• niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

• Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • Vissla
    niicky skrev 2014-01-17 22:51:25 följande:

Imponerande att du med så "hög" IQ ändå inte ser igenom hålen i religionen
  • Hubbe
    niicky skrev 2014-01-18 01:24:54 följande:
    Till skillnad från mig och makthavarna i Saudiarabien är att jag lever efter och informerar om den sanna islam. Jag hittar inte på egna regler och jag försöker få bort alla fördomar om islam. Jag är emot de kulturella traditioner som försöker skylla på eller blandas ihop med islam och jag ser gärna och sponsrar välgörenhetsorganisationer så att dessa traditioner försvinner från världen.

Vad skriver du för nåt? Din religion som du ska konveretera till är splittrad i två stora teokratier nämligen Saudi Arabien med sin Sunni- Islam och Iran med sin Shia-Islam. Denna konflikt har varit en het potatis sedan 600 talet när Islam kom till. Förutom detta finns idag väpnade konflikter mellan dessa grupper som i Syrien, Irak och Pakistan. Ska du komma och påstå att Saudi Arabien där Islams högborg (mecka) finns och födelse inträffade inte informerar om dennna sanna Islam? LOL man tar sig för pannan.
  • Svennetjejen

Kommer du fortsätta fira jul och andra svenska högtider? Vad säger din son om att du börjat klä dig i slöja? Herregud..

• camus

Varför ansluta sig till en religion där du som kvinna är mindre värd en en man? Eller finns det något jämställt muslimskt land eller samhälle?  

• Forum
    niicky skrev 2014-01-18 02:35:30 följande:

Gud uppmanar alltså troende muslimer till att betala för människors FRIHET inte att betala för deras fångenskap. Det återkommer många gånger i Koranen att Gud uppmanar muslimer till att frigöra slavar och människor i fångenskap.

En muslim sa till mig en gång att Islam är en följd av Kristendomen och Judendomen efter att Gud inte varit riktigt nöjd med dessa. Huruvida det verkligen är så, det vill jag hålla osagt. För mig är emellertid det viktigaste att det ändå tycks vara frågan om samma Gud oavsett vilken religion det är frågan om.

• niicky ts
    Hubbe skrev 2014-01-18 11:42:56 följande:

Vad skriver du för nåt? Din religion som du ska konveretera till är splittrad i två stora teokratier nämligen Saudi Arabien med sin Sunni- Islam och Iran med sin Shia-Islam. Denna konflikt har varit en het potatis sedan 600 talet när Islam kom till. Förutom detta finns idag väpnade konflikter mellan dessa grupper som i Syrien, Irak och Pakistan. Ska du komma och påstå att Saudi Arabien där Islams högborg (mecka) finns och födelse inträffade inte informerar om dennna sanna Islam? LOL man tar sig för pannan.
    Ja, jag säger att Saudi-arabien inte informerar om den sanna islam när de påstår att muslimska kvinnor inte får köra bil vilket inte finns stöd i islam och då bilar inte ens var uppfunna förrän långt senare. De är även extremister och följer inte islam på rätt sätt inom andra områden. Sedan finns det olika grenar av islam, men allt som sägs om islam måste ändå finnas något stöd i Koranen eller haditherna för att kunna vara sant. Finns det inte stöd i någon av dessa skrifter är det personer som själva hittat på dessa regler i efterhand.

Det är jättetråkigt att det är mycket konflikter mellan grupperna. Dessa konflikter strider mot islam och handlar bara om deras egna åsikter om att de anser sig vara överlägsna den andra gruppen och att de inte vill acceptera att de tror olika. Det kommer tyvärr alltid finnas dåliga människor, men detta är enskilda individer och inte vad islam lär ut.
  • niicky ts
    Forum skrev 2014-01-18 13:33:21 följande:

En muslim sa till mig en gång att Islam är en följd av Kristendomen och Judendomen efter att Gud inte varit riktigt nöjd med dessa. Huruvida det verkligen är så, det vill jag hålla osagt. För mig är emellertid det viktigaste att det ändå tycks vara frågan om samma Gud oavsett vilken religion det är frågan om.

Ja, det stämmer :) Alla tre religionerna tror på samma Gud (förutom när kristna tror att Jesus är Gud). Kristendomen ses som en fortsättning av judendomen och islam som en utveckling av kristendomen. En ny religion skapades när ett nytt sändebud kom, i kristendomen var det Jesus och inom islam profeten Muhammed. Mulimer tror därför på alla profeter som förekommer inom judendomen och kristendomen, men de tror inte att Jesus är Guds son eller på treenigheten och inte heller tror de att Jesus korsfästes. Religionernas levnadsregler är relativt lika i alla tre religioner, med vissa undantag.
  • MissOrange
    Svennetjejen skrev 2014-01-18 12:55:58 följande:
    Kommer du fortsätta fira jul och andra svenska högtider? Vad säger din son om att du börjat klä dig i slöja? Herregud..

Superduperläskigt med ett extra klädesplagg liksom..
  • niicky ts
    camus skrev 2014-01-18 13:20:18 följande:
    Varför ansluta sig till en religion där du som kvinna är mindre värd en en man? Eller finns det något jämställt muslimskt land eller samhälle?  
    På vilket sätt är kvinnan värd mindre än mannen? Inom islam har kvinnan samma värde som mannen. Här är du många exempel på Koranen att kvinnan har samma värde som mannen och att den bästa av dem är den som har störst gudsfruktan och som gör goda handlingar. Vi värderas över våra handlingar, inte utifrån vårt kön eller vilken etnicitet vi har.

Det har bekräftats i autentiska berättelser från profeten – över honom vare Guds frid och välsignelser – att Abu Hurairah har rapporterat att en man en gång kom till Guds sändebud – över honom vare Guds frid och välsignelser – och sade: ”Vem har störst rätt till att få mitt goda sällskap?” Han svarade: ”Din moder.” ”Sedan vem?” ”Din moder.” ”Sedan vem?” Profeten svarade åter: ”Din moder.” Mannen frågade en fjärde gång: ”Sedan vem?” Denna gång svarade han: ”Din fader.

al-Bukhārī
    5971 och Muslim 2548

Allah har utrustat båda könen med inneboende värdighet och har gjort män och kvinnor, tillsammans, till Allahs förvaltare på jorden (Koranen 17:70).

’Jag skall inte låta någon av er som arbetar och strävar, vare sig man eller kvinna, se sin strävan gå förlorad – ni är [alla] av samma rot [och skall lönas på samma sätt].’” (Koranen 3:195)

FÖR DE män och de kvinnor som har underkastat sig Guds vilja, de troende männen och de troende kvinnorna, de män och de kvinnor som visar sann fromhet, de män och de kvinnor som älskar sanningen, de män och de kvinnor som tåligt uthärdar motgång, de män och de kvinnor som visar ödmjukhet, de män och de kvinnor som ger åt de fattiga, de män och de kvinnor som fastar, de män och de kvinnor som lägger band på sin sinnlighet, de män och de kvinnor som alltid har Gud i tankarna - [för dem alla] har Gud i beredskap förlåtelse för deras synder och en rik belöning. (Koranen 33:35)

[Återbetalningen skall ske] den Dag då du får se de troende männen och kvinnorna [skynda fram] och ljuset [av deras tro och deras goda handlingar] skall lysa framför dem och till höger om dem [och hör] det glada budskapet [som riktas till dem:] "I dag står lustgårdar, vattnade av bäckar, beredda att ta emot er och där skall ni förbli till evig tid! Detta är den stora, den lysande segern!" (Koranen 57:12)

Den man eller kvinna som gör gott och lever rättskaffens och som har tron skall Vi skänka ett gott liv och Vi skall bestämma deras [slutliga] belöning efter deras bästa handlingar. (Koranen 16:97)

Men den som gör gott och har tron - man eller kvinna - skall stiga in i paradiset och de skall inte lida ens så mycken orätt som [kunde fylla] skåran i en dadelkärna. (Koranen 4:124)

"Och till Hans under hör att Han har skapat hustrur åt er av er själva, så att ni kan finna ro hos dem, och Han har låtit kärlek och ömhet uppstå mellan er. I detta ligger helt visst budskap till människor som tänker." (Koranen 30:21, se även 42:11 och 2:228)

Människor! Vi har skapat er av en man och en kvinna, och Vi har samlat er i folk och stammar för att ni skall lära känna varandra. Inför Gud är den av er den bäste vars gudsfruktan är djupast. Gud vet allt, är underrättad om allt. (Koranen 49:13)
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.