Minniemousemommy skrev 2014-01-17 19:40:17 följande:
Vad tycker du om att profeten mohammed gifte sig med ett litet barn?
Vad tycker du om att män får göra många saker som inte kvinnor får, tex att kvinnor inte får be tillsammans med män i moskeer och inte får klä sig som dom vill?
Vad tycker du om att många muslimska små flickor blir bortgifta?
Varför tror du att muslimska länder oftast är i krig?
Vad tycker du om omskärelse?
Varför tänker du bära slöja?
Vad tycker du om islamofober?
Vad tycker du om judar, kristna och buddister?
Jag har många fler frågor, men svara gärna på dom här först. Något jag skrivit kan vara fel, men det här är saker jag undrat länge och saker jag hört. Ingenting är påhopp heller, det är bara vanliga frågor. :)
Här är några exempel på att äktenskap inte är tillåtna utan kvinnans tillåtelse inom islam.
Berättat av Khansa bint Khidam Al-Ansariya:
’’Hennes fader gav bort henne för hon skulle gifta sig när hon var husmor och hon tyckte inte om det äktenskapet. Så hon gick till Allahs budbärare och han fastslog att äktenskapet var ogiltigt.’’
(Sahih Bukhari, volym 7, bok 62, nummer 69)
Återberättat av Al-Qasim:
’’En kvinna som var en ättling till Ja’far var rädd att hennes beskyddare skulle gifte bort henne med någon mot hennes vilja. Så hon skickade två äldre män från Ansar, ‘AbdurRahman och Mujammi’, Jariyas två söner, och sa till henne, ‘’Var inte rädd, för Khansa’ bint Khidam gavs bort av sin far för giftermål emot hennes vilja, och sedan annullerade profeten det äktenskapet.’’
(Sahih Bukhari, volym 9, bok 86, nummer 99)
Återberättat av Abu-Hurayra:
’’Kvinnan, vare sig det är en änka eller en jungfru, kan inte bli gift utan hennes medgivande.’’ Han tillfrågades, ’’Oh profet! Och vilket är hennes medgivande?’’ Han svarade, ‘’Hennes tystnad’’.
(Återfinns i Bukhari och Muslim)
Återberättat av bin Abbas:
’’En slavflicka som var jungfru gick till Allahs profet (fred vare med honom) och sa till honom att hennes fader gifte bort henne mot hennes vilja. Då lät profeten (fred vare med honom) henne välja om hon accepterade eller förkastade’’.
(Återberättat av Ahmed).
Återberättat av Aisha,
‘’En flicka kom till henne och sa att hennes fader gifte bort henne med hans brorson mot hennes vilja. Aisha bad henne att vänta tills profeten (fred vare med honom) kom. Sedan berättade hon om det för honom. Han bad flickans fader att komma och lät sedan flickan välja. Flickan sade sedan att hon accepterade och att hon bara ville lära kvinnorna någonting.’’
(Återberättat av al-Nasae i hans bok ‘Al-Nikah the Marriage’.)
Tvång skall inte förekomma i trosfrågor. (Koranen 2:256)