En av myterna om islam är att kvinnomisshandel är tillåtet. Vi kan börja med att kolla på vad en imam svarar på denna fråga:
http://fragaimamen.se/jag-misshandlade-min-fru-och-undrar-nu-om-jag-gjorde-ratt-eller-fel/
Här är några exempel ifrån haditherna vad profeten Muhammed sa om kvinnomisshandel:
Från Sunan Abu Dawud, bok 11, Äktenskap (Kitab Al-Nikah), nummer 2139 Återberättat av Mu’awiyah al-Qushayri;
’’Jag gick till Allahs Budbärare (fred vare med honom) och frågade honom: ’Vad säger du (beordrar) du om våra fruar?’ Han svarade; ’’Ge dem mat som ni äter själva, ge dem kläder som ni bär själva, och slå dem inte, och skymfa dem inte.’’
Återberättat av Abu Dawud, Nasa’i, Ibn Majah, Ahmad bin Hanbal, Ibn Hibban och Hakim; där profeten (fred vare med honom) sagt:
’’Slå aldrig Allahs tjänarinnor.’’
Från Fath al-Bari volym 9 sidan 249; Med auktoritet av ’Aisha, profetens fru:
Profeten slog aldrig någon av sina fruar eller tjänare; han slog aldrig någon med sin hand bara i de fall då han kämpade för Allahs skull.’’
Hadith från Sahih Muslim; Bok 32, nummer 6247
Abu Dharr berättade att Allahs Budbärare (fred vare med honom) sade att han meddelade från sin Herre, den Upphöjde och Ärade: Sannerligen har Jag gjort förtryck olagligt för Mina tjänare också, så utöva inte förtryck.
Profeten Muhammad (saw) sade: "Den bästa muslimen i fråga om tron är den som har det bästa uppförandet, och den bästa av er är de som har det bästa sättet med sin hustru." (Tirmidi)
I en annan hadith säger profeten;: ’’Hur kan någon av er slå sin fru som han slår kamelhingsten och sen omfamnar han (sover med) henne?’’ (Al-Bukhari)
(Det är en skam) om någon av er slår sin fru som (en hänsynslös person) slår en slag och kanske han sover med henne vid slutet av dagen. (Riyadh Al-Saaliheen)
''Och till Hans under hör detta att Han har skapat hustrur åt er av er egen art, så att ni kan finna ro hos dem, och Han har låtit kärlek och ömhet uppstå mellan er.'' Koranen 30:21