Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
niicky skrev 2014-01-17 20:03:42 följande:
- Jag tror på att Ali är profeten Muhammeds efterträdare. Jag gillar att imamerna inom shia-islam har högre krav på sig för att kunna bli imamer än vad sunni-imamer har och de har utforskat islam under en väldigt lång tid. Imamer har en oerhört viktig roll och därför anser jag att imamer ska ha väldigt stor kunskap om islam innan de lär ut till andra, oavsett om det är sunni eller shia. Sedan finns det vissa regler som skiljer sig mellan shia och sunni, t.ex. vissa äktenskapsfrågor. - Jag är ärligt talat rädd för hur omgivningen kommer reagera, då jag vet att rasismen och nazismen ökar i Sverige. Jag tycker att det är väldigt obehagligt att höra nyheter eller se youtube-klipp när nazister går till angrepp. Men jag tänker inte låta det hindra mig. Jag vill inte att människor ska styra mina livsval och jag förstår inte varför lite tyg provocerar så många. Så länge det är ett frivilligt val så borde människor respektera allas klädval oavsett om de väljer att dölja sin kropp, eller visa den. Jag vill följa Guds väg. Jag hoppas att jag kommer slippa påhopp och kommentarer, men tyvärr är jag medveten om att jag troligtvis kommer få det.
- Min familj och vänner har vetat om det länge. De vänner som inte är muslimer ställer mycket frågor om islam m.m. Diskuterar även med min familj och mina muslimska vänner. Alla vet dock att jag alltid har varit en självständig tjej som inte har låtit andra påverka mina val och det finns ingen som tvekar på att detta inte är min egen vilja. Min mamma, min pappa och min storasyster gillar inte att jag ska bli muslim, men de respekterar mitt val. Mina vänner är glada för min skull att jag har hittat det som känns rätt för mig. Jag pluggar på distans på högskola och har nyligen bytt skola och pendlar mellan två olika klasser då jag har fått ett individuellt schema. Då jag nästan aldrig träffar mina klasskamrater så har jag inte direkt haft något tillfälle eller någon anledning att berätta det än.
- Förut var jag väldigt rädd då jag oroar mig för att bli nedslagen av ett nazistgäng etc. Men jag tror inte det kommer gå så långt, utan det är förhoppningsvis bara blickar och kommentarer jag kommer få. Jag vill följa Guds vilja och kommer därför ignorera om någon kollar dömande eller ger elaka kommentarer. Det är klart det kommer bli jobbigt, men det kommer vara värt det. Jag har inga problem med att folk ställer frågor, utan jag svarar och förklarar så gott jag kan.
- Min sambo är väldigt religiös och följer islam. Han tycker också kunskap är jätteviktigt och läser på i både Koranen och i Bibeln. Han förstår och talar om att hedersmord, kvinnomisshandel, kvinnlig omskärelse, terrorism, tvångsäktenskap m.m. är kultur och att islam tar avstånd från det.
Hur kan din sambo vara väldigt religiös, eftersom det är förbjudet att ha sex innan äktenskapet?