• niicky

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Jag är en svensk tjej på 23 år som ska konvertera till islam. Jag är fullt medveten om allt hat och fördomar som finns mot islam. Jag har läst på om islam i över ett år, läst Koranen flera gånger och är medveten om vad islam står för och skillnaden mellan kultur, islam och misstolkningar. Jag skapar denna tråd för att jag vet hur fördomsfull omgivningen kommer vara för mitt beslut och för att det finns så mycket myter om islam och misstolkningar. Jag vill kunna göra det val som känns rätt för mig utan att omgivningen ska hoppa på mig för det. Det som många s.k. "muslimer" gör är hemskt och helt fel och ska inte blandas ihop med islam.

Inga påhopp i tråden tack!

• Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.
  • puss
    niicky skrev 2014-01-17 17:57:19 följande:

Jag har svarat på varför i mitt föregående svar.

Jag har läst på om islam i 14 månader och jag har läst igenom hela Koranen och utrett allt som står där. Jag har läst igenom väldigt många sidor som handlar om islam samt min sambo har lärt mig mycket. Jag har läst på om både sunni- och shiaislam och det är shiamuslim som jag kommer att bli. 90 % av världens muslimer är sunni, så det har inte varit lika lätt att hitta hemsidor om shiaislam. Jag har även reflekterat mycket själv och samlat bevis för alla myter som finns om islam.

visst, det är bra. du måste också vara bekväm med traditioner och hur det praktiseras.
    *puss puss puss puss*
  • Vaniljpinglan
    elyse skrev 2014-01-17 17:54:42 följande:
    Jag tror att Vaniljpinglan undrade om du kommer att byta ut ditt förnamn, kanske till ett mer muslimskt. Man "behöver" inte byta efternamn vid giftermål enligt svensk lagstiftning heller... 

Tack att nån förstod vad jag mena
  • Queenie70

Jahapp där kom det. Synd. Om du sökt dig till religionen utan att det fanns en man inblandad hade jag haft en del intressanta frågor. Nu blir det mer en tröttsam suck och ett konstaterande att du lika gärna kunnat starta en tråd som hette; jag ska göra golf till ett livsstil eftersom jag träffat en man som golfar. Tagiskt och ointressant med andra ord.

• niicky
    puss skrev 2014-01-17 17:45:21 följande:
    varör? hur länge och på vilken nivå har du studerat islam?
    Jag har dock inte läst så mycket i haditherna då shia-muslimer har höga krav på tillförlitliga källor, t.ex. är uppgifter från profeten Muhammeds familj och nära anhöriga de personer som anses vara tillförlitliga källor när det handlar om profetens liv.
  • Vaniljpinglan
    niicky skrev 2014-01-17 17:51:58 följande:
    Jag vill bli muslim därför att det känns som den rätta religionen för mig. Jag har aldrig trott på treenigheten och att Jesus är Guds son som kristendomen lär ut. Inom islam behöver man inte byta efternamn när man gifter sig, utan det är viktigt att man får behålla sin egen identitet och ursprung. Så det är helt upp till mig om jag vill byta efternamn eller inte. Jag tycker dock att det är fint när makar och hela familjen har samma efternamn, så jag kan tänka mig att byta. Det får jag fundera på när jag ska gifta mig. Ja, jag kommer att bära hijab/slöja.

Nu tänker jag mer på om du tänker byta ditt förnamn till ett muslimskt förnamn, för inom kristendom och svensk sed behöver man inte byta efternamn vid en vigsel. Vad gör att du blir en shiamuslim och inte sunni
  • elyse

Men det finns ju massor av avgreningar förutom shia och sunni! Sufism, t.ex.

• niicky
    Queenie70 skrev 2014-01-17 18:01:38 följande:
    Jahapp där kom det. Synd. Om du sökt dig till religionen utan att det fanns en man inblandad hade jag haft en del intressanta frågor. Nu blir det mer en tröttsam suck och ett konstaterande att du lika gärna kunnat starta en tråd som hette; jag ska göra golf till ett livsstil eftersom jag träffat en man som golfar. Tagiskt och ointressant med andra ord.
    Synd att du tänker så för det är verkligen inte så för mig. Min sambo uppmuntrade mig att stanna i kristendomen, men jag har envisats med att fortsätta läsa på om islam och sagt till honom att han inte har med mitt val av religion att göra.

Sedan jag var 13 år har jag nästan bara haft utländska vänner. Många av dem har varit muslimer och min fd. bästa väns pappa var imam. Så intresset för islam har alltid funnits där långt innan jag träffade min sambo. Jag hade MVG i religion på gymnasiet och hade då valt att skriva om islam när vi skulle skriva ett arbete om en valfri religion. Jag skulle ljuga om jag sa att min sambo inte har påverkat mig att bli mer intresserad av islam. Det är klart att jag blev intresserad av att veta mer om islam när han var muslim då det var en stor del av hans liv ville jag veta mer för att på så sätt även lära känna honom bättre. Jag blev chockad över hur islams gudssyn och tro är densamma som jag har haft i hela mitt liv. Jag har alltid tyckt att kristendomen inte passar mig och jag har aldrig förstått det där med treenigheten och att Jesus är Guds son. Ju mer jag läste om islam, desto mer intresserad blev jag.

Så innan du dömer mig, så vill jag att du ska ta reda på sanningen. Detta är ett helt eget val. Jag tycker det är otroligt fel när människor konverterar för någon annans skull. Om det skulle ha varit för hans skull hade jag konverterat för länge sen och inte spenderat flera dygn på att läsa på, utforska om islam m.m. Vi hade gjort slut en period och jag var lika intresserad av islam och funderade fortfarande på att konvertera trots att jag var singel.
  • niicky

Jag började alltså läsa på om islam för att jag var intresserad, det var inte förrän senare jag började tänka på att jag ville konvertera.

• niicky
    puss skrev 2014-01-17 17:53:53 följande:

låter som en detalj, när man ser till hela "efter döden perspektivet" och skapelseberättelsen.
    dessutom behöver man inte det (byta namn) tex vid borgerlig vigsel heller.
    Jag är medveten om att det är mer än bara skapelseberättelsen och efter döden perspektivet. Jag utreder exakt allt som islam står för. Såväl som själva "trosfrågorna" och traditionerna. Hemsidorna om islam tar upp alla sorters områden och jag har läst igenom alla bitar. Jag har muslimska vänner som skrattar och säger att de "skäms" för att jag vet mer om islam än dem och att det är jag som lär dem om islam nu trots att de är uppväxta med religionen.
  • niicky
    puss skrev 2014-01-17 17:53:53 följande:

låter som en detalj, när man ser till hela "efter döden perspektivet" och skapelseberättelsen.
    dessutom behöver man inte det (byta namn) tex vid borgerlig vigsel heller.
    Jag tror på islams alla delar. Jag missförstod nog vad du menade med att byta namn. Nej, jag kommer inte byta mitt förnamn bara för att jag blir muslim. Jag har fått mitt namn av mina föräldrar och islam säger inte att man måste ha ett muslimskt namn. Även om det uppmuntras att döpa sina barn till muslimska namn så är det inget måste.
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.