Queenie70 skrev 2014-01-17 18:01:38 följande:
Jahapp där kom det. Synd. Om du sökt dig till religionen utan att det fanns en man inblandad hade jag haft en del intressanta frågor. Nu blir det mer en tröttsam suck och ett konstaterande att du lika gärna kunnat starta en tråd som hette; jag ska göra golf till ett livsstil eftersom jag träffat en man som golfar. Tagiskt och ointressant med andra ord.
Synd att du tänker så för det är verkligen inte så för mig. Min sambo uppmuntrade mig att stanna i kristendomen, men jag har envisats med att fortsätta läsa på om islam och sagt till honom att han inte har med mitt val av religion att göra.
Sedan jag var 13 år har jag nästan bara haft utländska vänner. Många av dem har varit muslimer och min fd. bästa väns pappa var imam. Så intresset för islam har alltid funnits där långt innan jag träffade min sambo. Jag hade MVG i religion på gymnasiet och hade då valt att skriva om islam när vi skulle skriva ett arbete om en valfri religion. Jag skulle ljuga om jag sa att min sambo inte har påverkat mig att bli mer intresserad av islam. Det är klart att jag blev intresserad av att veta mer om islam när han var muslim då det var en stor del av hans liv ville jag veta mer för att på så sätt även lära känna honom bättre. Jag blev chockad över hur islams gudssyn och tro är densamma som jag har haft i hela mitt liv. Jag har alltid tyckt att kristendomen inte passar mig och jag har aldrig förstått det där med treenigheten och att Jesus är Guds son. Ju mer jag läste om islam, desto mer intresserad blev jag.
Så innan du dömer mig, så vill jag att du ska ta reda på sanningen. Detta är ett helt eget val. Jag tycker det är otroligt fel när människor konverterar för någon annans skull. Om det skulle ha varit för hans skull hade jag konverterat för länge sen och inte spenderat flera dygn på att läsa på, utforska om islam m.m. Vi hade gjort slut en period och jag var lika intresserad av islam och funderade fortfarande på att konvertera trots att jag var singel.