Inlägg från: UmmAli |Visa alla inlägg
  • UmmAli

Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.

Mashallah! Roligt att se en nykonvertit till islam och speciellt shia . Är också konverterad shiamuslim. Om du inte redan hittat sidan kan jag rekommendera www.dvv.se .där finns också länkar till andra sidor och även mycket litteratur och media. De har också ett systerforum . Ett annat tips är att kolla på föreläsningar på youtube. Älskar själv att lyssna på Sayed Ammar Nakshawani.

• UmmAli
    niicky ts skrev 2014-01-18 15:31:44 följande:
    Tack för tipsen! :) Jag har inte konverterat än, men planerar att göra det när jag har lärt mig att be på ett korrekt sätt. Roligt att komma i kontakt med andra konvertiter. Är du också svensk eller vilket land kommer du ifrån?  

Ja det är alltid roligt att ha kontakt med konvertiter som går eller har gått igenom samma sak. Att utbyta erfarenheter och se religionen för just religion utan kulturella inslag. Jag är svensk med en man som är kurd från Irak(feilly). Vart kommer din sambo ifrån?
  • UmmAli
    niicky ts skrev 2014-01-18 15:46:40 följande:
    Ja, precis! Det är viktigt att kunna skilja religion från kultur. Min sambo kommer också från Irak, fast han är irakie :) Hur har dina anhöriga och omgivningen reagerat på att du har konverterat?

Ahh, en riktig irakie :) dom har också varit med om mycket, stackars folk. Jag var faktiskt gift i 15 år innan jag konverterade och hade på det fyra barn ;) så det tog tid för mig. Därför är det alltid intressant med folk som inbillar sig att man konverterar pga sin kärlek. Som att man inte har en egen vilja, och sen har dom mage att säga att religionen är kvinnoförtryckande. Är det inte dom som förtrycker då de förminskar vår intelligens? Min familj och min omgivning. tog det väldigt bra, de kände ju min man såpass bra och såg det fina i religionen. Mina föräldrar firar tom Eid med oss ibland, men tyvärr bor de inte i samma stad som oss så vi ses allt för sällan.
Svar på tråden Jag är en svensk tjej som ska konvertera till islam, fråga vad ni vill.