• niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

• Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • niicky
    Bestemor skrev 2014-01-17 21:44:57 följande:

Hur kan din sambo vara väldigt religiös, eftersom det är förbjudet att ha sex innan äktenskapet?
    Detta är en av de skillnader som finns mellan shia- och sunnimuslimer. Shiamuslimer tror på ett så kallat "tillfälligt äktenskap". Om man älskar en person och att inte sex är avsikten får man ingå i ett "tillfälligt äktenskap". Både jag och min sambo har svurit inför Gud och sagt en särskild ed samt satt en tidsgräns för hur länge "äktenskapet" ska vara (vilket man måste göra). Denna tidsgräns kan man sedan förlänga. Detta får inte utnyttjas för att få sex utan det ska vara en uppriktig vilja att vara med personen.
  • niicky
    Forum skrev 2014-01-17 21:33:08 följande:
    Där fick jag mitt svar. Du får tro vad du vill. Och så tycker jag du ska göra så länge du tycker det är rätt för dig!

Ja, jag är övertygad om att islam är den rätta religionen och jag är övertygad om att Gud är en, evig, Han har inte avlat någon son etc. Jag tror på allt islam lär ut och de fem pelarna etc. Det viktigaste är att Allah vet vad som finns i mitt hjärta och att Han vet att jag har en uppriktig tro. För min del spelar det ingen roll om andra misstror mig ang. min tro. Min tro är mellan mig och Gud, ingen annan :) 

• M i l l a n
    niicky skrev 2014-01-17 17:36:37 följande:

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

Du skriver att det finns många myter och misstolkningar om islam. Kan du dela med dig vad du anser är de vanligaste myterna?
  • niicky

Vissla skrev 2014-01-17 22:33:22 följande:
    Hur hög iq har du?
  • niicky
    bängolle skrev 2014-01-17 22:45:17 följande:
    Har en fråga angående konvertering. Om man ska etanolkonvertera en gammal Volvo, i det här fallet en 142:a med b20 motor, bör man höja eller sänka kompressionen då?
    Hahaha. I religionsfrågor kan du vända dig till en imam, präst eller rabbin. I ditt fall får du nog rådfråga en bilmekaniker :P
  • niicky
    M i l l a n skrev 2014-01-17 22:31:53 följande:
    Du skriver att det finns många myter och misstolkningar om islam. Kan du dela med dig vad du anser är de vanligaste myterna?

Jag är varken Gud, en profet eller en imam så jag kommer besvara din fråga utifrån den information jag har fått och visa tillförlitliga källor. Jag borde även ha varit tydligare, då jag bara har inriktat mig på att läsa om sunni- och shiaislam så vet jag bara vad de tror i olika frågor och vad som inte har stöd inom islam (enligt deras tro). Det finns flera andra riktningar av islam och jag vet inte vad de tror. Därför kan jag inte dra alla över en kant när jag säger islam. Några exempel av vad jag har läst är att hedersmord, terrorism, kvinnomisshandel och tvångsäktenskap inte har stöd inom sunni- och shiaislam och att det anses vara fel inom dessa riktningar av islam. Vad de andra grupperna tror har jag ingen aning om.

• niicky
    Lizzy 488 skrev 2014-01-17 23:02:01 följande:
    Grattis Syster och välkommen <3 
    Tack! <3 Har du konverterat till islam eller har du alltid varit muslim?
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.