöv efter ett tag, man stressas oerhört mycket av pengaproblem och bostadsproblem mm så man kan bli rätt ensam efter ett tag om man blir krävande. Det bästa är att försöka flytta utomlands till ett muslimskt land.

Angående jordens ålder så är ett år eller en dag inte samma sak för Allah (swt) som för oss människor. 

CREATION IN SIX DAYS

Your Lord is Allah, Who created the heavens and the earth in six days and then settled Himself firmly on the Throne... (Qur'an, 7:54)

One example of the harmony between the Qur'an and modern science is the subject of the age of the universe. Cosmologists estimate the age of the universe as 16-17billion years. The Qur'an states that the entire universe was created in six days. These two time frames, which may seem contradictory, are actually surprisingly compatible. In fact, both these figures concerning the age of the universe are correct. In other words, the universe was created in six days, as revealed in the Qur'an, and this period corresponds to 16-17 billion years in the way that we experience time.

In 1915 Einstein proposed that time was relative, that the passage of time altered according to space, the speed of the person travelling and the force of gravity at that moment. Bearing in mind these differences in the passage of time, the period of time in which the universe was created as revealed in seven different verses of the Qur'an is actually highly compatible with scientists' estimations. The six-day period revealed in the Qur'an can be thought of as six periods. Because, taking into account the relativity of time, a "day" refers only to a 24-hour period experienced on Earth under current conditions. Elsewhere in the universe, however, at another time and under other conditions, a "day" could refer to a much longer period of time. Indeed, the word "ayyamin" in the period of six days (sittati ayyamin) in these verses (Qur'an 32:4, 10:3, 11:7, 25:59, 57:4, 50:38, and 7:54) means not only "days," but also "age, period, moment, term."

In the first period of the universe, the passage of time took place much faster than that with which we are familiar today. The reason for this is that, at the moment of the Big Bang, our universe was compressed into a very small point. The expansion of the universe and increase in its volume ever since the moment of that explosion has extended the borders of the universe to millions of light years. Indeed, the stretching of space ever since that moment has had very important ramifications for universal time.

The energy at the moment of the Big Bang slowed down the flow of time 1012 (one million million) times. When the universe was created the speed of universal time was higher up to a million million times, as time is experienced today. In other words, a million million minutes on Earth is the equivalent of just one minute in universal time.

When a six-day period of time is calculated according to the relativity of time, it equates to six million million (six trillion) days. That is because universal time flows a million million times faster than time on Earth. Calculated in terms of years, 6 trillion days equates to approximately 16.427 billion years. This is within the estimated range for the age of the universe.

6,000,000,000,000 days/365.25 = 16.427104723 billion years

Allah, there is no god but Him, the Living, the Self-Sustaining. He is not subject to drowsiness or sleep. Everything in the heavens and the earth belongs to Him. Who can intercede with Him except by His permission? He knows what is before them and what is behind them but they cannot grasp any of His knowledge save what He wills. His Footstool encompasses the heavens and the earth and their preservation does not tire Him. He is the Most High, the Magnificent. 
    (Qur’an, 2:255)

On the other hand, each of the six days of creation equates to very different periods, as we perceive time. The reason for this is that the speed of the passage of time declines in proportion to the expansion of the universe. Ever since the Big Bang, as the size of the universe doubled, so the passage of time halved. As the universe grew, the speed at which the universe doubled increasingly slowed down. This rate of expansion is a scientific fact acknowledged the world over and described in the text book The Fundamentals of Physical Cosmology. When we calculate every day of creation in terms of Earth time, the following situation emerges:

Looked at from the moment when time began, the first day of creation (first phase) lasted 24 hours. This period, however, is the equivalent of 8 billion years in Earth terms. The second day of creation (second phase) lasted 24 hours. This, however, lasted half as long, in our terms, as the preceding day, in other words 4 billion years. The third day (third phase) lasted half as long as the second day, in other words 2 billion years. The fourth day (fourth phase) lasted 1 billion years. The fifth day (fifth phase) lasted 500 million years. And the sixth day (sixth phase) lasted 250 million years. Conclusion: When the six days of creation, in other words the six phases, are added together in Earth terms, the resulting figure is 15 billion 750 million years. This figure displays an enormous parallel with modern-day estimations.

This conclusion is one of the facts revealed by 21st century science. Science has once again confirmed a fact revealed in the Qur'an 1,400 years ago. This harmony between the Qur'an and science is one of the miraculous proofs that the Qur'an is the revelation of Allah, the Creator, the Omniscient.

• lillenora
    niicky ts skrev 2014-01-18 22:27:19 följande:

Imamer är de som har störst kunskap om islam i vår tid. Så vi kan kolla på vad imamer har uttalat sig om olika frågor:

Terrorism:

arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.2919504-imam...-

Kvinnomisshandel:

fragaimamen.se/jag-misshandlade-min-fru-och-u.../

Hedersmord:

fragaimamen.se/vad-sager-islam-om-hedersmord/

Kvinnlig könsstympning:

www.dn.se/nyheter/varlden/imamer-mot-kvinnlig.../

Här är ett projekt som startades upp i Skottland av en imam mot tvångsäktenskap. Han styrker att islam är emot tvångsäktenskap och han gör allt han kan för att fler muslimer ska få kunskap om det. Projektets tanke är att fler imamer ska ha med detta ämne i sina predikningar i moskéerna:

www.bbc.co.uk/news/uk-scotland-17908548

Jag tror inte på dessa imamerna du länkar till för dem är selektiva. Och oftast säger dem en sak till media men en annan sak till muslimer sinsemellan. Det gick en dokumentär för inte länge sedan där 8 av 10 Svenska imamer tyckte att mannen hade rätt att slå kvinnor. Dem filmades i smyg och jag tycker det är mer talande.

Dessutom så såg jag att du skrev att du tror att så länge man är god så kommer man till himlen. Och med tanke på att du också skrev att du låter någon annan tolka och tänka åt dig så måste jag fråga.

Hur gör du om din imam ställer upp en äktenskapsbryterska för stening. Står du emot och ger henne en röst, eller förblir du en god muslim och håller tyst?
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.